Molly - salt eller ikke salt?

Hei alle sammen!

Jeg skal sette opp et akvarie på 125 liter kun for levendefødere og forholdene skal bli opptimale for den/de artene jeg ønsker å holde. Dropper røtter i innredningen og blander litt skjellsand i grusen slik at vannet blir hardt og alkalisk, og bruker planter som trives under slike forhold. Siden dette akvariet skal stå i stuen tenkte jeg å satse på noe litt publikumsvennlig med pene farger, så røde platyer er sikret plass. Spørsmålet er om det vil passe med en trio svarte mollyer sammen med platyene. Det blir som regel anbefalt å ha litt salt i vannet til mollyene, og jeg lurer på om platyene vil ha noe i mot det. Kan man i så fall bruke vanlig havsalt som er å finne i dagligvareforretningene?
Enkelte mener mollyene trives utmerket uten salt så lenge vannet er hardt og alkalisk. Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Med vennlig hilsen
Stein J. Warland
Da jeg var liten, altså for..æh... en god del år siden ble det også sagt at levendefødere som molly og guppy "måtte" ha litt salt i vannet.

I dag vet man bedre. Vi salter ikke lengre i hytt og pine i vannet til våre ferskvannsfisk. De de to nevnte fiskeartene er ferskvannsfisk, og som ferskvannsfisk fra naturlige saltfrie habitater, så trenger de altså ikke salt i vannet.
Og DET trenger du ikke ta med en klype salt

(hehe, tog du'an? hehe)
Sidan eg har ancistrus i mitt akvarie, saltar eg ikkje vatnet. Både guppyane, platyane og black mollyane mine stortrivast, og formerar seg så fort at eg må berre "ofre" nokre kull i akvariet! :P

Så du treng ikkje salt med mindre du har ein bakteriell sjukdom i vatnet.
Lever ikke Molly (Poecilia sphenops) i brakk- og saltvann i Mexico da? Mener å ha hørt det fra en poecilia-fantast?
Molly finnes i en rekke biotoper i Mexico, men så finnes det også en rekke molly arter. Du finner molly naturlig i både fersk, brakk og saltere (les laguner hvor vannet er saltere enn brakk men ikke så salt som i havet.) vann.

Men så er det jo også slik at fisken som blir solgt i butikker ikke er naturlige arter eller varianter, men oppdrettsfisk fra diverse oppdrettsanlegg i feks Danmark og Asia, noen bruker salt, andre ikke. MEN de fleste bruker en form for salter for feks og øke hardhet og pH.

De fleste butikker bruker IKKE salt, mens noen bruker salter, de aller fleste bruker bare vanlig norsk vann.

Ps. Når det gjelder P. spenops så lever denn i store deler av mexico, både i biotoper den er introdusert og hvor den er endemisk. For det meste i ferskvann.

Konklusjon, bruk gjerne noe for og optimalisere vannkvlitet på hardhet, pH osv, ikke bruk salt for og salt opp vannet mot brakkvann, dette er ikke nødvendig. Eller så kan salt som nevnt brukes i sammenheng med divers sykdommer.

Vedlegg: P. mexicana/spenops biotop i mexico. Filmen tatt mai 2007.

<embed src="http://www.youtube.com/v/sJ128ei1no0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Åh, kjempe gøy å se den filmen!!! Takk for den, og for informativt innlegg :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap