Hvilken levendeføder skal jeg velge?

i akvariet mitt på ca 100 liter skal jeg ha villguppy fra bolivia og enten dvergtannkarper eller cortez' sverddrager. Hvilken bør jeg velge og hvorfor?
Du vil trenge ganske mange dvergtannkarper i en 100-liter,for de blir ikke mer enn 3 cm store.
Men hva du vil ha i karet ditt bestemmer jo du selv
De vil vel bli en del etter hvert... Sverddragerene blir jo ikke så veldig store heller... Men med sverddrageren vil det vel bli sjeldnere men større yngel som er lettere å fø opp?
Cortez' sverddrager er vel ikke så vanlig som dvergtannkarpe?
Cortez-sverddrageren blir temmelig stor. Hannen på bildet jeg har tatt i fiskebasen var skkert 8 cm lang. Dette var en sen hann, så en del av hannene og hunnene er litt mindre. Fiskene liker stor plass å svømme på, og min erfaring er at de er litt brå/skvetne og litt mobbete (sikkert ikke mer enn vanlige sverddragere). Kan hende det bare var fiskene jeg hadde. Jeg har ikke så høy toleranse for fisk som ødelegger harmonien i karet, så jeg kvittet meg med disse.

Hannene er nydelige i fargen!

De yngler lett, og noen kan sikkert vokse opp sammen med foreldrene. Men de har også en stor munn, så det er mye mulig at boliviayngelen vil bli spist.

Kommer nok til å bruke fødekasse evt. fødekar.
Hei!

Jeg tror jeg ville begynt med H. formosa og guppy, og sett hvordan det gikk først. Denne kombinasjonen fungerer i alle fall bra hos meg i et 85 liters akvarium. Å ha små fisk av ulik art i litt større akvarier, f.eks. 100 liter, når dette er mulig, kan ofte være spennende. De ulike artene finner hver sin "nisje" i akvariet. Ser du så at denne kombinasjonen fungerer bra, og ønsker litt forandring, kan du bytte litt om på artssammensetningen etter hvert.
Man trenger ikke så veldig mange Dvergtannkarper i en 100 liter for att det skal bli morro, selv har jeg 6 dvergtannkarper i en 100 liter, og med de rette forholdene, blir det en veldig morsom og livlig fisk.
Jeg har valgt å ha i sør-amerikakaret:
En gruppe villguppy fra bolivia
En gruppe dvergtannkarper
En gruppe corydoras melanistius(har 1)
En L-226(har)
+evt. ancistrusyngel
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap