- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Sverdrager tenker på å selge den:/
Sverdrager tenker på å selge den:/
Postet 03.02.08 kl 19:54
Det kan nok hende det blir litt stusslig for den i en 45 liter, ja. Dette er ganske aktive fisk og i basen anbefales det et minimum på 120 liter til denne.
Om det ikke er så lenge siden du kjøpte den så kan det hende du får levert den tilbake på butikken. Hvis ikke så kan du kanskje prøve å sette inn en annonse under rubrikk her øverst på siden.
Om det ikke er så lenge siden du kjøpte den så kan det hende du får levert den tilbake på butikken. Hvis ikke så kan du kanskje prøve å sette inn en annonse under rubrikk her øverst på siden.
Postet 04.02.08 kl 18:29
Postet 04.02.08 kl 18:41
Postet 04.02.08 kl 18:51
Postet 04.02.08 kl 19:05
Postet 06.02.08 kl 02:10
Postet 06.02.08 kl 02:20
Endret: 06.02.08 kl 02:20
Postet 06.02.08 kl 18:32
Siden du ikke har plass til Sverddrager, må du satse på noe annet, og heller spare penger til et akvarium. Du kan sjekke her inne på Rubrikkannonser, eller sette inn en selv. Det beste er å starte med et på 60-100l, har du tenkt å ha sverddragere vil jeg anbefale 100l og oppover.
Eller be pent om forskudd på lommepengene og/eller ønske penger på bursdagen og prioritere kun akvarie fremover. Kanskje du har en eller flere besteforeldre med god råd også? Som kan legge ut til et akvarie på ca. 120l. Eller avisbudjobb som Mona sier.
Så ikke at du bare var tolv år, men det er likevel fornuftig av deg å ville fiskens beste. Den vil neppe ha det bra i et 45l akvarie, som du har oppdaget er det for trangt, og et større akvarie krever mye mindre jobb.
Mitt tips er tre-fire platyer; en hann og to-tre hunner, de er mindre og mangler sverdet men er ellers i nær slekt med Sverddrageren, og tre Guppyer, helst Villguppy, om noen kan skaffe deg det, eller en type dverg Boraras. Disse er bare ca. 2 cm og og svært fargesterke og vil trives godt i karet om du har bare disse og evt. en liten gruppe Ottoer eller snegler. Disse vil holde akvarieruten ren på innsiden. Får du ikke tak i villguppy, kan du prøve Molly, men da bør du bare ha dem og evt. noen snegler.
Eller be pent om forskudd på lommepengene og/eller ønske penger på bursdagen og prioritere kun akvarie fremover. Kanskje du har en eller flere besteforeldre med god råd også? Som kan legge ut til et akvarie på ca. 120l. Eller avisbudjobb som Mona sier.
Så ikke at du bare var tolv år, men det er likevel fornuftig av deg å ville fiskens beste. Den vil neppe ha det bra i et 45l akvarie, som du har oppdaget er det for trangt, og et større akvarie krever mye mindre jobb.
Mitt tips er tre-fire platyer; en hann og to-tre hunner, de er mindre og mangler sverdet men er ellers i nær slekt med Sverddrageren, og tre Guppyer, helst Villguppy, om noen kan skaffe deg det, eller en type dverg Boraras. Disse er bare ca. 2 cm og og svært fargesterke og vil trives godt i karet om du har bare disse og evt. en liten gruppe Ottoer eller snegler. Disse vil holde akvarieruten ren på innsiden. Får du ikke tak i villguppy, kan du prøve Molly, men da bør du bare ha dem og evt. noen snegler.
Postet 06.02.08 kl 20:34
Endret: 06.02.08 kl 20:44
Kanskje mine fisk dør fordi de har for lite plass???
Gutten min har et sverddrager par, noen guppyer og platyer i et 54 l akvarium. Men det er stadig vekk noen som dør. Jeg har fulgt rådet om en cm fisk per cm3, men jeg ser at de sloss mye om terretorium inni der.
Gøy å studere, men det er alså stadig lik der.
Nå har akkurat molly-pappaen dødd, og en sverdrager pappa er på vei til å ta natten også.
Hvorfor bare gutta har jeg tenkt, men kanskje dette er løsningen?
Kanskje jeg skal la de dø ut naturlig og bare ha platyer og guppyer? Det er nemlig et fin fint akvarie med masse kule gjemmesteder og beplantning. Flotte vannverdier, og ny pumpe. De har faktisk ingen grunn til å dø. Dessuten får de super fint for, i masse ulike varianter. Mamma syns nemlig dette er veldig gøy...
Gøy å studere, men det er alså stadig lik der.
Nå har akkurat molly-pappaen dødd, og en sverdrager pappa er på vei til å ta natten også.
Hvorfor bare gutta har jeg tenkt, men kanskje dette er løsningen?
Kanskje jeg skal la de dø ut naturlig og bare ha platyer og guppyer? Det er nemlig et fin fint akvarie med masse kule gjemmesteder og beplantning. Flotte vannverdier, og ny pumpe. De har faktisk ingen grunn til å dø. Dessuten får de super fint for, i masse ulike varianter. Mamma syns nemlig dette er veldig gøy...
Postet 06.02.08 kl 20:49
54l er egentlig altfor lite til å få et stabilt "akvarium". Har et selv, der er det foreløbig er fire fisker. Tre av dem er bunnfisk som ikke krangler. Jeg har planer om enten tre-fire platyer, eller noen guppyer etter hvert. Den ene fisken er en ensom overlevende dverg-regnbuefisk, en Melantoenia praecox som ble satt dit som startfisk. Sverddrager- og Platyhanner vil stresse hverandre ihjel, og de fleste Mollyer blir for store, i likhet med velfødde Sverddragere.
1liter per. cms-regelen kan du kaste i dass i et så lite "akvarium". Den vil kun gjelde for små stimfisk i et akvarie på godt over hundre liter. Leste et sted at 10-15 neontetra skitner til like mye som et par Palettcichlider. Du kan jo gå inn på Paletter og se hva som står der. 80-100cm akvarie, min 120l tipper jeg. Dessuten bør du fore minimalt, og bytte 1/3 av vannet hver uke. Husk at sanden vil ta bort en del plass også, så i en 54l har du kanskje plass til 40-43l vann i praksis, og et par liter av dette ligger i grusen.
Kjøp et større akvarie og sett det på stua der du har mer kontroll over foringen er nå mitt råd.
Og ser du deg råd til det og har plass, det er mye bra å få kjøpt brukt, så kjøp fra 150l og oppover: jo større akvarie jo bedre for fisken på alle måter.
1liter per. cms-regelen kan du kaste i dass i et så lite "akvarium". Den vil kun gjelde for små stimfisk i et akvarie på godt over hundre liter. Leste et sted at 10-15 neontetra skitner til like mye som et par Palettcichlider. Du kan jo gå inn på Paletter og se hva som står der. 80-100cm akvarie, min 120l tipper jeg. Dessuten bør du fore minimalt, og bytte 1/3 av vannet hver uke. Husk at sanden vil ta bort en del plass også, så i en 54l har du kanskje plass til 40-43l vann i praksis, og et par liter av dette ligger i grusen.
Kjøp et større akvarie og sett det på stua der du har mer kontroll over foringen er nå mitt råd.
Og ser du deg råd til det og har plass, det er mye bra å få kjøpt brukt, så kjøp fra 150l og oppover: jo større akvarie jo bedre for fisken på alle måter.
Postet 06.02.08 kl 21:15
54 liters er masse jobb!!
Helt enig med deg, problemet er i grunnen at gutten har kjøpt akvariet og nå står det der. Jeg har brukt en formue på div vanntester. Mye hardt arbeid, og det er bare mor som får lov til å fore. Det holder vannkvaliteten god, så det er det eneste jeg er sikker på at de ikke dør av.
Er på utkikk etter et større akvarium, men da havner det på arbeidsrommet mitt. Gemalen har stemt mot akvarium i stuen...
Egentlig er det dårlig gjort av butikkene å selge så små akvarier til unger, det er nettopp de som trenger noe stort..
Er på utkikk etter et større akvarium, men da havner det på arbeidsrommet mitt. Gemalen har stemt mot akvarium i stuen...
Egentlig er det dårlig gjort av butikkene å selge så små akvarier til unger, det er nettopp de som trenger noe stort..
Postet 06.02.08 kl 21:29
Enig med deg! Bra du vil ha det på arbeidsrommet da! Kjøp så stort som mulig, så blir det ikke så lett fullt. Prøv å overtale knerten til å ha det som oppdrettsakvarium, eller med bare en Kampfisk i, forklar at de dør fordi det er for lite plass. Jeg vet ikke hvor gammel han er, men har han passert 10-12 så kan det vel hende han vil lytte til fornuft.
Masse zoobutikkbetjening aner null og niks om akvariefisk, men eier/kjøper er likevel ansvarlig for overbefolkning av karet.
Lykke til med det nye.
Masse zoobutikkbetjening aner null og niks om akvariefisk, men eier/kjøper er likevel ansvarlig for overbefolkning av karet.
Lykke til med det nye.
Postet 06.02.08 kl 21:51
Postet 07.02.08 kl 16:38
Det er nok det beste for fisken ja.. Fornuftig ung mann... Flott at du tar ansvar, en lærer av sine feil, vi har gjort mange alle sammen. Bare kikk i tråden "Min verste tabbe", om du finner den... Lykke til videre, les, spør og lær av oss andre, så slipper du å gjøre alle de samme feila som oss andre.... Håper du får solgt den fort. Hvis ikke kan du bytte den i en plante, kanskje. Eller et par yngel? Av en mindre fisketype.
Postet 07.02.08 kl 20:39
Endret: 07.02.08 kl 20:40
Postet 07.02.08 kl 20:51
Hender jeg slår til ja.... Håper du får masse glede av hobbyen i mange år fremover, så det ikke bare blir mor som får dilla..... Virker som hun alt er mildt angrepet av litersyken.. Smitt henne godt, så du får prioritert/kjøpt/ønsket deg et større akvarie etter hvert..... Lykke til vennen min! Hadde du bodd litt nærmere Trondheim kunne du jo kjøpt deg villguppy på forumet jo.... Er veldig glad i disse da de ligner mine aller første fisker: To Guppyer i et toliters Norgesglass! Heldigvis bygde min far et akvarie til dem ganske fort. Jeg var bare sju år da jeg fikk de to første. De hadde nesten ingen farger, og små,trill runde haler. Hunnen var grå, og litt større enn hannen, som hadde litt svart,hvitt og rødt på halefinnen. Men du så spennende det var...
Etter noen år ble det kjøpt inn et akvarie på 83l, og det har jeg ennå. Det har aldri vært lekk, og har hatt mye forskjellig fisk, fra pansermaller til Scalare (Vet i dag at det var for trangt) som utrolig nok la egg. De mugnet etter hvert, og blåguramiene spiste dem vi prøvde å redde, men du verden så gøy. Har vært frelst siden.
83l ble kjøpt i 1978 eller 1979, og var utrolig dyr. Over tusen kroner, jeg var mektig imponert, og eide visst et par platyer og to Lyktetetra.Scalarene og Black Mollyene gjorde min eldre søster krav på til min store frustrasjon....
Det er på utlån hos naboen som nybegynnerkar akkurat nå. Tusen kroner i 1978 er nok 4-5 tusen i dag, og jeg var mektig imponert over at mine foreldre, og særlig mor tok seg råd og også ble såpass frelste.... Far hadde lommeboka og var nok veldig interessert han også, men han var en veldig stille og beskjeden liten mann.... Savner hans rolige vesen....
Etter noen år ble det kjøpt inn et akvarie på 83l, og det har jeg ennå. Det har aldri vært lekk, og har hatt mye forskjellig fisk, fra pansermaller til Scalare (Vet i dag at det var for trangt) som utrolig nok la egg. De mugnet etter hvert, og blåguramiene spiste dem vi prøvde å redde, men du verden så gøy. Har vært frelst siden.
83l ble kjøpt i 1978 eller 1979, og var utrolig dyr. Over tusen kroner, jeg var mektig imponert, og eide visst et par platyer og to Lyktetetra.Scalarene og Black Mollyene gjorde min eldre søster krav på til min store frustrasjon....
Det er på utlån hos naboen som nybegynnerkar akkurat nå. Tusen kroner i 1978 er nok 4-5 tusen i dag, og jeg var mektig imponert over at mine foreldre, og særlig mor tok seg råd og også ble såpass frelste.... Far hadde lommeboka og var nok veldig interessert han også, men han var en veldig stille og beskjeden liten mann.... Savner hans rolige vesen....
Postet 07.02.08 kl 21:14
Endret: 07.02.08 kl 21:21