Guppy og finnebiting

Har to guppydamer som jeg flyttet midlertidig over i et 22-liters akvarium, siden de skulle føde. Ville vente til de hadde født for deretter å flytte dem over i sitt normale hjem. Hadde litt lyst å se om jeg fikk yngelen til å overleve. De to damene så ut til å ha det ganske greit oppi sin midlertidige tank. Den første, "mest gravide", bodde der et par dager før nr 2 kom oppi. Det virket da som om hun roet seg helt, etter å ha vært litt stresset i starten. De fungerte godt sammen, helt til det skulle mates. Da ble plutselig den ene mektig irritert på den andre og jaget den vekk. Etter å ha vært borte noen dager kom jeg hjem og oppdaget at den ene damen manglet deler av halenfinnen.
Kan den ene damen irritert ha nappet deler av halefinnen på samboeren? Hvis ikke må man jo bare konkludere med finneråte.
Flyttet begge damene tilbake til sitt opprinnelige hjem da jeg kom tilbake. Tror bare den ene fødte i 22-litern. Har litt yngel gående der nå, dog i noe forskjellig størrelse (de må vokse noe uregelmessig). Jeg har ikke observert noen forskjell i form, atferd eller ytterligere tap av finneparti i løpet av de siste 14 dagene. Hun svømmer fornøyd rundt, dog med noget mindre fremdrift enn tidligere.

PS: Det bor bare noen krystallreker i 22-litern. Var mest derfor jeg ville ha yngelen der. Litt moro å se noe i vannet også, ikke bare på bunnen. To av de fire rekene ser også ut til å vente små nå. De bærer på noe som må være egg under halepartiet, som er i stadig bevegelse - er vel viktig med oksygentilførsel.
Siden tilstanden ikke har forverret seg så ville jeg ha sett bort fra finneråte. Ved finneråte så forsvinner vanligvis ikke hele stykker av halen slik over natta heller, men starter vanligvis med at det myke området mellom finnestrålene forvitrer bort, og så sprer det seg.

Har sett at mine guppy kan være riktig så hissige på hverandre så jeg ser ikke bort fra at skaden kan ha skjedd under en uoverensstemmelse med artsfrenden. Det vil i såfall vokse seg ut igjen etterhvert. Hold et øye med skaden i tilfelle det skulle sette seg betennelse eller sopp i det. Noen ekstra vannskift for å holde vannkvaliteten oppe skader heller ikke
Du hadde nok rett ja. Halefinnen ser ut til å vokse tilbake. Mulig jeg plager henne noe, for nå er hun alene i 22-litern igjen :s I ettermiddag har jeg vært å kikket der med jevne mellomrom, og hver gang har det dukket opp en ny liten tass. Totalt fire yngel svirrer nå rundt i vannet. Har satt meg litt for å se om jeg faktisk fikk se at hun fødte, men neida. Slik holdes tydeligvis fra offentligheten. Kanskje like greit. Har aldri vært stor fan av de fødselsfilmene som vises på tv i dokumentarform.
Jeg hadde sett for meg at guppyen slipper all yngelen ganske kjapt, men dette ser ihvertfall ut til å ta tid, og hun ser fortsatt sprekkferdig ut. Skal se det lille akvariet sprenges før hun er ferdig, fullstappet med fisk
Har vel lest at de kan komme med ungene over flere dager så det kan nok ta tid, ja. Du ser at hun er ferdig når de sorte prikkene foran gattet er erstattet av et mer ensfarget, svakt rosafarget område. Kan heldigvis ikke sammenlignes med fødsel hos pattedyr (oss). De plopper ut ganske lett og uten noe blod og gørr
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap