Sverddrager

Har hatt akvarie nå et år. Har hatt en del forskjellige levendefødene pluss stimfisk og maller. Det har gått relativt greit. Men etter at vi ansaffet sverdrager ser det ut til at en (se bilde) har tatt kommandoen, og tatt knekken på de fleste. Vi kjøpte 4 sverddrager, 1 hanne og 3 huer. Nå har vi igjen bare denne hua pluss 2 platy 3 stimfisk og 3 ancistrus. Selv om jeg lar lyset stå på i natt er jeg redd det er enda færre stimfisk i morgen. Sverddrager hua har vokst enormt.
HVA SKAL JEG GJØRE?
Gjedda
Selv om jeg lar lyset stå på i natt er jeg redd det er enda færre stimfisk i morgen.

Alle 3 neontetra'ene overlevde natta.... Men litt utpå formiddagen tok hun en igjen! Denne gangen fikk vi se hvordan hun fant seg et bytte som hun jaget og til slutt tok livet av.

Helt siden vi kjøpte sverddrager'ene har vi vært usikre på om dette faktisk var ei hue, slik butikken sa. Etter å ha lest i fiskebasen ble vi enda mer i tvil. Heller vel mer over til å tro at det er en sein hanne:

(http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4342)
De fleste Xiphophorus har forlengede finnestråler i halefinnen som danner et sverd. Dette kombinert hed høy ryggfinne brukes for å imponere hunnene. Hanner av Xiphophorus har ofte såkalte tidlige og seine hanner. De tidlige hannene blir kjønnsmodne tidligere og blir ikke så store og kraftige. De sene hannene ser ut som digre hunner og kjønner ut ganske sent. De sene hannene kan bli enorme og har ofte en høyere form og tidvis forskjellige farger. Fenomenet med sene hanner fører ofte til misforståelser om kjønnskifte.
Det med sein hanne tenkte jeg faktisk straks jeg så bildet i går kveld - men den virker jo nesten drektig, så det slo jeg da fra meg...

Men nederst på halefinnen ser det da tydelig ut som om det er i ferd med å utvikle seg sverd!
Vel jeg mener ganske sterkt at de kan bytte kjønn. For vi hadde to sverdragere, en hann og en hunn. Hunnen fikk yngel og noen mnd senere var det to hanner. Det var ikke yngelen som hadde blitt hanner, men hunnen, ho var jo enorm til sverdrager hann å være.
Jeg har selv tre av oldebarna hennes gående her.
Grunnen til at jeg vet det ikke var yngelen var for at de var flyttet til annet kar like etter fødsel, og tegninga på hunnen og den "nye" hannen var identiske (med unntak av sverd og dong da)
Finnes sikkert sene hanner å, men jeg er da ganske sikker på at de kan bytte kjønn, men da blir de sterile.
Problemet er i grunnen like stort om det er en hann eller ei hue. Men jeg tenkte kanskje at det kunne ha oppstått en maktkamp hvis det var en hanne. Og at det kanskje har gått litt til hode på den, etter at den nå snart har slettet ut hele bestanden i vårt "barneakvarie"?
Vi var borte noen timer etter middag i dag. Da vi kom tilbake var det ingen neontetraer i live.
Flere ganger tidligere når vi har vært borte fra akvariet, etter at vi fikk sverdrager, har det hendt at det var fisk vi ikke fant igjen. Har stor mistanke om at disse har havnet i magen på denne fisken.

Leifur
Det med sein hanne tenkte jeg faktisk straks jeg så bildet i går kveld - men den virker jo nesten drektig, så det slo jeg da fra meg... Men nederst på halefinnen ser det da tydelig ut som om det er i ferd med å utvikle seg sverd!

Det betyr at denne fisken har fått mye mer for en vi har hatt mulighet til å regulere. Kan det være derfor den ser drektig ut?

En av de to platyene som er igjen har akkurat blitt kjønsmoden... Den prøver seg sevlfølgelig på moren som er den eneste i samme art. Men den prøver seg også på denne store sverddrager'en. Dette er jo med på å svekke teorien om at det er en hanne. Men det er kanskje normalt å være litt ivrig i starten?
Starte nesten på nytt
Nå har jeg levert fisken i den butikken jeg pleier å bruke. De er så greie! Det var ikke der vi kjøpte fiskene. Hun som betjente meg nå, var ganske bestemt på at dette var en hanne.

Nå som nesten all fisken var borte kunne jeg nesten starte på nytt med å velge fisker. Jeg har sett meg ut sør og mellom amerika. I dag kjøpte jeg 4 guppy, 3 svartrygg pansermaller og 2 eplesnegler.

Etter påske skal jeg kjøpe tetra, vil da prøve noe annet neon. Har sett meg ut Glødebåndstetra. Skal også ha molly, spurte om black. Fikk da vite at denne var svært utsatt for sykdommer. Så det blir nok noe annet.

Etter hvert har jeg lyst å finne en ciklide som kan passe inn. Men jeg regner med at dette kan bli vanskelig med levendefødene og grus som substrat.

Håper noen kan komme med synspunkter til vår "restart".
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap