Nye sverddragere.. syke?

Kjøpte meg to hunn-sverddragere i dag. Karet er 90 liter og har stått i en uke uten fisk. Er ingen andre fisker i karet. Jeg lot posen flyte i vannet i ca 20 minutter, før jeg hadde oppi litt vann fra karet, lot det flyte litt til, deretter slapp jeg dem ut. Det første de gjorde var å gjemme seg blant plantene. Det er jo greit nok. Innen en halvtime var den største av dem ganske aktiv, svømte rundt slik fisker skal gjøre og lekte seg i strømmen fra filteret. Men den andre, som er litt mindre, har bare sittet på bunnen i flere timer. Knapt rørt seg i det hele tatt. Er dette normalt, eller er fisken syk?

Og nå har begge satt seg ved innsuget til filteret... Er det normalt? Liker de bare strømmen?
Jepp den var syk. Da jeg sjekket i dag tidlig var den dekket av hvite prikker. Siden den var syk da jeg kjøpte den, kjørte vi rett til dyrebutikken og fikk en ny.
Men det var ikke så lurt... den syke har jo spredd smitte i akvariet ditt, og når du setter den nye i det samme karet, vil jo den bli smittet.

Hvitrikk er en utrolig smittsom sykdom.
Jepp, den andre vi kjøpte i går har nå fått hvitprikk.. Gidder ikke å reise tilbake med den, så jeg skal kjøpe medisin i morgen. Den virker ikke så syk som den andre var.
Aldri om jeg hadde giddet å bruke penger på medisin til fisk som var syk da den kom fra butikken! Jeg hadde levert begge tilbake, om det er de eneste fiskene du har i akvariet. Få en tilgodelapp på fiskene.

Så ville jeg funnet ut hva jeg måtte gjøre for at akvariet igjen skulle bli smittefritt og klart for ny fisk før jeg skaffet nye.

Misforstår jeg noe her eller har du ikke hatt akvariet stående i mer enn en uke? I såfall er det ikke innkjørt før om en tre-fire uker til. Enda en grunn til å levere tilbake fiskene.
I artikkelen er på akvaforum om oppstart av akvarium, står det at man kan begynne med å introdusere et par hardføre fisker så snart man er fornøyd med innredningen. Så hvis den generelle holdningen blant akvarister er at akvariet skal stå i 1 mnd, så burde kanskje den artikkelen forandres på.
Mvjnz
I artikkelen er på akvaforum om oppstart av akvarium, står det at man kan begynne med å introdusere et par hardføre fisker så snart man er fornøyd med innredningen. Så hvis den generelle holdningen blant akvarister er at akvariet skal stå i 1 mnd, så burde kanskje den artikkelen forandres på.


Ja, det har du rett i. Liker ikke helt den holdningen om at det bare er å ofre noen fisk det ikke er så nøye med. Er det planter i karet eller om èn mater litt så vil jo syklusen komme i gang uansett. Før karet er innkjørt så vil selv hardføre fisker slite, mer eller mindre, etter hvor ivrig akvaristen er til å skifte vann.
Jeg har ikke noe lyst til å ofre fisker, jeg har hatt den holdningen helt fra starten at de fiskene jeg kjøper de skal ha ganske lenge, og derfor satser jeg på å skifte vann ofte. Forhåpentligvis mister jeg ikke noen flere nå. Men hvis den siste nå skulle dø, så skal jeg vente før jeg kjøper flere fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap