Er guppy veldig følsom på pH verdiene?

Jeg kjøpte 6 guppy for en liten stund siden, har ikke hatt guppy på lenge. I løpet av 5 dager var alle døde. Det som slo meg først er at kanskje ph'en er for feil for de. Ser her at de foretrekker pH mellom 7-8 men jeg har knapt 6.5 i mitt kar. Kan dette være grunnen til at de døde så raskt? Ingen andre fisk som ser ut til å slite. (utenom et forbasket hvitprikkangrep men det kom ett par uker etter guppydøden)
Nej, guppy brukar inte vara så väldigt følsom på pH, även om de trivs bäst om det ligger omkring 7 eller något över. De dog säkert av någon annan anledning. Såg du inga sjukdomstecken på dem, typ insjunken buk, ljusa fläckar eller liknande? Kanske hade du oturen att få en sönderodlad stam. Tyvärr är sådana inte ovanliga, för guppy är ju en mycket populär fisk som alltid går att sälja oavsett kvalitet. Djur av dålig kvalitet är betydligt känsligare, t ex för att komma till andra vattenvärden än de har varit vana vid. Det är inte alltid lätt att se i affären vad som är kvalitet, så vill du vara riktigt säker är det bättre att köpa guppy av någon lokal odlare som har koll på sin stam.

Olle
Hei! Nei ingen var syke å se til, 1 var gravid og fødte 2 dager før hun døde. 4 hunner døde i løpet av 3 dager og så døde 3 hanner 2 dager senere. Ingen hadde tydelige sykdomstegn. Men kan jo være uheldig med kvaliteten som du sier.
hvor ofte har du byttet vann? har du skjekket vannet i krana di? hva har du oppi karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap