Krokryggede guppyer-en teori

Helt siden jeg startet med akvarier, så har jeg hatt guppyer, og hele veien så har jeg opplevd at enkelte individer ender opp med en fasong lik en banan, og døden er uunngåelig.

Jeg har tenkt inavl, men har fødd opp yngel, av foreldre som etter all sansynlighet ikke er i slekt, da de er kjøpt på forskjellige steder, til forskjellige tider, en alikevel så har det skjedd at disse fiskene, i voksen alder, har inntatt denne fasongen.

Jeg har forsøkt å lese meg frem til hvorfor dette skjer, men ikke blitt klokere.
Jeg har tenkt sykdom, men konkludert med at det neppe er noe som smitter, siden det kun har rammet enkeltindivider i mine kar.

Nå har jeg oppdaget visse ting. Tilfeldigheter kanskje, men jeg klarer ikke fri meg helt fra tanken...

-En ting jeg har sett, i mine kar, er at det er hunnfiskene dette stort sett rammer. (kan være tilfeldig, siden jeg hele tiden har hatt flest hunner)

-De hunnene som har vært rammet hos meg, har fått symptomene rett etter at de har født. (kan også være tilfeldig, siden disse fiskene føder til stadighet)

-Flere av disse hunnene har, på det siste svangerskapet, vært unormalt store, og når yngelen endelig kommer, så er disse også store. Altså tenker jeg at hunnen av en eller annen grunn ikke har født når tiden var inne. Jeg har også opplevd at hunnen har dødd etter et unormalt lant svangerskap, og en gedigen mage. (også mulig tilfeldig, siden jeg ikke vet akkurat når de blir befruktet, og nøyaktig hvor lenge de skal gå gravide)

For et par uker siden, så ynglet en av hunnene mine. Hun var enorm, og de yngene jeg så i live, var store. Etter noen dager så jeg hun var veldig krokete i ryggen. Jeg avlivet henne i går, for da hadde hun blitt helt deformert i ryggen.

Nå sto jeg akkurat og studerte de 4 hunnene som er igjen. En av disse er sprekkferdig, og har vært det lenge. Jeg har ventet på fødsel i snart tre uker, men ikke noe yngel er å se.

Det jeg deimot ser, er at hennes ryggrad er temmelig bøyd over den svære buken hennes. Jeg ser gjennom henne at ryggraden har samme fasong som den jeg avlivde. 2 av de 3 andre er også synlige gravide, men her ser jeg ryggraden som en rett strek inni fisken.

Og det er da mine tanker kommer...er dette tilfeldigheter, eller kan det være en årsak her...

Kan guppyen, av en eller annen grunn, holde igjen en fødsel, slik at hun til slutt blir så enorm over buken at det presser ryggraden så mye at den blir skadd, og at dette er årsaken til denne deformasjonen på fiskene?
Selv om du har kjøpt fisk på to steder, betyr jo dette ikke nødvendigvis at innavl er unngått. Det som allerede er reppressentert i genene til fisken, kanskje gjennom år med innavl, stopper ikke der. Du har alltids brutt en syklus, men skaden ligger der uansett.

Dette med at ikke sykdom kan være grunnen, kan slå begge veier.
Sykdom, spesielt enkelte tarmparasitter, kan få ting til å krumme seg. Det er ett velkjent fenomen. Svake fisk rammes lettest, og derfor kan dette forekomme sporadisk.

Det at enkelte får pukkelrygg etter en fødsel, er også noe en har sett opp mot innavl lenge. Fisken får større kull en den er "designet" for, og dette kan medføre brist i ryggvirvler. At yngelen også noen ganger er unormalt store, i tillegg til unormalt mange, er selvsagt en påkvenning av de enorme å skvise ut.

Jeg ser i alle fall dine tilfeller opp mot innavl så det hyler etter Er det parasitter også inne i bildet (det er det med over 90% sannsynliget), rammer disse som sagt gjerne svekket fisk. Hvilke fisk er mest svekket? Jo, de som er avla i filler.

Du som er så interessert i disse meget flotte fiskene (i alle fall utseendemesig), hva med å gå for rene stammer og kulturformer, f.eks endles? Dretting av disse er vel like enkelt som de mye mer vanlige innavlsvariantene, men du har straks ett mye bedre utgangspunkt
Jeg tror du er inne på noe, jeg, Carrera Har også en følelse av at det har noe med svangerskap og bæring av yngel å gjøre.

Jeg har også fått inntrykk av at dette er en lidelse som stort sett rammer hunner, selv om en og annen hann kan få det også. Men da kan det jo i hannenes tilfeller være andre årsaker.

Men hos hunnene, som det forekommer så hyppig hos, så har de gjerne hatt noen kull og født. Jeg innbiller meg nesten at det har noe med at de er "utbrente" å gjøre, av konstante svangerskap, mange fødsler og det å konstant ha et haleheng av hanner etter seg, som aldri lar dem være i fred osv. En eller annen svekkelse som oppstår hos hunner i kjønnsmoden alder som yngler.

Jeg har heldigvis ikke opplevd dette selv hos mine guppyer, men nå har jeg ikke hatt guppy lenger enn siden i tidlig i fjor høst heller.

Jeg har mine i vann som sikkert ikke er å anse som ideelt for guppy; lav ph og lav gh. Men jeg har ikke hatt noen sykdom eller deformiteter (som krokrygg f.eks.) og all yngelen jeg har sett er født friske og sunne. Faktisk har jeg aldri funnet en eneste død guppyyngel i noen kar. Det virker derfor på meg som en sterk guppystamme, og det til tross for at de alle stammer fra 4 blå voksne jeg kjøpte å starte avlen med.
Jeg har hatt samme problemet som deg , hunnene blir kuppelrygget og dør til slutt. De har sett sprekkferdig ut.
Når jeg har fått yngel så har ingen død, vet ikke om dem var spesielt stor. ( er ikke så drevet i faget).
Det har aldri skjedd med han guppy.
Jeg har sett dette flere ganger på yngel, så det er ikke bare et svar på dette ihvertfall.
Fisk som lever i våre akvarier, blir som regel eldre enn dem vi finner i naturen. Min teori er at disse blir gamle og krumbøye akkurat som gamle mennesker kan bli. Når våre akvariehunner er mer eller mindre konstant gravide, så er det vel ikke rart at det tærer på både ryggrad og andre organer? Selv har jeg fiskene relativt kjølig om vinteren (19-22 grader C), og det tror jeg kan hjelpe i forhold til den evige graviditeten i konstant varmere akvarier. Fiskene tar rett og slett en pause i ungefødinga! Nå, etter at temperaturene ute har steget, og dermed også akvarietempen, så ser jeg et nytt "utbrudd" av yngel hos guppyene...

Frank: Hvor har du lest at tarmparasitter fører til krumbøyde fisker?
Som Frank og Donald sier, så må det være flere årsaker til krokryggene. Jeg har hatt det på både ungfisk og hanner, og også på hunner som nylig har født. Det er klart at en drektighetsperiode + fødsel er en påkjenning, og man blir mer mottagelig overfor sykdom. Snakker av egen ærfaring
Jeg har holdt et titalls villguppystammer de siste årene. Ingen av disse har hatt hyppig krumrygg. Det finnes også flotte kulturguppystammer som sjelden får denne lidelsen, men de finner man ikke så ofte i den lokale zoosjappa.

Stammene har forskjellige kvaliteter og uhumskheter. Det kan nevnes at villguppyhunner som oftest bare er 1/4 av størrelsen(volumet) som en typisk kulturguppy hunn.


Donald
Jeg har sett dette flere ganger på yngel, så det er ikke bare et svar på dette ihvertfall.

Tror det er snakk om en annen type krumrygg. Enkelte fisk er skjeve hele livet fordi de er blitt tygget og spyttet ut igjen som yngel og overlevd. Andre er bare født skjeve. Krumryggen til seniorhunnene er noe annet igjen.

Kan desse rygglidingane settast opp mot mjukt vatn?
Lav gH og oftast godt med mat gir rask vekst og svak beinbygning?

Komentar?
Jeg nevnte den ene hunnen min, som nå var sprekkferdig, og som hadde fått krum rygg.

Vel, i kveld oppdaget vi at hun svømte rart rundt i karet. Litt opp-ned, litt på siden, og i det hele tatt så så det ikke bra ut.

Jeg var da på tur ut døra, så jeg ba sambo fange henne opp, og se det hele an litt.

Etter en times tid fikk jeg sms. Han hadde fanget henne opp, og da hadde hun svømt på rygg hele tiden. Før han skulle slippe henne i bollen, så hadde han tatt forsiktig på magen hennes, og da hadde det sagt POPP, og det bokstavelig talt rydde yngel ut av henne...

De var mange, men nesten alle var døde. Mor døde også etter den eksplosjonsartede fødselen.

I følge sambo så hadde han ikke klamt hardt på henne, så hun var nok rimelig sprengt. Hun så nesten firkantet ut når vi så henne ovenfra.
Inaktiv bruker
Oi, hva hadde skjedd med henne, kan fiskene få en slags forstoppelse som hindrer fødsel eller noe sånt :S Nå høres jeg sikkert dum ut, men... kan ikke så mye :P
Ikke vet jeg, men noe var det...

Har hatt henne ca 5 uker, og hun var tydelig gravid da hun kom hit, men fødsel ble det ikke, og hun ble bare større og større...
Inaktiv bruker
hmm, høres rart ut.. Vi har fått yngel på mange guppyhunner, men en av dem føder nesten aldri yngel, bare noen små egg som ser ut til å ha noe gult inni, ligner litt på bittesmå rundre trankapsler :P aner ikke hvorfor det skjer heller...
Benedicte Virtuoso
hmm, høres rart ut.. Vi har fått yngel på mange guppyhunner, men en av dem føder nesten aldri yngel, bare noen små egg som ser ut til å ha noe gult inni, ligner litt på bittesmå rundre trankapsler :P aner ikke hvorfor det skjer heller...

Det høres mer ut som om den aborterer...
Inaktiv bruker
ja, var vel det jeg kunne tenke meg men det er nettopp det jeg syns er så rart, hvorfor gjør den det ved hver graviditet hun gjennomgår? :S
Jeg har også opplevd guppyer som har født "egg" istedet for yngel. Dette har ejg kun opplevd når hunnen har blitt satt i et fødekar, og i de fleste tilfellene har hun født kun timer etter at hun kom oppi der.

Ren flaks med tanke på tiden jeg flyttet henne, var min første tanke, men jeg har vel senere konkludert med at det er flyttingen over til et lite fødekar som har forsårsaket "aborten", pga stress...
Jeg har en teori om at hardheten på vannet spiller en rolle.. Jobbet i dyrebutikk, og skjønte på endel av kundene at dødeligheten virket relativt høy.
Men det er jo logisk når man tenker på de kalkrike farvannene de opprinnelig kommer fra, mens noen arter og/stammer viser seg å være mere hardføre igjen.

I en dyrebutikk får man hyppig inn fisk, og det stryker med noen i stresset, og død fisk plukkes på regelmessig basis, spesielt uken etter ankomst. Må si at det var gjerne levendefødende som slet mest. Kalkstener og skjellgrus, ble benyttet i stedet, og synes det ble lengre og lengre mellom "hengerompene".

Jeg kaller guppy og andre levendefødere hardtvannsfisk, og en annen klassiker som neontetra en typisk bløtvannsfisk.
Det blir umulig å gi begge arter ideelle forhold i samme kar.

(Ellers må jeg poengtere at den "vanlige" kunden, sett fra mitt perspektiv, ikke hadde satt seg noe spesielt inn i stoffet, og visste derfor svært lite om grunnleggende prossesser i akvariet, så jeg trekker den konklusjon at det finnes mange grønne, misligholdte akvarier der ute. Det er ikke bare GH'en som trengs å justeres etter behovet, for å si det sånn )

På et forum som dette, skulle en tro at en viss interesse ligger til grunn (well, dah!) og en kjempefin måte å utveksle kunnskap og erfaringer på.

Interessant det med hunnene/fødsler, men jeg har også sett alle bli rammet. Og hva hadde alle til felles? Jo, vannet selvfølgelig (skilte kjønn i butikken,) men en stund før min tid, gikk de i kar med vanlig grus, og bløtt vann, og følgelig noe lavere Ph. Som sagt, fortsatt bare en teori, men hadde nå mange fisker å teste på, tross alt, med positivt resultat
Håvard Støre Andresen
Tror det er snakk om en annen type krumrygg. Enkelte fisk er skjeve hele livet fordi de er blitt tygget og spyttet ut igjen som yngel og overlevd. Andre er bare født skjeve. Krumryggen til seniorhunnene er noe annet igjen.


Da lærte jeg noe nytt i dag også

Jeg trodde dette var en indikasjon på innavl/dårlige gener.
krok på yngel
Jeg har ALDRI hatt dette på voksen fisk, men på yngel har jeg hatt flere....ikke mange men noen.....de døde selvsagt.

det jeg legger merke til med mine guppydamer er at for hvert svangerskap blir dem større og større.......Må innrømme at jeg er redd at til sist så sier det pang. med dødlig utfall.

En dame jeg har hatt lenge - er gravid for ørtende gang, større en noen sinne, hun har begynt å svømme loddrett nesten ? istedet for vannrett.........
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap