- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- hvor mange guppy og ev. andre arter?
hvor mange guppy og ev. andre arter?
Hei,
er helt nybegynner. Har et fint lite akvarium på 19,5 liter, fantastisk! Har kun guppyfisker, 2 voksne hanner og 3 hunner. De har fått 18 yngel som nå er 1 mnd gamle.
Bør jeg høre med fiskebutikken om de vil ha noe yngel,- hvor mange fisker kan en ha oppi dette akvariet? (Har også noen snegler og 2 reker).
Drømmen er jo også kanskje å kunne ha en fisketype til. Noen som har tips for type fisk slik at alle fortsetter å trives godt?
Dette Grrrrrmmmm nicknamet plager meg, - om noen vet hvordan jeg får endret det så...taes tips gjerne imot for det også!)
Takknemlig for alle svar!
Mia
er helt nybegynner. Har et fint lite akvarium på 19,5 liter, fantastisk! Har kun guppyfisker, 2 voksne hanner og 3 hunner. De har fått 18 yngel som nå er 1 mnd gamle.
Bør jeg høre med fiskebutikken om de vil ha noe yngel,- hvor mange fisker kan en ha oppi dette akvariet? (Har også noen snegler og 2 reker).
Drømmen er jo også kanskje å kunne ha en fisketype til. Noen som har tips for type fisk slik at alle fortsetter å trives godt?
Dette Grrrrrmmmm nicknamet plager meg, - om noen vet hvordan jeg får endret det så...taes tips gjerne imot for det også!)
Takknemlig for alle svar!
Mia
Postet 28.02.07 kl 12:27
Endring av nick
Hvis du ønsker å endre nick så er det bare å sende mail til webmaster. Hvis du ser på bunn av siden så er det bare å klikke på linken kontaktinformasjon
Postet 28.02.07 kl 12:34
Postet 28.02.07 kl 14:42
Postet 19.03.07 kl 10:54
MuimiudoRett meg om jeg tar feil, men er ikke regelen ca 1 liter vann per 1 cm fisk? Det er det jeg går etter...
Du trenger herved retting. Frem med vater!
Regelen er svært unøyaktig, og er derfor forsøkt å blitt avlivet stadig vekk. Desverre er det alltid noen som mener dette er rett, men det får de da mene for min del.
Tenk deg f.eks en 50cm pleco, i ett 50L akvarie. Holdbart? Nei.
Sammenligne med f.eks neontetra, på 3cm. 17 slike i en 50L skulle etter regelen tilsi at karet er stappa fullt. Er det det? Nei...
Siden vi normalt deler akvariet inn i tre skikter, bunn, midt og topp, er det her nøkkelen ligger. Hvor mange fisk er det ønskelig\ forsvarlig å ha på ett gitt bunnområde? Hvor mange fisk beveger seg gjennom de ulike vannlagene? Hvor tett liker fiskene å leve (stim eller kranglefanter)?
Det er svært mange hensyn å ta, som 1L-cm regelen ikke er i nærheten å ta høyde for. Få`n vekk
Postet 19.03.07 kl 11:32
herved er regelen drept
Jeg har sett over mine akvarier og har funnet ut at min intuisjon har ledet meg omtrent riktig?
Har 5 kileflekker som fyker overalt- stimfisker og vennlige, 3 platyer (seilfinner) - mest midtsjikt og bunn, og 9 guppyer (vet det er litt mye, men skikkelig nødløsning, siden to av damene fødte, og 12- literen måtte brukes til yngel- det kryr av dem )
Det virker til å funke
alle sammen ser glade og fornøyde ut
Jeg har sett over mine akvarier og har funnet ut at min intuisjon har ledet meg omtrent riktig?
Har 5 kileflekker som fyker overalt- stimfisker og vennlige, 3 platyer (seilfinner) - mest midtsjikt og bunn, og 9 guppyer (vet det er litt mye, men skikkelig nødløsning, siden to av damene fødte, og 12- literen måtte brukes til yngel- det kryr av dem )
Det virker til å funke
alle sammen ser glade og fornøyde ut
Postet 20.03.07 kl 16:43
Inaktiv bruker
Hei Mia
Gratulerer med yngel.
Kan desverre ikke svare på noen spm, men...
Jeg er også fersk akvarist og satt opp min 19 liter 8. mars.
Fikk meg 3 snegler i går.
Og lurer på når jeg skal kjøpe meg fisk. Her blir det også guppi, men tenkte å bare ha 2-3 han fisker da jeg ikke har noen plass å gjøre av yngelen.
Hvilken farge er det på guppiene dine? Svømmer de mye rudnt slik at det er en del underholdning for barn eller er de mest i ro i akvariet?
Gratulerer med yngel.
Kan desverre ikke svare på noen spm, men...
Jeg er også fersk akvarist og satt opp min 19 liter 8. mars.
Fikk meg 3 snegler i går.
Og lurer på når jeg skal kjøpe meg fisk. Her blir det også guppi, men tenkte å bare ha 2-3 han fisker da jeg ikke har noen plass å gjøre av yngelen.
Hvilken farge er det på guppiene dine? Svømmer de mye rudnt slik at det er en del underholdning for barn eller er de mest i ro i akvariet?
Postet 21.03.07 kl 12:31
Postet 21.03.07 kl 13:52