Gravide fisker

Hei!
Jeg har to hunsverddragere som nå har blitt en del større en sin mannlige "samboer", og jeg synes de ser gravide ut. Siden jeg hadde hørt at de kunne spise yngelen dro jeg til fiskeforhandleren min og kjøpte et lite kammer som kunne flyte i akvariet og som jeg kunne putte fiskene oppi, og yngelen ville synke under en rist. Spørsmålet mitt er: Når vet jeg at det er på tide å putte fiskene oppi der?
I mine øyne ser de jo sprekkferdige ut, men det har de gjort i ei uke.
Jeg har også noen korallplaty (tror jeg..) og jeg hadde to hunner og en han. Men den som så mest gravid ut av dem døde etter å ha oppholdt seg en ettermiddag i dette kammeret. Huff så trist!
Er det noen som har noen gode råd til meg om hvordan jeg skal behandle fiskene mine?
På forhånd takk!

Hilsen Fersking på fisk!
Slike fødekar, er uenget til å få fiskene til å føde i. Mange hopper ut, mange holder yngelen igjen, og de som "verper" i kassa, vil oftest få spist opp massevis av yngel som svømmer opp gjennom rista igjen.

Det beste er å ha tett beplanting, som skaper naturlige gjemmesteder.
Fødekar
Frank Angell
Slike fødekar, er uenget til å få fiskene til å føde i. Mange hopper ut, mange holder yngelen igjen, og de som "verper" i kassa, vil oftest få spist opp massevis av yngel som svømmer opp gjennom rista igjen. Det beste er å ha tett beplanting, som skaper naturlige gjemmesteder.


Fødekar fungerer det! Pass på og ta ut den gravide fisken etter fødsel slik at den ikke mumser yngel.Bruker også yngelfødekaret som oppforingsbaseng til yngel blir så store at de kan slippes ut.

TAM

Jeg er enig med Fjank, jeg ville satset på den "naturlige" måten. Minst stress for fisken (og eier)
har brukt fødekar flere ganger og ser ikke noe problem i det egentlig...
pleier å putte yngelen i fødenett etter at jeg har fjernet mammaen fra fødekassen...
Takk!
Takk, takk for mange gode råd, men kan noen si meg om og hvordan det er mulig å vite når det er rett før føsel???
Ingunn
Takk, takk for mange gode råd, men kan noen si meg om og hvordan det er mulig å vite når det er rett før føsel??? :)


Noen som har et svar her?
Skulle gjerne visst det jeg også =)
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap