Ved hvilken alder er guppy kjønnsmoden / kan yngle?

Jeg har over 30 Guppy yngel i et 45 Ltr akvarium,og lurer på når disse er klare for å yngle? Jeg vil helst unngå at de parres med hverandre selv om det er 2 forskjellige kull,i ren frykt av innavl.

Skal med tiden flytte de største over i 60 literen, men jeg må sørge for å få gitt de bort før de er klare for formering,eller jeg må rett og slett sette inn en pleksi-plate og dele karet på to,med hunner ene siden og hanner andre siden.

Hvilken alder er de kjønnsmodne?
Det er nok noe usikkert, men jeg mener å huske at mine ble det rundt 3 måneders alder. Andre har skrevet pluss/minus et par uker på det igjen, har jeg sett.
Det kommer sikkert litt an på flere faktorer også, hvor fort de har vokst og hva slags mat de har fått osv.

Men uansett tror jeg man kan si om guppy at "det er fortere enn man aner!"
Tusen takk for svar! Er det noen måte jeg kan se dette på? Evt at hannen begynner å svirre seg rundt damene?
Monica Dahl
Tusen takk for svar! Er det noen måte jeg kan se dette på? Evt at hannen begynner å svirre seg rundt damene?


Følg med gattfinnen, dvs finnen rett bak der avføringen kommer ut. Hunner og ikke-kjønnsmodne hanner har en helt trekantet finne. Når hannene begynner å bli kjønnsmodne så begynner denne finnen å bli mer avlang og endrer seg deretter til å bli et gonopodium. Dvs det spydet som hannene befrukter hunnene med. Når denne finnen ser ut til å endre seg er det altså bare å begynne å skille de
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap