Molly som ble svart

Har akkurat "begravet" en hvit ballongmolly som siste døgnet ble mørkere og mørkere i fargen, for så å ligge urørlig på bunnen nå i kveld.

Har også en gul seilfinnemolly som er litt mørk bak på halefinnen og svømmer litt snålt.

Kan dette være en sykdom av noe slag?

Mistenger det har med et nytt filter jeg monterte inn igår, som blant annet hadde en bio-bag med kull i. Alle de andre mollyene ser greie ut så langt, samme med de andre fiskene i karet.

Noen tips?
Nå ser det stygt ut for seilfinnemollyen også. ser ut som om den er lam i halen. Dvs den svømmer bare med sidefinnene, halen henger mer eller mindre nedover. Den spiser og puster, men virker ikke akkurat helt på topp. Er nå i et eget kar som jeg har tilsatt litt salt i for å se om det hjelper, men spørs om det ikke blir nok en begravelse nå i helgen.
Kan ikke si at det du forteller gir noen konkrete indikasjoner på sykdom.
Jeg ville hellet mistenkt forgiftninger.

-Har det nye filteret vært brukt i andre kar? Har det ligget å tørket i mellomtiden?
-Er kullfilteret gammelt? Har det vært brukt til å fjerne medisinrester fra vannet?
-Er kullet beregnet for akvariebruk, eller annet bruk?
-Har du målt noen av vannverdiene?
Filteret var helt nytt og biobag'en var pakket i en pose. Kjøpte det på Ebay for et par uker siden. Mistenker også at det var noe muffins med det, så får bare håpe at det ikke er flere fisker som stryker med. Heldigvis har det gått bra med yngelen, den virker helt upåvirket.

Kullet er inni bio-bag'en så må regne med at den er beregnet for akvariumsbruk.

De vannverdiene jeg har målt (nitritt og PH) er helt som normalt. Nitritt under 0,3 og PH på mellom 7,5 og 8. Skiftet også 33% vann idag tidlig for sikkerhets skyld

Seilfinnemollyen er nå i en bolle ved siden av, i mangel av noe annet. Ser ikke ut som om den har noen progresjon, den blir heller bare slappere og slappere. Spørs om jeg bare må ta den før det går for langt
Seilfinnemollyen avlivet jeg igår kveld. Idag ser det desverre ut som om en til gul molly ikke er helt i 100. Denne fødte første dagen vi hadde den, men nå har denne også begynt å bli svart i kantene og henger mest i overflaten og gisper luft.

NO2 er under 0,3 og PH er 7,5. Andre ting har jeg ikke utstyr for å måle, og får heller ikke tak i..

En otto så også litt slapp ut, men etter vannbytte idag ser det ut som om den fikk opp farten igjen. Byttet 75% av vannet nå i ettermiddag for å være sikker, men begynner å bli litt frustrert nå. Kan ugunstig GH eller NO3 føre til noe sånt? Kan det være planter som gjør noe sånt? har sett noen svarte alger på en plante med sverdblader, men har plukket de fleste bladene med svarte prikker på kantene.

Gh kan helt klart krølle med fisken. Den skal imidlertid være håpløst feil for å lage krøll med spesielt levendefødere.
No3 skal også være høyere enn hva en kan måle, for at fiskene skal vise slike tegn. Har selv ett par ganger avslørt verdier på over 200mg\L i mine kar. Eneste som merktes var begrenset vekst på både fisk og planter.

Anbefaler deg å heller ta daglige mindre vannbytter, enn å fjerne 75% i slengen. Dette kan fort endre vannverdiene enormt, med sykdom\ dødsfall\ mistrivsel som resultat.
Etter vannbytte har det blitt fart i mollyen igjen. På vedlagt bilde ser du såvidt hva jeg mener med svarte prikker.

Har også lagt opp et bilde av hele karet mitt i profilen min, der går det ann å se hvordan ting ser ut og hva slags planter jeg har.

Det var helt feil bilde forøvrig. Dette var en liten tass jeg lurer på hva er. Kom fra et platy-kar, men er jo bare interessert i molly-damene.
Vanskelig å se disse flekkene godt av bildet.
Kan de være mer brune\ rustbrune?
Dette kan være ett tegn på en innvortes bakteriell infeksjon. Denne må i så tilfelle forsøksvis behandles med f.eks Sera Bactopur Direct\ JBL Furanol (en av disse, ikke begge).
Husk at begge disse medisinene også dreper alt av filterbakterier, og karet er derfor svært utsatt for ammoniakk og nitrittproblemer.
De er nok helt svarte, derav min tro på at det hadde med kullfilteret i det andre filteret mitt å gjøre.

Får bare se nå hva som skjer. Tenkte jeg skulle gå tilbake til butikken der jeg kjøpte de siste 2 mollyene og 2 ottoer og høre om de har hatt noe sykdom i sine kar i det siste.
Inaktiv bruker
Lurer på hvordan det ville sett ut om mine Black mollyer får det, har en hanne og en hoe, hannen min hang med halen nedover før forige helg (hadde en platy som hang med halen og) så behandlet vi med noe som het Sera mycopur, Black mollyen ser helt frisk ut nå og platyen har bedre men ser ikke helt frisk ut enda
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap