Guppy - skille hannene og hunnene

Noen som har erfaring med om guppyhanner kan trives uten damer over en lengre periode? Tenkte å ha 4-5 guppyhanner sammen med noen platyer i en ny 70-liter jeg har startet opp.

Årsaken til at jeg ønsker å skille de er både for å få litt bedre kontroll over antall fisk i det opprinnelige akvariet (fire guppydamer føder ca. en gang i mnd) og fordi noen av hunnene virker stresset av forfølgelsen til de to hannene jeg har i det akvariet nå. Har også lest et sted at guppy-yngel, som vi har endel av, best oppnår full størrelse hvis de ikke befruktes for tidlig.

Kjempeglad for råd fra noen som har prøvd dette!

Håper noen svarer deg da jeg lurer på det samme.
Hei Nat.

Flotte akvarier, var og tittet.

Har ikke lest om andres erfaringer på dette området.
Men har egne opplevelser å vise til.

Jeg har tidligere skilt hanner og hunner (guppy) av nettopp samme årsak som du beskriver - for stort fødselstall.
Det gikk helt fint. Fiskene viste ingen tegn til mistrivsel ved gutte og jente akvarie.

Det er jo bare å forsøke. Studer fiskenes adferd så finner du nok eventuelle tegn på om de ikke har det ok.

At ungene ikke oppnår full mulig størrelse har jeg ikke erfart.
Men å bli foreldre i veldig ung alder er vel aldri noen fordel.


mvh
Hei!
Takk for det
Har hatt hannene og hunnene adskilt noen måneder nå og har bare positive erfaringer å vise til så langt jeg også. Hunnene har fått en mye mindre stressende tilværelse, men fødslene har ikke stoppet opp ennå.. Fødselsrunde nummer fire uten hanner var godt i gang når jeg kom tilbake fra ferie nå

Hannene følger etter hverandre endel, men det har vel med dominans å gjøre vil jeg tro.

En annen stor fordel med å skille kjønnene er selvfølglig at man kan tillate seg å ha et større antall hanner




Hei igjen Nat.
Ja, riktig. Det er fint å kunne ha flere hanner.
De kan jo være så utrolig flote med sitt fargespill å¨"halene".

mvh
jeg har nå 4 flotte guppyhanner gående i et kar kun med 2 platy. I tillegg har jeg ca. 15-20 yngel av guppy i et kar for seg selv hvorav de eldste snart er 3 mnd. De minste er ca. 4-5 dager bare.

Venter til jeg er sikker på kjønn før jeg slipper jentene opp i sitt kar og gutta sammen med de store "menn".

Jamen ikke enkelt å se kjønn når de er så små. Ser det er noe farge på halen på et par, men venter en stund til for jeg sorterer.

Lurt å vente til man er sikker på kjønnet, ja..

Hannene mine begynte å få farge på kroppen da de var rundt tre måneder, så det er nok rett rundt hjørnet for de eldste dine.

Legger ved bilder av en av hannene mine når han var 1 1/2 mnd., 3 mnd. og til slutt nesten 5 mnd. Ikke alltid like lett å forutsi hvordan de blir seende ut til slutt, spennende å følge fargeutviklingen
Nydelige hanner. Synes faktisk guppy er noe av de vakreste i fiskeverdenen.

Den ene hannen min er lik din - flott halefarge. Har også en med gul hale som er for ung til å bli far, synes jeg. Ser alt for liten ut i forhold til de andre. Har også en hvor halve kroppen og halen er kullsvart.

Gleder meg til å sette sammen min nydelige guppydame med lyseblå hale med den yngste hannen (gul hale). De er begge alt for unge, så det er bare å ha tålmodighet. Håper ikke de er søsken. Fikk de nemlig fra samme person.

Synes dager og uker flyr av gårde ellers, men når det gjelder venting med å se kjønn på yngel, synes jeg tiden går så sakte.
Guppy hannene har Gonopodium... Det er en "finne" under på fisken, som kan se ut som et rør... Det har ikke hunnene, de har en finne som fitter fast i kroppen hele veien.
Inaktiv bruker
Har hatt flere Sverddrage, platy og guppy kull, men det ser ut som at alle som overlever er hoer! Hvorfor det? Håper den vakre guppy hoen min som er svart fra midten og bakover parer seg med en av hannene mine, har en som har en fin, glinsende blå hale med svarte flekker, har og en som har et fint leopard fra midten og bak til begynnelsen på halen, halen er gul med svarte flekker.
Alle ser ut som hoer i starten det kan ta måneder før man ser at hannen får gonopendilum (eller hva det nå heter), og farger skikkelig ut (guppy)...
Hannene får gonopodium før de får farge på selve kroppen, så det er det første klare indikasjon på kjønn.
Jeg skiller noen av mine guppy når de er et par uker gamle. De aller fleste hunner får svart flekk rundt gattåpningen fra de er knøttsmå, og kan lukes ut tidlig.

Om jeg vil holde kontroll med hvem de parrer seg med, så heller jeg de en for en i et klart drammeglass, for så å bli kjønnsbestemt.

Små guppydamer blir parret veldig tidlig, og har da sæd nok for flere kull. Av og til vil jeg bestemme hvem de får barn med
Det er selvfølgelig helt riktig, hunnene får svart flekk ved gattåpningen lenge før hannene får gonopodium. Tenkte meg ikke helt om der..

Jeg kan se de små svarte flekkene på en god del av min guppyyngel, men vil likevel ikke skille de ut før de farger ut.

Heller ikke vil jeg oppleve at for unge guppyer blir gravide. Har en liten guppydame som jeg har isolert. Hun er alt for liten av vekst til å føde, ser det ut som. Ligger for det meste på bunnen, svømmer litt, og legger seg ned igjen. Hun har oppført seg slik 3-4 dager.

Er stygt redd for at hun ikke vil overleve, og veier frem og tilbake om jeg skal la henne slippe. Hun er på en måte fargeløs og er ikke en jeg vil avle videre på. Men det kan jo hende hun er syk og svak og ikke gravid, og derfor vil ha det bedre i fiskehimmelen.
Kommer til åfå masse yngler vis du ikke vil skille kjønnene før de farger helt ut. Ofte så får du en fin blandig med "fiske"suppe guppy, vis du ikke skiller kjønnene så fort som overhodet mulig.
Ken Myrseth
Kommer til åfå masse yngler vis du ikke vil skille kjønnene før de farger helt ut. Ofte så får du en fin blandig med "fiske"suppe guppy, vis du ikke skiller kjønnene så fort som overhodet mulig.


Jeg kommer til å gi bort de jeg ikke vil ha etter hvert. Synes de er for små nå til sortering. Vil ikke at de skal bli spist av de voksne.

jeg får se an noen dager til før jeg bestemmer meg. Vet jo at det blir en fiskesuppe av guppyer.
Inaktiv bruker
Har hatt siden mai og det ser ut som om alle har gattfinne eller hva det no heter det der som hoene har isteden for gonopodium. her bilder av de(de ble ikke så klare)
Inaktiv bruker
De bildene jeg sente i forige melding er ikke noen av ungene, det er de fine hannene mine og den svarte hoen
Ja
ja hannene kan ver uten damer en lang periode., men må ha etter en 2-4 mnd. hunnene klarer seg fint uten hanner hele livet mn bør ver i en liten gruppe hunner hannen kan parre med platyen hvis han ikke har hunner.

hører du har masse guppyer vil gjerne se bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap