- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- bukkel guppy...
bukkel guppy...
Hvorfor blir guppyene så fort syke og får bukklette rygg? Virker som at guppyene har en utrooolig kort levetid??? Har platy, neontetra og en god del bunn fisker, og de har ikke noe problem. Skulle tro det var trivsel for guppyene pga at de yngler veldig ofte, et par gang i mnd. Men i løpet av et halvt års tid nå med dette som hobby, så har jeg måtte byttet ut guppyer titt og ofte. Så med andre ord, når guppyene får disse symptomene og svømmer mye på bunn, da kaster jeg de. har ikke prøvd på nå bli frisk opplegg.
Postet 18.02.07 kl 16:28
Laila AnnieHvorfor blir guppyene så fort syke og får bukklette rygg? Virker som at guppyene har en utrooolig kort levetid??? Har platy, neontetra og en god del bunn fisker, og de har ikke noe problem. Skulle tro det var trivsel for guppyene pga at de yngler veldig ofte, et par gang i mnd. Men i løpet av et halvt års tid nå med dette som hobby, så har jeg måtte byttet ut guppyer titt og ofte. [B]Så med andre ord, når guppyene får disse symptomene og svømmer mye på bunn, da kaster jeg de.[/B] har ikke prøvd på nå bli frisk opplegg.
Kaster du levende fiske???
Postet 18.02.07 kl 16:30
ja Er så redd de skal smitte andre fisker slik at alt dør, dette har jeg hørt andre opplevd, og det er noe jeg er temmelig redd for ja. når de blir slik ser de virkelig trasige ut, ligger ofte oppå planter eller så ligger de på bunnen. Jeg føler de har de fælt, å da ser jeg forrdelene med å kaste dem... er jo en god tanke da
Postet 18.02.07 kl 16:40
Postet 18.02.07 kl 16:42
Postet 18.02.07 kl 16:42
jo jeg så de gjorde det i en dyrebutikk en gang, kaster fisken i vasken med kokende vann som renner, grotesk men bedre enn å kaste de i dass levende. Så dette gjør jeg bestandig før jeg kaster fisk. Vannverdiene, er helt ok, ph, nitritt, gh og kh blir sjekket hver mnd. disse ligger på det samme og det er veldig stabilt med temperatur også. Hadde man bare visst hva slikt kom av i det minste så hadde man kanskje kunne klart å gjort noe med det.
Postet 18.02.07 kl 16:47
Postet 18.02.07 kl 16:48
Postet 18.02.07 kl 16:51
Postet 18.02.07 kl 16:55
Postet 18.02.07 kl 17:09
Petter ØstbyHvis vi skal trekke paraleller til menneskeverden, er det jo heller ikke noe som heter aktiv dødshjelp i Norge. Det hadde kanskje vært mest humant å avlive fisken, men jeg har valgt å ikke gjøre det. Rett og slett av praktiske årsaker
Men tenk litt på fiskene!!! De har faktisk et liv de også!!!!!! :@
Postet 18.02.07 kl 17:10
Postet 18.02.07 kl 17:10
Postet 18.02.07 kl 17:11
Petter ØstbyDet hadde kanskje vært mest humant å avlive fisken, men jeg har valgt å ikke gjøre det. Rett og slett av praktiske årsaker
praktiske årsaker? gidder du ikke?
-
mine guppyer er litt sånn også, men jeg tror de har blitt syke. skal skaffe eSHa2000(eller hva det het) imorgen. og høre litt med dyrebutikken hvordan jeg skal gå frem. finner mye hjelp på forumet her. er sikker på at mange av dere har reddet en del av populasjonen min
Postet 18.02.07 kl 17:35
Postet 18.02.07 kl 17:37
Syk fisk er fremdeles skapninger som har krav på respekt, og da er det påkrevd at disse avlives på anstendig måte, før de kastes i søpla.
Når det gjelder det tråden egentlig omhandler, og vi heretter diskuterer i denne tråden, er det klart at disse fiskene er bærere av tarmparasitter. Dette er uhyre vanlig på guppy, og til dels andre levendefødere.
Statusen om at levendefødere er hardføre, lette begynnerfisk, er etter min mening en myte som på linje med en rekke andre myter, må kastes på dør. Det gjenstår bare å avlive den skånsomt først
Hva gjør du med problemet innvoldsparasitter? Medisinerer med egnet medisin. Siden guppyer stort sett alltid også bærer på hudparasitter, ville jeg rett å slett kjørt en rundte med Prazi pro, og deretter gitt de en runde med Dewormer-kur. Enklest er det med den ferdigmedisinerte maten.
Begge produktene må bestilles fra Rocky Mountain Diskus, i USA. Link til dem finner du der linkene bor (les: lenkesamlinga).
Når det gjelder tilgangen på eSHa; Dette er en høykvalitetsmedisin som desverre ikke er å finne i enhver akvariebutikk.
Såvidt meg bekjent føres dette merket kun av Tropefisk, AquaKarolin, og Aquamanias. Adressen til disse finnes selvsagt også i lenkesamlinga vår
Når det gjelder det tråden egentlig omhandler, og vi heretter diskuterer i denne tråden, er det klart at disse fiskene er bærere av tarmparasitter. Dette er uhyre vanlig på guppy, og til dels andre levendefødere.
Statusen om at levendefødere er hardføre, lette begynnerfisk, er etter min mening en myte som på linje med en rekke andre myter, må kastes på dør. Det gjenstår bare å avlive den skånsomt først
Hva gjør du med problemet innvoldsparasitter? Medisinerer med egnet medisin. Siden guppyer stort sett alltid også bærer på hudparasitter, ville jeg rett å slett kjørt en rundte med Prazi pro, og deretter gitt de en runde med Dewormer-kur. Enklest er det med den ferdigmedisinerte maten.
Begge produktene må bestilles fra Rocky Mountain Diskus, i USA. Link til dem finner du der linkene bor (les: lenkesamlinga).
Når det gjelder tilgangen på eSHa; Dette er en høykvalitetsmedisin som desverre ikke er å finne i enhver akvariebutikk.
Såvidt meg bekjent føres dette merket kun av Tropefisk, AquaKarolin, og Aquamanias. Adressen til disse finnes selvsagt også i lenkesamlinga vår
Postet 19.02.07 kl 13:45
fiskerenfant ut idag hva som var orsaken til at de dør :( fikk en brosjyre i butikken der stod d forskjellige bakterier fisken kunne dø av. sera rådgivare heter brosjyra den er på svensk står mye der. bukvattensot het sykdommen. vis fisken ble stresset så svekket immunsystemet seg og bakterien kunne komme inn. tarmer og sånnt inni fisken løsner og dette kommer ut bakdelen på fisken, fisken slutter å spise og etterhvert dør. altså veldig grotesk. baktopur som det står i brosjyren skal hjelpe fisken mot det når den har fått bakterien, så alle vet dette ;) så idag tror jeg det er mange som lærte noe nytt. prøv å få tak i denne brosjyren så kan dere lese mere om skjukdommen. ps: fiskene dør med siden opp glassøyne, sånn at dere vet det står mere detaljert i brosjyren. så vanskelig og oversette det her.
noe jeg skrev i går inne på en annen tråd.
da får de en bulk fordi tarmene og sånt løsner
Postet 20.02.07 kl 12:34