Hvor store yngel sammen med voksne?

Hvor store bør platy-yngel være før de er trygge sammen med de voksne? De har nå bodd i yngel-nett i en måned og er ca 1,5 cm. Det bør vel nevnes at amano-rekene også hadde et herremåltid på yngelens mer uheldige søsken.
Yngelen må ikke kunne passe i kjeften på foreldrene\ annen fisk. En del levendefødere har kjeft større enn meg, og kan da hive innpå med 15mm yngel lett som bare det.

Du må nesten se litt på munnen til øvrig fisk, gjerne mens de fôres.
Jeg har for tida bare platy (og reker og snegler).
Du kan jo alltids slippe ut en eller to og se hvordan det går. Har yngelen fortsatt spisestørrelse så mister du ikke hele kullet iallefall.
Det var bare tre jeg hadde greid å redde. Nå er yngelnettet fjerna og yngelen har gjemt seg. Tror ikke de vil få plass i munnen hos foreldrene. Mora ser dessuten sprekkeferdig ut igjen, så det tar neppe lang tid før jeg får en ny sjanse.
Det ser ut til å gå bra. Yngelen er riktignok ganske forskremt, men har vågd seg ut fra skjulestedene. Alle tre er fortsatt i live. Mulig det ikke var det beste tidspunktet å introdusere dem på, for mora er ganske fødeklar igjen og da blir hun mer aggressiv enn vanlig.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap