Guppy, platy og sebrafisk. går de sammen?

Har tenkt til å kjøpe ett nytt kar, og disse tre artene er de mest interessante. Kan man ha disse sammen uten at det blir for mye rivalisering?
jeg er ikke eksperten her, men jeg hadde masse guppy og sebra fisk sammen, helt problem fritt
Det blir en alldeles utmärkt kombination! Alla tre sorterna trivs bäst om de är flera tillsammans, särskilt sebrafisken som du bör ha minst 10 av.

Olle
Så kult
Men holder det med en 80-liter totalt? Eller blir det litt for lite?
Alle disse fisken holder seg mye i overflaten, selv om Platy og guppy vel stort sett går overalt. Anbefaler å ha f.eks noen pansemaller og en Ancistrus eller to på bunnen. Ancistrusen spiser alger, og en liten gruppe Pansermaller er utrolig morsome fisker. Du bør ha minst 5-6 stykker i en 80-liter, opp mot 8 går greit. Selv om de legger egg, er det en del av dem som kan formere seg i et vanlig selskapsakvarium. Mine lekte ofte etter vannbytte, og har en noen tette planter, kan det vokse opp en og annen yngel i selskapsakvariet, det gjorde det hos meg. En gang fant jeg yngel i pumpa også.
Jeg har hatt sebrafisk i 83l kar, det gikk veldig greit. Men husk at de er utrolige til å hoppe. Tett dekkglass er et must. Har du ikke kjøpt akvarie enda, så kjøp likegodt et noe større kar. Så stort du har plass og råd til er tipset fra meg. Lykke til.
Jeg har hatt sebrafisk i 83l kar, det gikk veldig greit. De er veldig glade i å svømme så om valget står mellom et høyt kar og et lavere og lengre, bør du velge det lengste. De elsker også god strøm, men har du oppdrettsguppy får hannene mye jobb med de forvokste halen.
Alle disse fisken holder seg mye i overflaten, selv om Platy og guppy vel stort sett går overalt. Anbefaler å ha f.eks noen pansemaller og en Ancistrus eller to på bunnen. Ancistrusen spiser alger, og en liten gruppe Pansermaller er utrolig morsome fisker. Du bør ha minst 5-6 stykker i en 80-liter, opp mot 8 går greit. Selv om de legger egg, er det en del av dem som kan formere seg i et vanlig selskapsakvarium. Mine lekte ofte etter vannbytte, og har en noen tette planter, kan det vokse opp en og annen yngel i selskapsakvariet, det gjorde det hos meg. En gang fant jeg yngel i pumpa også.
Er det noen planter det lønner seg å ha i disse akvariene?
Når du starter et nytt akvarium er hurtigvoksende stengelplanter av ulike slag eller Amazonsverdplanter et must. Javamose kan også være greit, for å redde egg og yngel som ellers lett blir spist. Plantene danner skjulesteder og gir noe oksygen i vannet, i tillegg til at de renser vannet. De er jo også pene å se på. Ancistrus må ha en rot å gnage på, og gjerne en hule hver. Pansermaller trives best på sand eller rundkornet grus som f.eks engelsk elvegrus.
Engelsk elvegrus er vel den standardgrusen de selger i de fleste butikkene?
Standardgrus??
Vet ikke hva slags butikker de har på dine kanter, men her omkrig selges det mye grus i småposer, og det er ikke engelsk elvegrus i alle fall..... Det er masse forskjellig, mye har skarpe kanter og det finnes en tråd her inne om at en del av disse grustypene påvirker vannkvaliteten. Det er et medlem som har gjort forsøk med dette. Engelsk elvegrus og engelsk sjøsand er lignende grustyper, den første har rundere fasong enn den siste. Elvegrus finnes i tre ulike kornstørrelser så vidt jeg husker, og kan kjøpes i 5 og 20 kg sekker, og noen steder også i løs vekt. Mulig det er 10 kg i de mindre sekkene forresten, det husker jeg ikke helt, da det er lenge siden jeg så på dem, og jeg bare har kjøpt 20 kilos sekker.

Mener det finnes minst ti ulike typer grus med planet- og stjernenavn som Saturn, Uranus, Pollux osv. Disse har ulike farger grus blandet sammen, en er ensfarget svart, og noen er av typen turkis, sjokkrosa osv. Disse er da kunstig farget så klart....
Lite vits i å legge inn lenker om de ikke er klare til å klikkes på.......
Beklager, det var jo lett jo! Bare å skrive det opp igjen i adressefeltet. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Da blir det en god dag! Takk skal du ha. Lenken ovenfor gjelder grustyper og påvirkning av vannkvaliteten.
Hehe, jeg skulle gjerne endret på det, men det går ikke:P
Tenkte ikke på det i forbifarten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap