- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Når skal jeg putte Mollyen i fødekar?
Når skal jeg putte Mollyen i fødekar?
Postet 05.01.07 kl 12:19
Nå hadde vi den i "lukket avdeling" og det ser ut som om den kvitter seg med MYE avføring. Kan det være at den har hatt forstoppelse? På kort tid (en time) har det samlet seg 20-30 klumper i bunn som tydeligvis ser ut som avføring. Har også en annen Molly som er god og rund men der ser man mørke felter i buken, det gjør man ikke på denne.
Postet 05.01.07 kl 13:23
Jeg personlig setter aldri fisk i fødekar, da jeg har sett hvor galt det kan gå (de kan stresses til døde). Jeg har heller masse planter (også flyteplanter) i karet, og det er uhorvelig hvor mange yngel som overlever ved hver fødsel. I grunn skulle jeg ønske at noen ble spist opp, men det er det kanskje ikke pent å si høyt? En annen ting er at det er veldig vanskelig å forutse hvor lenge det er til en fødsel, er jo ille om fisken går i fødenett i tre uker :0/
Postet 05.01.07 kl 13:30
Postet 05.01.07 kl 13:37
Ja, scalarene vil nok ta seg av flesteparten av dem, men de (scalarene) må du nok kvitte deg med snart uansett siden de krever mye større kar enn ditt... De du kaller sverddraker heter sverddrager ;0) Pga svedret, altså ingen liten drake *s*
Jeg vil råde deg til å kikke litt i fiskebasen i forhold til hva fiskene dine trenger av karstørrelse temperatur og vannverdier, for jeg tror kanskje du har mixet litt vel mye her?
Jeg vil råde deg til å kikke litt i fiskebasen i forhold til hva fiskene dine trenger av karstørrelse temperatur og vannverdier, for jeg tror kanskje du har mixet litt vel mye her?
Postet 05.01.07 kl 13:44
20-30 klumper i bunnen av fødekassen? Det er ikke dødfødt yngel da, og ikke avføring? Dødfødt yngel kan forekomme av stress ved å bli puttet i fødekasse, har jeg faktisk lest her inne. Noen ganger blir dødfødt yngel født "i fosterhinne", altså i et egg. Levendefødere har nemlig egg i buken som vanlige fisker, men eggene klekkes rett før fødselen inne i moren. Så kommer de ferdig klekket ut av henne. En for tidlig fødsel fremkalt av stress kan føre til slike dødfødte små som ikke er klekket.
Bruker ingen form for slike "føde-fengsler" selv, men sørger for mye flyteplanter (tett buskas!) i akvariet. Da vokser det alltid opp en hel skokk guppy-yngel, for de voksne greier uansett ikke finne alle. Unntatt scalarene kanskje. De vil vel jakte intenst om de oppdager småtasser i karet... Mine scalarer spiste opp 7 av 8 molly-yngel iallefall
Ved bruk av mye planter istedenfor fødekasser, slipper hunnene det enorme stresset de føler ved å være innestengt i en slik liten kasse.
Bruker ingen form for slike "føde-fengsler" selv, men sørger for mye flyteplanter (tett buskas!) i akvariet. Da vokser det alltid opp en hel skokk guppy-yngel, for de voksne greier uansett ikke finne alle. Unntatt scalarene kanskje. De vil vel jakte intenst om de oppdager småtasser i karet... Mine scalarer spiste opp 7 av 8 molly-yngel iallefall
Ved bruk av mye planter istedenfor fødekasser, slipper hunnene det enorme stresset de føler ved å være innestengt i en slik liten kasse.
Postet 05.01.07 kl 14:33
Endret: 05.01.07 kl 14:33
Postet 05.01.07 kl 15:07
merket
på mine damer også, at det kom en masse avføring i dagene foran fødsel, kan være det som skjer =) Jeg har heldigvis et 15 liter kar jeg setter fruene oppi når de er leveringsklare, etter leveringen er det rett tilbake i storkaret og de fleste yngel får fred til å vokse opp =)
Postet 05.01.07 kl 15:13
Noter ned dato på første og andre fødsel. Når tredje fødsel kommer vet du nøyaktig hvilken dag du skal plukke henne ut for å redde yngel.
Hvis du ikke har ledige akvarier bør du bruke en stor plastboks eller annet tomgods til fødekasse. Mollyer er litt for store for vanlige fødekasser slik jeg ser det, men hvis du vet nøyaktig hvilken dag det vil skje går det kanskje greit med fødekasse også.
Det beste er å la yngel og foreldre leve sammen i et delvis tungt beplantet akvarium uten yngelspisende ufisk Skjønner godt at hvis du heller vil ha et selskapsakvarium, men da er det ikke like lett med oppdrett.
Hvis du ikke har ledige akvarier bør du bruke en stor plastboks eller annet tomgods til fødekasse. Mollyer er litt for store for vanlige fødekasser slik jeg ser det, men hvis du vet nøyaktig hvilken dag det vil skje går det kanskje greit med fødekasse også.
Det beste er å la yngel og foreldre leve sammen i et delvis tungt beplantet akvarium uten yngelspisende ufisk Skjønner godt at hvis du heller vil ha et selskapsakvarium, men da er det ikke like lett med oppdrett.
