Ødelakt hale...

er det noen som vet om det er noe spessiellt jeg kan fore guppy med for at halen skal vokse ut igjenn fortere? for den vokser ut?
Halen vil vokse ut igjen med godt stell, men jeg vet dessverre ikke om noe fôr som vil få den til å vokse fortere. Det viktigste er å sørge for optimale forhold for fisken. Skift feks vann oftere, gjerne litt hver dag. Det forebygger infeksjoner og sopp. Gi ellers normalt med fôr slik at du ikke forurenser vannet med uspiste rester.

Guppy er jo glad i frosne erter som du fjerner skallet på og skviser litt. Kanskje den kan få litt slikt av og til også. Pass på at du ikke gir for mye. Dette griser nemlig skikkelig.

Ellers så får du bare ta tålmodigheten til hjelp mens du venter på at halen skal vokse ut igjen
takk for svar! halen hans var sååååå fin.. også var han litt dust mot paletten min og da fikk den svi. alle i karret vil kansje ha erter? er dette noe og variere kosten med til ancistrus også?
Junibakken
takk for svar! halen hans var sååååå fin.. også var han litt dust mot paletten min og da fikk den svi. alle i karret vil kansje ha erter? er dette noe og variere kosten med til ancistrus også?


Mange fisker liker erter, også ancistrusen. Han kan gjerne få dem hele og ikke knust. Skallet må likevel fjernes først. Det er viktig at du ikke fôrer med så mye i gangen siden knuste erter forurenser vannet en del. Eventuelt så kan du gi det noen timer før du har tenkt å skifte vann. Da kan du jo suge opp restene også. Så lenge ertene ikke knuses så blir det ikke så ille. Det er derfor helt greit å gi ancistrusen hele erter på kvelden og så fjerne det som ikke er spist dagen etter. Ancistruser er jo nattaktive og liker å få spise i fred i mørket.

Paletter kan dessverre være ganske så voldsomme mot samboerne sine, spesielt om de har egg og/eller unger. Hvis karet ikke er stort nok så er det vanskelig for de andre fiskene å komme seg unna også. Det kan hjelpe på å ha masse planter slik at palettene ikke ser de andre fiskene hele tiden, men får du gjentatte episoder med opprevne haler så bør du kanskje vurdere å flytte en av artene.
tror ikke det er noe problem at det ikke blir spist opp i det store karret, masse små fiks som spiser allt de kommer over. og når det gjelder paletten så er den fortiden singel og skal absolutt ut av karret så for noen vil ha henne. det er 120l s¨det bør vere plass til alle der
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap