Tips - yngel sammen med sultne voksne

Jeg har fått babyer igjen! Ja, ikke jeg da, men platyene mine. Også denne gang mangler jeg et egnet sted for yngelen. Ikke har jeg flyteplanter i karet heller. Men så kom jeg på å legge agurkskiver oppi. De flyter nemlig rundt omtrent som flyteplanter. Og siden jeg har snegler som vil spise dem opp før de råtner er ikke det noen bekymring heller.
Det ser ut til å fungere utmerket foreløpig. Så da slipper jeg flyteplanter som stikker av med alt lys og å styre med div. yngelkar.
Tenkte bare å dele det lille tipset.
Den skjønte jeg ikke. Hva slags nytte gjør agurkskiver mht å beskytte yngel? Kan ikke se at det har noen verdens ting å si
De gjemmer seg mellom dem, omtrent som jeg antar de ville gjøre med flyteplanter. En del svinn må man nok regne med likevel. I tillegg bøyer agurkskivene seg etter hvert og skaper små dammer hvis man snur dem rett vei. Vanskelig å forklare, skal legge ut bilde når jeg får tid.
Vanskelig å forklare? Høres ut som om du har svinn på agurkskogen
Det hjelper vel lite å gjemme seg under eller mellom flate skiver... de skjuler jo ingenting
Fiskene er ikke blinde vet du, og agurkene lokker jo de store fiskene dit. Så yngelen svømmer rundt i løvens hule egentlig, siden de store fiskene kommer for å smake og...: "Jøss...levendefòr også! Jafs!"

Du kan jo ikke ha agurker flytende rundt i karet ditt i ukesvis, hver eneste dag heller? Du kommer til å få store problemer med vannkvaliteten er jeg redd. Kan du ikke investere i et eller annet yngelen kan være i? Bruk en bøtte om du må, og skift vannet hver dag, så går det bra.
Apropos Løvens hule og yngel - de sier at barn er de eneste som vet å sette pris på Løvetannen

En liten digresjon bare
Jeg tror nok at du vil fort innse at agurk blir en dyr sak - mye dyrere enn å tigge\ kjøpe seg litt flyteplanter

Husk at agurken vil begynne å forurense vannet etter relativt få timer, og må derfor hele tiden byttes ut.
Sist jeg handla agurk, mener jeg at de kostet 15-20 kroner for en enkelt skurk.
Til yngelen er vokst opp, vil jeg tippe at du må punge ut med ganske mange kroner i grønnfôr

Sier ikke dette for å ødelegge gleden, men greier bare ikke å holde kjeft om at agurk er ett organisk materiale som "råtner" i vannet.
For å leke litt med teoriene her, hadde du hatt saltvannsakvarium hadde det - satt på spissen - ikke vært noe problem - da vanninnholdet i en agurk er større enn vanninnholdet i sjøvann. En agurk inneholder 97 % vann, mens sjøvann har 3,5 % salt i seg.

Men siden dette er ferskvann, og målet for de fleste akvarister er å tilstrebe helt rent vann, så holder det ikke med 97 % rent vann - ei heller 96 % ildvann
Tor Espen Skeie
Apropos Løvens hule og yngel - de sier at barn er de eneste som vet å sette pris på Løvetannen :) En liten digresjon bare :)

Jeg elsker løvetann, og jeg er ikke noe barn.....eller, jeg er jo mitt mors barn fremdeles da..... Enda større digresjon ;0)
Oj... Liker du virkelig løvetann?
Du hadde felt dine modige tårer her da, Gry, hvis du hadde sett hva jeg gjorde i mai-måned..!

I to eller tre omganger gikk jeg over hele plenen vår og med kniv skar jeg opp og fjernet tilsammen 6 kilo løvetann!! Det tok ganske mange timer fordi rota på dem også må skjæres ut... men det var verdt det! Til gjengjeld har vi områdets mest løvetannfrie plen

Herlig! (jada, jeg er nyfrelst hageeier og synes det var artig med litt real luking! *he-he* Første sommer i egen hage, vet du)

Unnskyld avsporingen her til trådstarter!
PS!
Tarald:
Du burde absolutt ikke satse på agurk i karet som yngelbeskyttelse. Kostnadene til agurk vil, som Frank påpeker, overstige det en evt plastkasse vil koste fordi du må bytte ut agurken hele tiden. Du kan skifte vann daglig på yngelkassen med vann fra hovedakvariet, og det store akvariet fyller du bare opp igjen med rent kranvann for å erstatte det du tok ut.
Får vel legge til at jeg liker den best i grøftekantene da ;o)
Gleder meg til vi får ordentlig hage jeg..... Nå ser det bare ut som en overgrodd fylling :0( Venter på at det skal dreneres rundt huset, og da er det ikke fristende å lage hage bare for at de skal grave alt opp igjen.
Må presisere at det slett ikke var ment som noen permanent løsning, men et krisetiltak. Hva gjør man når man ikke har annet, var vel problemstillingen. Selvsagt skaffer jeg yngelkar eller flyteplanter i morgen.
Hva er det som gjør at det bare tar et par timer før agurken vil ødelegge vannet forresten?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap