Hva er det med denne Gule Neon Mollyen?

Jeg hadde denne hannen en god stund før jeg fikk flere fisk på samme størrelse. Han var helt normal, helt til jeg skaffet flere, da begynte han å oppføre seg som på videoen. Han er frisk, såvidt jeg kan se i alle fall. Kan det være ett parringsrituale? Eller har han blitt gal?
Gjør det kjempeofte, men så oppfører han seg normalt ellers...

(For de som trenger mer forklaring på hva jeg mener; Den står loddrett rett opp og ned i vannet)

Link til video:
Nå har den ene hoa mi av samme art begynt på samme måte... håper ikke det er en sykdom?

Ingen som har vært bort i dette?
Jeg har sett lignende oppførsel i dyrebutikker, og tolker dette som sykdom... Hvilken sykdom aner jeg ikke, men muligens infeksjon i svømmeblæren?
Men de er da normale innimellom... Blir aldri stående slik når jeg sitter forann karet, eller gir mat for eksempel.

Men om dette er infeksjon i svømmeblæra, hva gjør man da?

Noen flere som mener at det er sykdom forresten?
Dette var noe jeg så stadig vekk, men rett å slett hadde glemt dette fenomenet

Det er vanskelig å tolke alle de rare krumspringene våre fisk kan finne på å ha, opp mot konkret adferd.
Hos meg var i alle fall denne aktiviteten med stor sikkerhet relatert til underkuelse. Det var de svakeste som dreiv med dette, når superdominante hanner ble introdusert.
Disse hannene begynte underlig nok med samme adferd etter en tid, men likevel noe annerledes.
De hadde da utspilte finner, noe din ikke har. I tillegg pågikk denne adferden i nærkontakt med damene, og ble avsluttet med kraftig sittring i hele kroppen.
Deretter var det aktivitet av den mer vanlige typen

Ingen av de fiskene jeg hadde som dreiv med dette, daua, så det er neppe sykdomsrelatert (fiskene ble riktignok solgt lenge etter, og hvordan de da har hatt det aner jeg ikke)
Så du tror ikke noe medisinering trengs? Det har nå "smitta" over på ho mi åsså. De gjør det overalt og hvorsomhelst, for hvem som helst, men kanskje mest foran den største sverddragen min.... Men det er ikke noe sitring eller sånt inn i bildet...

Jeg håper det ikke er sykdom, men om det er det, håper jeg virkelig på å få vite det her inne!

Takk for svarene så langt... Men nå har jeg da ett svar om sykdom, og ett svar der sykdom ikke er ett alternativ.. Noen som vil støtte den ene eller andre siden? 50/50 nå liksom!
Nei, jeg er temmelig sikker på at du ikke trenger å medisinere.

Dette du forteller om sverddrageren, støtter teorien min om at også dine er underkuet av en kanskje litt småslem sverddrager (har hatt noen av disse, som skulle sett en anne type sverd).
At de ikke sitrer foran sverddrageren er jo også med på å styrke teorien, da en molly ikke vil parre seg med en sverddrager.

Hadde aktiviteten vært relatert til problemer med å regulere trykket i svømmeblæra, ville fiskene mer flytt opp som en dupp, med midten av kroppen. Ikke huet først, med mindre de har bytta ut den vesle hjernen med en luftblære
Fisk med svømmeblæreproblemer vil alltid enten synke som en stein, eller flyte opp så snart de stanser å svømme\ jobbe mot oppdrift\ neddrift.
Det er heller ikke uvanlig at svømmeblæreproblemer fører til at det er buken som vender opp, og\ eller at de ligger mest på siden.
Tusen hjertelig takk Frank! Du er en knupp som alltid du!

Det var det jeg egentlig hadde en følelse av, at det ikke var sykdom, men noe selvbestemt. Det virket nemlig så kontrollert. Men det er jo litt merkelig at en av det andre kjønnet plutselig skulle henge seg på bølgen da.. Men de får være underkuet sammen da, kanskje det bringer dem nærmere hverandre... jeg hadde håpet på bebisser med de to! Utrolig hvor fort man blir vandt til å bli bestemor hele tiden, men man aldri får nok!

Jaja, da tar vi i alle fall sjansen på at alt er vell!

Natta
Jeg er heldigvis ennå ikke blitt vant med å være bestemor, og håper at jeg slipper det resten av mine dager.

Men jeg er til gjengjengjeld tipp-tipp-tippoldefar
Dæffen, der følte jeg meg plutselig stygg-gammel :P
Hehe...ja, jeg har faktisk rukket å bli oldemor jeg åsså! Hadde aldri trodd at fisk kunne få unger når de var så små. Ikke rart man drukner i Guppy!

Jeg oppdaget plutselig at det var lyd på filmen jeg la ut på Youtube... Jeg tenkte faktisk at det var utrolig stille i rommet når jeg filmet, men der ser man hvordan man kan venne seg til fugleskravling!
Var kanskje feil lyd til filmen, men men..
Hei, fikk ikke med meg svarene i denne tråden før nå...

Jeg har hatt nye guppyer i karantene, som har oppført seg slik før de døde.
Like etter at de døde, så jeg også i butikken de kom fra at de oppførte seg slik, og at det var kryss på karene... Da hang de med hodet rett ned, eller halen rett ned..
Hva som feilte dem vet jeg ikke, men jeg kjøper iallefall ikke fisk fra kar der fiskene "henger" slik.
I dag døde denne fisken. Jeg tror den ble banka. Hadde det tilsyneslatende helt topp før på dagen, bortsett fra den gjentatte underkuelsen som alltid kom innimellom. Så lå den plutselig på rota i en bue. Jeg fiska den opp, den levde fortsatt, å la den i fødekaret. Når den prøvde å svømme svømte den bare sidelengs rundt sin egen akse, med en skru. Om noen skjønte det der da?
Kan den ha brekt ryggen? Det så sånn ut...
Den svømte litt bedre på kvelden, så jeg hadde ett lite håp om at den kanskje kunn bli bedre, men i dag tidlig var den død..

Den siste tiden har det vært mye mindre slossing og plaging i karet. Mye mer harmonisk. Bøllene har sluttet å bølle etter at jeg kjøpte noen nye fisk. 4 Guppy og en ganske stor Seilfinnemolly-han.. Det rare er at det er faktisk guppyene som har satt dem på plass, enda de er mye mindre enn Sverddragene..
Ehh...ja, ble mye pjatt nå, det jeg skal frem til er at det var veldig uventa at den døde nå når alt var så bra og rolig i karet!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom André Fossen
Reklame for plussmedlemskap