Postet 05.01.07 kl 23:31
Fødsel og Yngel
Nå synes jeg mange sender deg litt vel negative meldinger om fødekar. Vi er forholdsvis nye enda på dette området, men vi har i løpet av to uker fått yngel fra tre mollyer i yngelkar. Jeg tror faktisk du ikke stresser dem, ved å putte den i et slikt kar, men må dermed passe på, at når hunnen er skikkelig rund og har fått noen sorte prikker under, også vil det være en gulhvit klumt bittelitt synlig der yngelen kommer ut. Da skal du sette henne oppi yngelkaret og la henne være i fred i 1- 2 timer. Skal love du får mange søte yngler da. Med en gang du ser hunnen begynner å bli vill i karet etter fødsel, så tyder det på at hun jakter på sine egne unger for å spise dem. Ta henne da ut igjen og sett henne sammen med de andre voksne. Hun vil deffinivt bli rolig om en liten stund. Yngelen bør være i yngelkaret 1- 2 døgn, så kan du sette dem over i et eget akvarium, så de får sjangs til å vokse. Jeg gir yngelene mine en knipefull smudret mat to ganger i døgnet. passer best med farget flakmat.
Håper du ble klokere av dette. Hilsen kreps69
Håper du ble klokere av dette. Hilsen kreps69
Postet 20.01.07 kl 18:40
Sølvmollyer er vakre!
Molly kan være så mangt hva angår størrelse, fra den vanlige Black Molly-str. til store Seilfinnemollyer. Disse Sølv/Silvermollyene er antagelig hybrider, krysninger og er derfor ofte nokså store, i alle fall de jeg har sett.
De minste mollyene tåler godt å stå i fødekasse et par døgn, men fiskene blir uansett stresset av å være innestengt på et så lite område, så de bør være så kort tid som mulig i fødekasse, i likhet med alle andre fisker.
Jeg pleier å legge en bit av en plante nedi, slik at de føler seg litt tryggere.
Selv guppyer vil stresse inni kassen, men av og til vil de andre fiskene i karet stå i kø for å spise yngelen etter hvert som de kommmer ut av hunnen, og det er minst like stressende for henne at alle de andre beboerne i karet svømmer etter henne mens hun fortvilet prøver å gjemme seg unna for å gi yngelen sin en sjanse i alle fall.
Har en mulighet til å sette opp et ekstra kar er det jo det beste, men mange har jo bare selskapsakvariet i starten i alle fall. Hadde antagelig vært en fordel å fordele disse fiskene i ulike kar med ulike vannverdier, hardt vann til Mollyer og bløtt vann til Scalarer vil gi bedre forhold for dem.
Anbefaler å la seg smitte av litersyken, kjøp et akvarie med minst 40 cm høyde om du vil ha Scalarene til å bli store og flotte, de vil vokse fint om du forer dem med frossentfor (unngå røde mygglarver, da de lett forspiser seg på disse) en del nå i starten, da vil de bli store og pene.
Lykke til videre!
Både med Mollyyngel og Scalarer, som forøvrig vokser fint på Mollyyngel også....... De vil se på det som snacks.....
Mollyer liker grøntfôr, så gi dem gjerne litt ekstra av det; knus grøntfôrflak til yngelen og bland med yngelforet du kjøper i butikken. De vokser temmelig raskt med godt fôr, frossen Artemia som du tiner opp for dem er snacks til all yngel av brukbar størrelse. De kan spises av Scalarer nokså lenge, så la dem gå temmelig lenge et annet sted. Sorter bort yngel med skader så tidlig som mulig, de blir likevel ikke bedre, sats heller på å fore opp færre og bedre eksemplarer.
De minste mollyene tåler godt å stå i fødekasse et par døgn, men fiskene blir uansett stresset av å være innestengt på et så lite område, så de bør være så kort tid som mulig i fødekasse, i likhet med alle andre fisker.
Jeg pleier å legge en bit av en plante nedi, slik at de føler seg litt tryggere.
Selv guppyer vil stresse inni kassen, men av og til vil de andre fiskene i karet stå i kø for å spise yngelen etter hvert som de kommmer ut av hunnen, og det er minst like stressende for henne at alle de andre beboerne i karet svømmer etter henne mens hun fortvilet prøver å gjemme seg unna for å gi yngelen sin en sjanse i alle fall.
Har en mulighet til å sette opp et ekstra kar er det jo det beste, men mange har jo bare selskapsakvariet i starten i alle fall. Hadde antagelig vært en fordel å fordele disse fiskene i ulike kar med ulike vannverdier, hardt vann til Mollyer og bløtt vann til Scalarer vil gi bedre forhold for dem.
Anbefaler å la seg smitte av litersyken, kjøp et akvarie med minst 40 cm høyde om du vil ha Scalarene til å bli store og flotte, de vil vokse fint om du forer dem med frossentfor (unngå røde mygglarver, da de lett forspiser seg på disse) en del nå i starten, da vil de bli store og pene.
Lykke til videre!
Både med Mollyyngel og Scalarer, som forøvrig vokser fint på Mollyyngel også....... De vil se på det som snacks.....
Mollyer liker grøntfôr, så gi dem gjerne litt ekstra av det; knus grøntfôrflak til yngelen og bland med yngelforet du kjøper i butikken. De vokser temmelig raskt med godt fôr, frossen Artemia som du tiner opp for dem er snacks til all yngel av brukbar størrelse. De kan spises av Scalarer nokså lenge, så la dem gå temmelig lenge et annet sted. Sorter bort yngel med skader så tidlig som mulig, de blir likevel ikke bedre, sats heller på å fore opp færre og bedre eksemplarer.
Postet 21.01.07 kl 11:40