hjelp fiskene mine

i 70l akvariet har jeg hatt flere guppyer som har dødd...
pumpen er det nettopp skiftet filter på og akvariet ble det også byttet vann på for en uke siden.. men de fleste fiskene har i det siste svømt helt oppe i vannflaten...men da jeg satte på en sånn dings som man har til pynt som blåser luft og dermed gikk de ned til normal høyde igjen..
og i en gullfisk bolle hadde jeg tre slørhaler, de har nå dødd etter tur de også.. har prøvd å gjøre alt jeg kan for at de skulle få de bedre..
har skiftet filer og vann rimelig ofte..
og gitt de rødemygglarver slik at de skulle ha litt bedre appetitt...
men desverre gikk det galt med alle tre..
hva har jeg gjort galt her..
kan det være at de var syke?
hva kan jeg gjøre???
Har du skiftet filter? Dette skal ikke gjøres, da det er her de snille bakteriene som skaper levelige forhold i akvariet bor. Filtermassen skal kun skylles forsiktig i brukt akvarievann når filteret begynner å få redusert gjennomstrømning, dette skal ikke gjøres ofte. Har du testet vannverdiene i karet?
skifter ju det tynne hvite filteret når det er for møkkete da...det som ligger øverst... de ander som er oppi der blir kun skylt litt... for ja jeg vet at det er der de bakteriene er.. så tar ikke de bort...
Har du testet vannverdiene? Det kan virke som om det i alle fall var mangel på oksygen i vannet ettersom det hjalp å tilføre ekstra luft, men at fiskene er helt oppe i vannflaten kan også tyde på for høye nitritt-verdier. Hvor ofte skyller du filtermassen som du ikke bytter? Skylder du de for ofte (mer enn noen få ganger i året) kan det være dette som er problemet.

At du hadde tre slørhaler sammen i en bolle kan være grunn nok i seg selv til at de tok kvelden, ettersom en bolle er alt for liten til disse fiskene. Det er også vanskelig å skape optimale forhold for fisk i en bolle, både på grunn av det lille volumet og utformingen, i tillegg til at det er vanskelig å holde stabile vannverdier og få nok oksygen i vannet.
ok takk, men bollen er jo ganske stor da...18-19 liter tenker jeg.. er ikke det stort nok når de er så små??
men det filteret du snakket om der legger det seg jo mye dritt da...
og jeg har alltid bare skylt lett over det før... ikke vært noe problem før...å om jeg ikke gjør det ender det met at det lukter råttent av vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap