Platy uten Finnne !

Hei, var nedom dyrebutikken akkurat og kjøpte meg en nydelig platy. Men når jeg la hun i akvariumet manglet han en finne. Han har ikke problemer med å svømme, men er dette smittsomt eller farlig? Burde jeg bytte han ut?
Hvilken av finnene er det den mangler?

Om det er smittsomt eller ikke, kommer jo selvsagt ann på hva grunnen til deffekten er.
Det er den ene svømmefinnen, hvis du skjønner? Som de har på siden.
Om skaden ikke er for omfattende, vil denne vokse ut ved godt stell. Hva årsaken er, er ikke godt å si, men jeg vil tippe at dette skyldes en skade. Finneråte rammer oftest hale og ryggfinne.
Frank Angell
Om skaden ikke er for omfattende, vil denne vokse ut ved godt stell. Hva årsaken er, er ikke godt å si, men jeg vil tippe at dette skyldes en skade. Finneråte rammer oftest hale og ryggfinne.


Ok, takk for svar. Da beholder jeg han jeg
Carroo
Men når jeg la [B]hun[/B] i akvariumet manglet [B]han[/B] en finne.


Den setningen likte jeg!=D (kunne ikke dy meg...)
Ops ;D HAHA! Så har jeg skrevet når også xD
I dag døde han :,( Det så ut som han hadde blitt angrepet av et eller annet. Store deler av kroppen ble hvite og det var bare huden igjen

Stakkars liten Noen som vet hva det kan ha vært?

Svømmefinnen på den venstre siden var halvparten så liten som den andre. Han virka slapp og etter omtrent en dag, var det steder på kroppen som var spist opp. Er det en for for parasitter som har gjort dette?

Håper på svar.. Kan sikkert legge inn et bilde hvis det er nødvendig.
HJELP!
Nå har hun andre platyen min blitt smitta også.. Ser nesten ut som om hun har forandre form! Et hvitt belegg på kroppen hennes, pluss at halen er begynt å bli spist opp!! KJEMPE beskymra! Trenger tips nå! Vil ikke miste hun
Hjelp! Ser nå at en platy unge har akkurat de samme symtomer! Noen som vet hva det kan være? De er remelig slappe begge to.. Sliter med å holde seg oppe.. Skal jeg ta oppi Costapur ???
Her er det flere ting som feiler fisken.
Kroppsformen indikerer at fisken lider av ett alvorlig tilfelle av tarmparasitter.
Den har i tillegg ett alvorlig angrep av minst to typer parasitter, og trolig også bakterier.
De to parasittene er etter alt å bedømme både Chilodonella og Gyrodactylus.

Det beste alternativet for behandling her er Flubenol 15. Denne vil ta både tarmparasittene og de to hudparasittene jeg nevner her.
Medisinen må bestilles fra utlandet.

Costapur vil ha liten til ingen effekt, om den har effekt, er det for det meste forbigående effekt.
Uff
Men det er vell ingen effekt å bestille den fra utlandet, for dem er nok døde før jeg har motatt den.. :,( Eller det smitter kanskje alle fiskene ? :S
Men vil du anbefale å bruke Costapur å se om de blir bedre?
Isåfall hvor får jeg kjøpt Flubenol 15 og hva koster det?

Uff, angrer noe VELDIG på at jeg kjøpte den platyen...
Jeg anbefaler ikke å medisinere med noe som etter alt å bedømme ikke vil ha effekt.
En tar ikke parasett om en har øyebetennelse

Se denne tråden for mer info om flubenol.

Det som fiskene lider av, smitter alle andre fisk, og karet bør absolutt behandles med egnet medisin.
Ok, takk for svar ;D
Altså skal jeg sende en mail til han og si at jeg skal ha en flaske med Flubenol 15?
Carroo
Ok, takk for svar ;D Altså skal jeg sende en mail til han og si at jeg skal ha en flaske med Flubenol 15?

Flubenol er i pulverform. Oppgi hvor stort karet er, så gir han sikkert tilbakemelding om hvilken forpakning som passer til ditt behov, samt pris inkl frakt.
Husker verken priser eller pakkestørrelser

NB: Det er ikke helt lovlig å importere slikt selv. Nevner det bare
Ok, takk!

Et teit spørsmål XD.. Er han engelsk han jeg skal skrive til ?
Eller kan jeg skrive på norsk.. :p

Vill mallene klare seg forresten?

Er det ingen andre behandlinger man kan få kjøpt her i Norge ?
Hva er egenlig grunnen til at det er ulovelig?

Og hva kan skje hvis jeg blir tatt?
Carroo
Ok, takk! Et teit spørsmål XD.. Er han engelsk han jeg skal skrive til ? Eller kan jeg skrive på norsk.. :p Vill mallene klare seg forresten? Er det ingen andre behandlinger man kan få kjøpt her i Norge ? Hva er egenlig grunnen til at det er ulovelig? Og hva kan skje hvis jeg blir tatt?

Siden det er en brite, er det nok en fordel å kontakte han på engelsk
Mallene tåler fint kuren, men uten å behandle karet, stiller jeg ingen garanti.

Hvorfor det er ulovlig, tja, det handler om politikk.
Skal en ta inn slikt lovlig, må du få en veterinær til å skrive resept, gå på apoteket for å få de til å bestille medisin, og så vente på at den kommer...
Desverre er det få veterinærer her i landet som har særlig peiling på fisk, ut over fisk som middag.
Jeg har for en tid siden kjørt en stikkprøve med å ringe til veterinærer i hele landet, og kunnskapen var mildt sagt miserabel...

Blir du tatt for smugling av medisin, må du sitte resten av livet i kasjotten :p
Neida, medisinen stanses i tolla, og ikke mer skjer. I alle fall ikke til nå.
Tusen takk for alle svar ;D Ok, da sender jeg han en mail på Engelsk :p
Kan jo prøve å sende en mail til vetrinæren og høre hva de har å si.. Men tviler ..
Bør jeg avlive dem ?
Er så fælt å se dem lide, stakkars.

Carroo
Bør jeg avlive dem :-(? Er så fælt å se dem lide, stakkars.

Det er nesten noe du må vurdere selv. Er skrekkelig vanskelig å gjøre dette på avstand

Det jeg selv tenker når jeg er i slike dilemmaer:
Kan jeg berge fiskene? Om nei, er det like greit å la de slippe.
Om ja; er fiskene verdt de økonomiske kostnadene, og lider fiskene mer enn strengt tatt nødvendig?
Om ja på siste, kakk i hue. Om ja på første, berg det som berges kan.
Om ja på begge, står en vel på samme sted som før en stilte seg disse spørsmålene :p
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap