- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Lek/underkasting/forskjell på platy
Lek/underkasting/forskjell på platy
Hei,
jeg har et par spørsmål jeg håper på å få svar på!=)
54liter'n: Her har jeg hatt platyer i omtrent en måned. Jeg fikk med sykdom på gutten, medisinerte for seint så den døde, men jeg fikk reddet den ene jenta (den andre ble ikke syk). Mellom disse to ser jeg en klar rangforskjell. Den gule får ikke nærme seg den grå, og det jeg merker da er at den gule "klemmer" finnene sine og blir så liten som mulig. Er det en idè og kjøpe ei platyjente til? Jeg skal på ferie i to uker i vinterferien, så det blir i tilfelle etter jeg har kommet hjem (fra Tobago)
Lillekaret(35liter): Dette er startet opp for å ha yngel oppi (endlers og platy). Nå har jeg tre små platy for å kjøre inn karet. Disse er en GOD del mindre enn platyene i 54'litern, kan det hende at dette er en annen type platy (kan jo hende at de er unge ennå, da)? Alle tre ser veldig fine og friske ut, og den ene platydama er veldig attraktiv for gutten. Det jeg har lagt merke til er at han legger ryggfinnen ned på ryggen, og "gnir" seg rundt dama. Jeg hadde ikke trodd ryggfinnen hadde lagt seg ned om han skulle prøve å imponere dama? Hadde trodd han "sprika" litt mer med finnene?
Dama er en GOD del større en han (litt pga. jeg tror hun er gravid), så kan det være et lite tegn på underkastelse også, eller er det bare jeg som overdriver?
Legger med bilder for å prøve og vise forskjellen på platyene i karene.
1. bildet er den sjefete, grå dama.
2. de 3 nye platyene i lillekaret, den tjukke er den jeg tror er gravid. si i fra om det ser ut som noe annet?
3. er gutten
Er fisken på bilde 1. den samme platytypen som på bilde 2. og 3?
Mvh Iselin=)
jeg har et par spørsmål jeg håper på å få svar på!=)
54liter'n: Her har jeg hatt platyer i omtrent en måned. Jeg fikk med sykdom på gutten, medisinerte for seint så den døde, men jeg fikk reddet den ene jenta (den andre ble ikke syk). Mellom disse to ser jeg en klar rangforskjell. Den gule får ikke nærme seg den grå, og det jeg merker da er at den gule "klemmer" finnene sine og blir så liten som mulig. Er det en idè og kjøpe ei platyjente til? Jeg skal på ferie i to uker i vinterferien, så det blir i tilfelle etter jeg har kommet hjem (fra Tobago)
Lillekaret(35liter): Dette er startet opp for å ha yngel oppi (endlers og platy). Nå har jeg tre små platy for å kjøre inn karet. Disse er en GOD del mindre enn platyene i 54'litern, kan det hende at dette er en annen type platy (kan jo hende at de er unge ennå, da)? Alle tre ser veldig fine og friske ut, og den ene platydama er veldig attraktiv for gutten. Det jeg har lagt merke til er at han legger ryggfinnen ned på ryggen, og "gnir" seg rundt dama. Jeg hadde ikke trodd ryggfinnen hadde lagt seg ned om han skulle prøve å imponere dama? Hadde trodd han "sprika" litt mer med finnene?
Dama er en GOD del større en han (litt pga. jeg tror hun er gravid), så kan det være et lite tegn på underkastelse også, eller er det bare jeg som overdriver?
Legger med bilder for å prøve og vise forskjellen på platyene i karene.
1. bildet er den sjefete, grå dama.
2. de 3 nye platyene i lillekaret, den tjukke er den jeg tror er gravid. si i fra om det ser ut som noe annet?
3. er gutten
Er fisken på bilde 1. den samme platytypen som på bilde 2. og 3?
Mvh Iselin=)
Postet 25.01.08 kl 18:48
Endret: 25.01.08 kl 18:50
Det eneste jeg vet er at den platyen nr 3 er en såkalt mikke mus platy. Platyene har etterhvert fått mange rare navn. Det med underkastelse har også jeg lagt merke til. Hos meg er det den eldste platyen som har førsteretten til den største dama. Jeg har en hann mikke mus platy og en ho mikke mus platy og de andre hannene får ikke nærme seg henne. Har blandt annet gul, svart, rød og svart platy av begge kjønn men det er helt klart det paret som er over de andre i rang. Jeg ser også at mikke mus hannen prøver å jage bort de andre hannene fra de andre hoene også. Da hender det at det blir en liten duell. De som kom sist inn i karet er helt klart nederst på rangstigen. Det var en gang mikke hoa var gravid og skulle føde snart og fødekaret var opptatt av en annen fødende så jeg ble midlertidig nødt til å ha ho i fødekar i karet og da ble mikke hannen helt hysterisk. han sto utafor fødekaret og brusa med finnene som bare det. Han likte ikke at jeg tok dama hans nei. Han var overhodet ikke interessert i de andre hoene så lenge ho var i karet. Da ho kom tilbake igjen så var det pån igjen med flørting til samme dama. Skulle nesten tro de danner monogame par. Det er veldig moro og følge med på sånne ting og det gjør nesten fisken mer menneskelig dess mer og lenger du studerer den. ...Den ser ganske gravid ut den platyen din ja så det blir vel småttiser snart da.....du bør iallefall ha flere hoer på hver hanne.Iseliin90Hei, jeg har et par spørsmål jeg håper på å få svar på!=) [B] 54liter'n:[/B] Her har jeg hatt platyer i omtrent en måned. Jeg fikk med sykdom på gutten, medisinerte for seint så den døde, men jeg fikk reddet den ene jenta (den andre ble ikke syk). Mellom disse to ser jeg en klar rangforskjell. Den gule får ikke nærme seg den grå, og det jeg merker da er at den gule "klemmer" finnene sine og blir så liten som mulig. Er det en idè og kjøpe ei platyjente til? Jeg skal på ferie i to uker i vinterferien, så det blir i tilfelle etter jeg har kommet hjem (fra Tobago:D) [B]Lillekaret(35liter):[/B] Dette er startet opp for å ha yngel oppi (endlers og platy). Nå har jeg tre små platy for å kjøre inn karet. Disse er en GOD del mindre enn platyene i 54'litern, kan det hende at dette er en annen type platy (kan jo hende at de er unge ennå, da)? Alle tre ser veldig fine og friske ut, og den ene platydama er veldig attraktiv for gutten. Det jeg har lagt merke til er at han legger ryggfinnen ned på ryggen, og "gnir" seg rundt dama. Jeg hadde ikke trodd ryggfinnen hadde lagt seg ned om han skulle prøve å imponere dama? Hadde trodd han "sprika" litt mer med finnene? Dama er en GOD del større en han (litt pga. jeg tror hun er gravid), så kan det være et lite tegn på underkastelse også, eller er det bare jeg som overdriver? Legger med bilder for å prøve og vise forskjellen på platyene i karene. 1. bildet er den sjefete, grå dama. 2. de 3 nye platyene i lillekaret, den tjukke er den jeg tror er gravid. si i fra om det ser ut som noe annet? 3. er gutten Er fisken på bilde 1. den samme platytypen som på bilde 2. og 3? Mvh Iselin=)
Postet 27.01.08 kl 04:21
Hehe. Ja, jeg har lurt litt på om de røde er mikkemus-platy. Men hva er den andre platyen jeg har da? Den grå/blå med rød hale. Og kommer de til å krysse seg når jeg har dem i samme kar?
Jeg ser veldig godt hvem som er høyest i rang av den gule og grå/blå, og det var spessielt da den gule var syk og så helt forferdelig ut at den grå dama ikke ville ha henne nær seg, men nå som den gule har blitt frisk så ser det ut som at hun blir bedre godtatt. Det er veldig "morsomt" å se på, at den grå ikke ville ha en syk fisk innpå seg.
Men enda morsommere er det at en av Endlers damene har begynt å sette den grå på plass. Det er veldig gøy å se på at den spinkle endlersdama jager den grå platyen og sier, "nå er det nok!"
Det som er greia da. Er at 35litern er ganske nystarta, så de tre "mikkemus-platyene" jeg har der er egentlig innkjøringsfisk. Men det ser ut som at de trives veldig bra og vannprøvene er helt fine. Så når jeg kommer hjem fra Tobago skal de tre oppi det store, slik at jeg kan ha yngel i det lille. Da skal jeg også kjøpe en gutt til de to andre platyene som er i det "store" karet.
Jeg ser veldig godt hvem som er høyest i rang av den gule og grå/blå, og det var spessielt da den gule var syk og så helt forferdelig ut at den grå dama ikke ville ha henne nær seg, men nå som den gule har blitt frisk så ser det ut som at hun blir bedre godtatt. Det er veldig "morsomt" å se på, at den grå ikke ville ha en syk fisk innpå seg.
Men enda morsommere er det at en av Endlers damene har begynt å sette den grå på plass. Det er veldig gøy å se på at den spinkle endlersdama jager den grå platyen og sier, "nå er det nok!"
Det som er greia da. Er at 35litern er ganske nystarta, så de tre "mikkemus-platyene" jeg har der er egentlig innkjøringsfisk. Men det ser ut som at de trives veldig bra og vannprøvene er helt fine. Så når jeg kommer hjem fra Tobago skal de tre oppi det store, slik at jeg kan ha yngel i det lille. Da skal jeg også kjøpe en gutt til de to andre platyene som er i det "store" karet.
Postet 27.01.08 kl 13:11
jeg hadde også en sånn grå en engang men husker ikke om det var noe spesielt navn på den. Det kan skje krysninger blandt platy ja, det er derfor det er så mange forskjellige fargevarianter også. Det er litt spennende når de får unger for å se fargekombinasjonene og da kan man lett ane hvem som er faren......du får ta masse bilder og legge de inn i levendefødende bildetråden etterhvert som du får platybeibier så vi får se fargene på de. Du får ha god tur til Tobago.Iseliin90Hehe. Ja, jeg har lurt litt på om de røde er mikkemus-platy. Men hva er den andre platyen jeg har da? Den grå/blå med rød hale. Og kommer de til å krysse seg når jeg har dem i samme kar? Jeg ser veldig godt hvem som er høyest i rang av den gule og grå/blå, og det var spessielt da den gule var syk og så helt forferdelig ut at den grå dama ikke ville ha henne nær seg, men nå som den gule har blitt frisk så ser det ut som at hun blir bedre godtatt. Det er veldig "morsomt" å se på, at den grå ikke ville ha en syk fisk innpå seg. Men enda morsommere er det at en av Endlers damene har begynt å sette den grå på plass. Det er veldig gøy å se på at den spinkle endlersdama jager den grå platyen og sier, "nå er det nok!" Det som er greia da. Er at 35litern er ganske nystarta, så de tre "mikkemus-platyene" jeg har der er egentlig innkjøringsfisk. Men det ser ut som at de trives veldig bra og vannprøvene er helt fine. Så når jeg kommer hjem fra Tobago skal de tre oppi det store, slik at jeg kan ha yngel i det lille. Da skal jeg også kjøpe en gutt til de to andre platyene som er i det "store" karet.
Postet 27.01.08 kl 13:32