Heterandria formosa, noen som har erfaring?

Har en 180L med maller, reker og Heterandria formosa. Sistnevnte ser meget liten, søt og uskyldig ut. Men er den egentlig det?

Har aldri sett på disse som noen råtasser, da de lar reker være i fred, de er bittesmå, og de spiser ikke engang sine egne yngel.

Men i det siste har jeg sittet en del foran dette karet, og nå lurer jeg litt på om disse små tassene er ulv i fåreklær. Jeg har nemlig et stort håp om L-144 yngel her, og har derfor brukt en del tid på å se hvordan alt ligger ann. Og hva får jeg se... jo da..... disse mallene ligger i hulene sine, og utenfor hver hule ligger det hele tiden en eller annen Heterandria formosa. Og det de gjør... de ligger på lur, de kaster seg fram, og de biter mallene i halen. Nå skulle en ikke tro disse små kunne gjøre store skadene, men mallene hopper i hulene hver gang de blir bitt, så det kan ikke være uskyldig heller.

Det merkeligste er at når en svømmer av gårde, er det raskt en annen på plass til å ta over bitingen.

Er det fler som har opplevd dette, eller liknende, ville det vært artig å høre om det.

Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap