- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Danner platy par?
Danner platy par?
I følge fiskereglene skal jo ikke platy danne par. Jeg har nevnt de to bitchene tidligere; spesielt en av dem er riktig ille. Jager all fisk utenom guppy; spesielt molly er utsatt. Selv sine egne artsfrender hater den.
Nå ser jeg at den ene gule begynner å bli tykk og har en svart flekk bak. Den andre begynner å farge ut med litt rødaktig på ryggen og en rødaktig stripe langs kroppen. Hun som er gravid, har ingen fargeendringer.
Nå lurer jeg på om den mest aggressive er en gutt. Følger den andre hakk i hæl og jager vekk alt og alle rundt så fort de kommer for nær "kjæresten"; særskilt når de to andre platyhannene prøver seg.
Er ikke fisker fargeblinde? Kan denne gule platy`n se at de andre har en helt annen farge enn den selv? Ser jo også at de viker unna når de gule er i farta.
Når jeg tar av dekklokket, så strømmer all annen fisk mot meg, men de to gule platyene? Å nei, de gjemmer seg bak den store rota da de vet det er disse jeg skal fange. Utrolig at de er så smarte - eller kanskje det er instinkt?
Nå ser jeg at den ene gule begynner å bli tykk og har en svart flekk bak. Den andre begynner å farge ut med litt rødaktig på ryggen og en rødaktig stripe langs kroppen. Hun som er gravid, har ingen fargeendringer.
Nå lurer jeg på om den mest aggressive er en gutt. Følger den andre hakk i hæl og jager vekk alt og alle rundt så fort de kommer for nær "kjæresten"; særskilt når de to andre platyhannene prøver seg.
Er ikke fisker fargeblinde? Kan denne gule platy`n se at de andre har en helt annen farge enn den selv? Ser jo også at de viker unna når de gule er i farta.
Når jeg tar av dekklokket, så strømmer all annen fisk mot meg, men de to gule platyene? Å nei, de gjemmer seg bak den store rota da de vet det er disse jeg skal fange. Utrolig at de er så smarte - eller kanskje det er instinkt?
Postet 01.09.07 kl 07:56
Endret: 01.09.07 kl 13:53
Postet 01.09.07 kl 08:21
jeg tror de kan gjøre det
jeg hadde en hann og en hunn som gikk sammen i selskapsakvariet. da hun ble gravid satte jeg henne over i ett annet akvarium for å føde. Da var det tydelig at hannen leitet etter henne. Kjøpte noen flere hunner, han viste noe innteresse for ei som var omtrent lik i fargen. Men med en gang hun kom tilbake fant de hverandre igjen og svømte etter hverandre, kom den ene ut av syne ble den andre desperat Da hunnen etter en stund døde, pga en del problemmer med vannet etter flytting, ble hannen bare mer og mer pjuskete. en dag var han ikke mer. så om det er under spesielle forhold som i akvarier eller om det er generelt, jeg tror platyer kan danne par!
Postet 01.09.07 kl 08:23
Aldri om Platyer danner parr-ny vitenskap dette da. Kan sikkert virke som de gjør det(fordi om jeg ikke greier å se noe som ligner parr danelser. Ihvertfall ikke slik diskuser danner/er parr).
Men som sakt kona har disse fiskene og noe parr dannelser skjer ikke, hannen "puttern"inn der han får det til, så du/dere må ha oen veldig skjeldne Platyer vis de danner parr for livet ja
Men som sakt kona har disse fiskene og noe parr dannelser skjer ikke, hannen "puttern"inn der han får det til, så du/dere må ha oen veldig skjeldne Platyer vis de danner parr for livet ja
Postet 01.09.07 kl 08:35
kanskje det
jeg har hvertfall merket at fiskene reagerer veldig mye på omgivelsene som når jeg stresst før flytting hadde det invirkning på fiskene selv om jeg ikke gjorde annet enn det som var vanlig. kanskje fiskene danner "par" fordi vi som eier de sender signaler som forsterker det? han har jo vært på de andre damene også, men det var bare en han ville være sammen med!
Postet 01.09.07 kl 08:53
Galemorjeg har hvertfall merket at fiskene reagerer veldig mye på omgivelsene som når jeg stresst før flytting hadde det invirkning på fiskene selv om jeg ikke gjorde annet enn det som var vanlig. kanskje fiskene danner "par" fordi vi som eier de sender signaler som forsterker det? han har jo vært på de andre damene også, men det var bare en han ville være sammen med!
Tviler på at fiskerdanner parr, fordi om vi som eiere sender ut signaler som forsterker det, ikke vet jeg hva slags signaler det skulle ha vært. Eter min erfaring med mye forskjellige fisketyper så er det ikke mange som danner parr, men endel ciklider er det jo(og sikkert andre som ikke jeg vet om).
Og ja, omgivelsene har alt å si på hvordan fiskene oppfører seg, den er jeg enig om. Men fordi om jeg ikke er enig i at Platyer danner parr, så synes jeg det er fint at dere stor koser dere med fiskene deres-for det gjør jeg, sitter å skriver på dataen og smugtitter bort på 660 L med diskuser(karret er utrolig fint nå på morran før lyset kommer på), deilig å nyte synet/kose seg med fiskene sine(sålenge vi vet at v har gjordt det beste vi kan for å g dem et godtliv).
Postet 01.09.07 kl 09:00
Galemorjeg hadde en hann og en hunn som gikk sammen i selskapsakvariet. da hun ble gravid satte jeg henne over i ett annet akvarium for å føde. Da var det tydelig at hannen leitet etter henne. Kjøpte noen flere hunner, han viste noe innteresse for ei som var omtrent lik i fargen. Men med en gang hun kom tilbake fant de hverandre igjen og svømte etter hverandre, kom den ene ut av syne ble den andre desperat:) Da hunnen etter en stund døde, pga en del problemmer med vannet etter flytting, ble hannen bare mer og mer pjuskete. en dag var han ikke mer. så om det er under spesielle forhold som i akvarier eller om det er generelt, jeg tror platyer kan danne par!
Jeg fikk fanget den ene - den jeg tror er gravid og puttet henne i tetrakaret. Den gjenværende sto stille i et hjørne, svømte litt rundt omkring, og jeg kunne se at den lette etter vennen sin. Fikk omsider fanget denne også, så nå går de nok en gang i tetrakaret begge to - svømmende side ved side og holder sammen som erteris.
Postet 01.09.07 kl 09:10
Ken MyrsethPlatyer danner ikke parr-men det kan ligne"litt" det dem driver med, det og ha/skaffe seg en partner. Kona har Platyer i "fiskesuppen"hennes og der "parrer hannen seg med "alt som er villig". Så dette er som en normal fisk-parrer seg på alt den har mulighet til.
Har holdt øye med dem i lengre tid nå, og om den gule er en gutt, så har jeg ikke sett at den har prøvd å parre seg med andre hunner.
Om ikke de danner par, så er det kanskje noe med at kjemien stemmer eksakt mellom disse to. Det kan hende det er mye vi ikke vet om de fiskene vi har.
Merkelig å se i alle fall.
Postet 01.09.07 kl 09:11
blackmollyNå lurer jeg på om den mest aggressive er en gutt. Følger den andre hakk i hæl og jager vekk alt og alle rundt så fort de kommer for nær "kjæresten"; særskilt når de to andre platyhannene prøver seg.
Hvis du ser på finnen ved gatten ser du om det er gutt eller jente.
Skal se om jeg finner igjen en gammel tråd med tegning som viser forskjellen.
Jeg fant den her, dette er om kjønnsforskjell på guppy, men gattfinnen på platy er lik
Postet 01.09.07 kl 10:07
Endret: 01.09.07 kl 10:11