Hvor lenge fra yngelen er synlig til de faktisk kommer ut?

jeg har en sverddrager som er drektig. jeg kan nesten telle øyne på yngelen under huden hennes. hun er forøvrig neonfarget, så hun er jo litt gjennomskinnelig. men burde ikke de være ute snart?

jeg har isolert henne i fødekammer, men nå har hun vært der i tre dager, så jeg turte ikke ha henne der mer. skal kjøpe liten tank ekstra i morgen.

men noe av problemet er at guppyene skjønner at noe er i gjære, og jager henne rundt hele tiden.

de må da vel ut snart?
Inaktiv bruker
du burde sette henne i en xtra tank ,ja. det kommer helt an på hvor lenge hun har værdt gravid men det burde skje noe snart,ja
Hurra!!!

fiskebabyer. 5 som lever, men over 30 døde. endelig fikk hun dem ut, nå har jeg ventet i over 2 uker fra de ble synlige som små svarte øyeprikker i buken. nå er det bare å holde dem i live. noen tips?
Ikke det at noen ser ut til å bry seg, men nå har jeg fem søte små i en 5- liter. og en veldig tykk molly. er det noen som kan si hvor ofte slike søte små trenger mat?
Så lenge du holder vannet i yngeltanken rent og slamsuger hver dag, skal du fòre dem som fiskeunger flest i voksealderen trenger; lite og ofte. Jeg ville fòret dem tre ganger om dagen. Bittelitt hver gang.

Men det er veldig viktig at du også skifter litt vann hver dag, og slamsug bunnen for bæsj og matrester hver dag (bruk en tynn luftslange til dette, så suger du ikke opp noe annet enn det du skal...)
Siden det bare er et femliters-kar, antar jeg at du ikke har filtrering til yngelen der (derfor nevner jeg dette med renhold)...?

Et godt tips for å få flest mulig yngel til å overleve i det vanlige akvariet ditt (og slippe yngelpasset), er å hive oppi haugevis med flyteplanter. Du vil bli overrasket over hvor flinke levendefødendes yngel er til å gjemme seg De søker instinktivt opp til overflaten, og er det nok gjemmesteder der, blir et fåtall spist. Og med den føde-frekvensen guppy, molly og sverddragere har, så har du nok snart mer enn nok yngel du har plass til med den metoden

I mitt kar med guppy, har jeg gitt bort haugevis med guppy fordi antallet bare økte og økte og det ble utrolig mange av dem til stadighet. De andre fiskene klarte ikke "spise nok" av yngelen fordi hele overflaten var dekket av flyteplanter, tett i tett. Så da overlevde de fleste da.... litt for mye av det gode.

Du kan med fordel slenge oppi noen flyteplanter i yngelkaret også. Planter suger opp litt av overskuddsnæringen i vannet og hjelper på med hensyn til å holde forurensningen nede.

PS!
Med "haugevis av flyteplanter" mener jeg virkelig det. Ikke fire-fem stilker altså, men massevis. Det skal ikke gå an å se tvers igjennom akvariet for bare flyteplanter
en måte jeg pleier å bruke for å se om det er likefør er om gatteåpningen dvs endtetarms åpningen på fisken buler litt ut... har sett dette på de fleste l.f. jeg har. det pleier å stemme på mine..
det er faktisk filter i det lille karet. de små krabatene liker å være der hvor strømmen kommer ut av filteret.

det med endtarmsåpningen oppdaget jeg også. så kjekt med et tegn. nå har jeg en molly med hoven åpning, så jeg har satt henne i fødekar. jeg kan vel overføre de til 5 literen sammen med de andre små.

det er vel ikke noe jeg kan ha oppi der for å rense litt? snegle? eller får de tak i yngelen?

broren min hadde to guppyer, noen mnd senere hadde han 50. så jeg har med vilje kjøpt bare hannguppyer. det samme med platy. ingen barn ennå, så de er nok av samme kjønn. det er grenser for hvor mange det er plass til. jeg ender med å måtte utvide.
ja det er merkelig at de orker å føde så mye men... å de kan jo bli gravide flere ganger på en befruktning.. hadde en platy gående alene med noen guppy jenter.. for det var sjukdom i det karet de egentlig skulle være i.. å platyen hadde blitt fløtta en stund før sjukdommen brøt ut for ho skulle føde.. å da så jeg at ho ble gravis tre ganger mens ho gikk alene... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap