Varianter av platy?

Jeg har to kar med platy som hovedfisk, og begynner å kikke i butikkene etter nye hanner.

Her har jeg funnet mange forskjellige typenavn.
Tuxedoplaty, Mikkemusplaty, korallplaty, berlinerplaty og indianerplaty er det jeg kommer på i øyeblikket.
Tuxedo er vel fargevarianten der de er veldig mye svarte, Mikkemus er de med Mikke-hode på halen, og korall er de små knallrøde.
Berlinerplaty aner jeg ikke hva er, og indianerplaty ser jeg i fiskebasen er en framavlet variant med lange finner.

Nå er jo innavlen i blant platy svært stor, men jeg har lite lyst til å blande inn noe som ikke kan kalles Xiphophorus maculatus.
Eneste unntak er hvis denne linken viser en variatus:
Den synes jeg er lekker, både i farge og den forlengede, men ikke vanvittig overdimensjonerte, halen.

Det er forresten en grunn til at jeg kjøper hanner og ikke hunner...

Finnes det noen sider på nett som konsentrerer seg om platyer?
Jag tycker att fisken du länkar till mest liknar en maculatus-variant. Vill du hålla dig till maculatus ska du inte köpa indianerplaty, som är detsamma som Xiphophorus variatus. Alltså inte någon avelsvariant i grunden, även om det naturligtvis finns avelsvarianter av variatus också.

Olle
Jeg tror at det meste av det du kjøper i butikken som varianter av "platy" og "sverddragerer" er mer eller mindre hybider.

De fleste varianter av xiphophorus kan krysse seg med hverandre, og det er antakelig kryssing og selektiv avl som har gitt oss de ulike farge variantene.



Dette er en av de bedre sidene om platyer på nettet:

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap