Molly med ødelagt øye

Mollyen min, som jeg har skrivi i en annen tråd, har fått enda verre øye. Det står litt ut. Det er helt ødelagt.. Hva skal jeg gjøre? Går det ann å behandle det?
Inaktiv bruker
det går ikke ann å behandle det nei. Dette kan komme av masseopdrett som
fører til feil på gener osv.

Har hatt mange fisk som har mistet øyet å klart seg. Burde gå bra
Det kom plutselig i går. Fisken spiser. Men den svømmer ikke så mye. Den står liksom i overflaten... Var litt vanskelig å forklare..
Er det pop-eye du mener? Dette kan komme av sykdom eller dårlige vannverdier..... Test vannet ditt, og sjekk for andre symptomer i karet...
Prøv uansett med et vannbytte for å se om fisken kvikner litt til...
Ja, men bare det ene øyet. Det er litt flerra opp.. Eller hva det heter.. Testa ph-en.. Den lå mellom 7.5 og 8.0. Bytta vann tidligere i dag, men skal jeg bytte vann igjen?
Har fisken sår, så skader det ikke med hyppigere vannbytte enn ellers...

Men to vannbytter på en og samme dag er ikke nødvendig uten at noe er veldig galt med akvarievannet...
Vet du hva som har skjedd med fisken? Blir den mobbet?

Hvis du isolerer fisken i en rein balje eller lignende (uten såpereseter), så kan du gi den saltbehandling og hyppige vannbytter uavhengig av de andre fiskene...

Tester du annet enn ph? Du burde sjekke nitritt, nitrat, gH og kH også..
Har bare ph-test. Den har liksom sår på øyet. Fisken blir noen ganger jaget, men ikke noe annet, av mollyhunnen, siden jeg bare har en hunn..
Så jeg skal putte den i ei bøtte eller no? Åssen skal jeg saltbehandle den??
Inaktiv bruker
for gudsskjyld ikke saltbehandl den. Veldig unødvenig! Hvis det er et sår er det mulig at det gror av seg selv. Mer er det ikke noe å gjøre. Fisken kan leve med et skadet øye
En bøtte vil gå bra, så lenge den ikke har rester etter såpe eller andre kjemikalier.
Du kan forsøke med 0,2 % salt til å begynne med, og så gå opp til 0,4% ved neste vannbytte.. Bytt vann 1-2 ganger om dagen alt etter mengde vann den går i, og om den har sirkulasjonspumpe eller ikke.
0,2% = 20 gram salt pr 10 liter vann...
kh92no
for gudsskjyld ikke saltbehandl den. Veldig unødvenig! Hvis det er et sør er det mulig at det gror av seg selv. Mer er det ikke noe å gjøre. Fisken kan leve med et skadet øye

Salt er med å beskytte fisken mot sopp og bakterier. Se for eks i sykdomsartikkelen. Kan du dokumentere noe annet, kh92no?
Inaktiv bruker
nja. vel kan ikke dokumentere noe. men salt høres litt febrilskt ut. dessuten mener jeg at salt er en hurtigløsning. Hvis du er redd for infeksjoner og sopp
finnes det medisin for dette
Som sagt, 20 gram per 10 liter vann, eller 10 gram per 5 liter vann...
Skal jeg ta vann fra akvariet og putte oppi bøtta, eller nytt vann?

Er det vanlig salt jeg skal bruke ?
Ta halvparten nytt romtemperert vann og andre halvpart akvarievann... Rør ut saltet før du slipper fisken uti. Du kan bruke vanlig salt, ja...
Når skal fisken slippes oppi akvariet igjen? Øyet er blitt mye bedere
På grunn av stresset med å flyttes fram og tilbake, og dermed fare for tilbakefall, ville jeg ikke flyttet fisken før etter ett par dager.
Om skaden er på retur, kan du bruke denne tiden på å tynne ut saltmengden. Bytt ut en liter fra bøtta eller hva den nå lever i, ett par ganger om dagen.
Bytt med 50% springvann og 50% av vannet den skal tilbake i.

Vil også anbefale deg å skaffe deg flere tester enn bare Ph Svært kjekt å ha liggende når behovet melder seg
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap