Molly

Finnes det noen friske Molly stammer igjen her i norge?
Synes jeg kun har sett syk eller deformert fisk i butikkene, kanskje en og annen i mølja med deformert fisk som ser "frisk" ut.

Liker mollyen, men den som fantes "før" i tiden, da jeg var ca 6/7 år gammel.
De var fine di. Ikke skrale og falleferdige som nå.

Kanskje bare dyrebutikkene her som det er tilfellet i.

Kunne godt ha fått en liten flokk med molly i mine kar, men di skal ikke se sånn ut, sånn som de gjør nå for det meste. De skal jo se friske og sterke ut, ikke syk og svak.
Antar jeg får lete videre, eller sile ut de friske individene og begynne med avl, for og få frem friske og sterke mollyer.

Andre sine synspunkter på saken er ønskelig
Nå har jeg ikke sett andre mollyer enn de som er å få i butikker eller hos andre akvarister, men kan ikke si at det er noe galt med disse.
Jeg har hatt molly de siste 4 årene og synes ikke disse er hverken syke eller unormale på noen måte. De er kjappe, morsomme, uredde og ikke minst er min digre seilfinnehan et skikkelig syn når han spiller med seilet for å flotte seg for damene sine.
Yngeln er også sterk og flott, av de ca 35 som kom i forrige kull i slutten av mai har bare en dødd.
Det finne snarturformer av molly og få fatt på , men det er nok ikke disse du hadde i dyrebutikken din når du var 6-7 år heller.

De som var i "gamle dager" er de samme som er i dag, men det er nok litt flere farger og frynsete varianter i dag enn da. Dyrebutikken i nærheten bør kunne ta inn både standard spenops og seilfinne. (Standard for 10-12 år siden var vel black molly (spenops/latipinna) og grønn seilfinnemolly (velifera))

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap