- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Hvilken levendeføder skal jeg velge?
Hvilken levendeføder skal jeg velge?
i akvariet mitt på ca 100 liter skal jeg ha villguppy fra bolivia og enten dvergtannkarper eller cortez' sverddrager. Hvilken bør jeg velge og hvorfor?
Postet 17.02.08 kl 00:09
Postet 17.02.08 kl 00:29
Postet 17.02.08 kl 00:42
Postet 17.02.08 kl 13:43
Cortez-sverddrageren blir temmelig stor. Hannen på bildet jeg har tatt i fiskebasen var skkert 8 cm lang. Dette var en sen hann, så en del av hannene og hunnene er litt mindre. Fiskene liker stor plass å svømme på, og min erfaring er at de er litt brå/skvetne og litt mobbete (sikkert ikke mer enn vanlige sverddragere). Kan hende det bare var fiskene jeg hadde. Jeg har ikke så høy toleranse for fisk som ødelegger harmonien i karet, så jeg kvittet meg med disse.
Hannene er nydelige i fargen!
De yngler lett, og noen kan sikkert vokse opp sammen med foreldrene. Men de har også en stor munn, så det er mye mulig at boliviayngelen vil bli spist.
Hannene er nydelige i fargen!
De yngler lett, og noen kan sikkert vokse opp sammen med foreldrene. Men de har også en stor munn, så det er mye mulig at boliviayngelen vil bli spist.
Postet 17.02.08 kl 13:51
Postet 17.02.08 kl 14:02
Hei!
Jeg tror jeg ville begynt med H. formosa og guppy, og sett hvordan det gikk først. Denne kombinasjonen fungerer i alle fall bra hos meg i et 85 liters akvarium. Å ha små fisk av ulik art i litt større akvarier, f.eks. 100 liter, når dette er mulig, kan ofte være spennende. De ulike artene finner hver sin "nisje" i akvariet. Ser du så at denne kombinasjonen fungerer bra, og ønsker litt forandring, kan du bytte litt om på artssammensetningen etter hvert.
Jeg tror jeg ville begynt med H. formosa og guppy, og sett hvordan det gikk først. Denne kombinasjonen fungerer i alle fall bra hos meg i et 85 liters akvarium. Å ha små fisk av ulik art i litt større akvarier, f.eks. 100 liter, når dette er mulig, kan ofte være spennende. De ulike artene finner hver sin "nisje" i akvariet. Ser du så at denne kombinasjonen fungerer bra, og ønsker litt forandring, kan du bytte litt om på artssammensetningen etter hvert.
Postet 20.02.08 kl 16:10
Postet 03.03.08 kl 17:30
Postet 07.03.08 kl 18:40