TetraMin Holiday eller ingenting? Lys i ferie?

Skal være på ferie fra i dag til neste søndag (10 døgn ca.)
Skal jeg da bruke TetraMin Holiday eller la akvariet stå?
Jeg kan jo ikke la lyset stå på, men er det av dør jo plantene! HJELP!
*FLYTT TIL NYBEGYNNER*
For at plantene dine skal overleve, samtidig som at du ikke skal få for mye algevekst, så bør du ha en "timer" som kan skru lyset av og på automatisk. Dette fåes kjøpt på alle el- forretninger, samt på biltema og claes ohlsson. På claes ohlsson koster disse fra ca 50 kr +, alt etter hvilken modell du velger.
Kjøp en timer, den slår på og av lyset for deg, timere selges omtrent overalt. Greier seg sikkert fint uten mat i 10 dager fiskene dine.
Når jeg var i usa i 3 uker så hade jeg ikke på lyset, plantene de hade det fint de hehe :p
Dersom akvariet står i ett noe opplyst rom, vil plantene kunne greie seg uten akvariebelysningen i denne perioden. Men de vil nok skrante litt, selv om de ikke dør.
Selv ville jeg nok brukt timer på lyset, slik jeg gjør ellers i året også.

Når det gjelder mat, trenger fiskene dine ikke dette super-forsøplende sølet av ett fôr mens du er borte De har bare godt av å sulte seg litt.
Om en eller to av de svakeste fiskene finner ut at dette er for galt, og legger seg for å dø, blir de jo bare mat til de andre fiskene.
Frank Angell
Om en eller to av de svakeste fiskene finner ut at dette er for galt, og legger seg for å dø, blir de jo bare mat til de andre fiskene.

Er ikke det dumt med tanke på nitritt?
Vil heller ikke at noen fisk skal dø, jeg har jo bare:
3 Guppy
5 kardinaltetra
3 otosinclus
2 voksne sebraciklider
20 ungdommer sebraciklider
til sammen i karene!
Håper hvertfall ikke de voksne sebraciklidene bestemmer seg for å dø!
Inaktiv bruker
Vil tro at visst det er noen som stryker med så er det et par av de unge sebraciklidene. Disse vil da bli mat for de andre fiskene, så da ordner det seg selv.
Om en fisk dør og blir spist, gir dette vesentlig mindre nitritt i vannet enn hva weekendfôr gir.
Om en fisk dør, og ligger å råtner, da blir det en helt annen sak.

Er enig med Johan i at det som først legger seg med buken opp, er ungfiskene. Men fortvil ikke; det kommer garantert flere av disse fra foreldrene
Vil bare si hvilke fisk som er i samme akvarie:
De er i et akvarium:
3 Guppy
5 kardinaltetra
3 otosinclus

De er i et annet akvarium:
2 voksne sebraciklider
20 ungdommer sebraciklider

Spiser de voksne barna sine/ ungdommene lekekameratene sine?
Sebraene er gode foreldre, så de gyver nok ikke løs på levende avkom. Men jeg renger sterkt med at de tar seg en bit om avkommet dør, siden magene er skrekkelig tomme
Hallo på do!
Nå har jeg vært på ferie, har kommet hjem.
Ble møtt av overaskende:
3 (alle) Guppy DØD
1 Neontetra DØD
Resten levde!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap