oppspist blackmolly yngel

Nå har det endelig dukket opp yngel av blackmollyen min ( eller dalmantiner molly).
Jeg leste på nettet at de ville få ca. 20-30 yngel og at de var fredlige med yngelen men spiste en avogtil.
Hunnen min er ikke tykk lenger og jeg har bare funnet 4 yngel!

De må ha spist opp nesten alle men det skjønner jeg ikke!
nå er det bare 2 yngel igjen fordi de slapp ut av nettet som beskytter de mot de andre mollyene...
De kan ikke ha vært så sultne jeg gir dem mat ganske ofte,
og mye for de er alltid veldig sultne...
det er nå 2 hanner og 2 hunner i akveriet.

kan noen fortelle meg hvorfor dette skjer og om det er noe jeg kan gjøre for det?
Fisk spiser alt smått som rører seg, det er levendefòr for dem. De tenker ikke "Nei, den spiser jeg ikke, fordi jeg fikk jo servert mat for 3 timer siden..."
Fisk spiser så lenge det er mat å få og yngel er mat for de fleste. Sånn er det bare.

Det er altså helt normalt, og ingen merkelig hendelse du har opplevd.
Det er også helt normalt at de noen ganger får små kull (særlig førstegangsfødende eller unge hunnfisk), og andre ganger større kull. Helt normalt.

Noen ganger spiser de alle, noen ganger lar de dem være nesten i fred og tar bare noen. Sånn er det med mange levendefødende arter.

Har selv guppyer, og de blir bare fler og fler enda jeg aldri gjør noe for å skåne yngelen eller hindre de voksne i å få tak i dem. Men jeg har en diger klase med flyteplanter i karet, og der kan yngelen gjemme seg. Så lenge det er tjukt nok med planter (og da mener jeg tjukt, ikke fire pinglete planter spredd rundt i akvariet....) så vil det alltid være molly- eller guppy-yngel som overlever i et vanlig akvarium.

Istedenfor å sette den stakkars hunnen i fødenett eller kasse, kjøp deg en haug med rimelige planter f.eks. via Annonseforumet her. Billig og bra, vokser lynfort, er den såkalte Hornblad-planten. Den vokser i stilk, og skal bare flyte i en sammenfiltret vase på overflaten. Har du en haug slike, vil du få flere molly-yngel enn du klarer å skaffe plass til snart

Dette er ikke bare tullprat, men jeg kan love deg det Kjøp planter, helst flyteplanter, og ha mange av dem i akvariet. Da vil du snart se at du får masser av yngel til å leve opp, helt uten at du behøver å gjøre noe som helst
takk for hjelpen!
Men hvet du om de kommer til å føde gjevnlig?
Ca 35-40 dager mellom kvar gong
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap