Yngelakvarium?

Hei

Jeg har 25 yngel i et yngelnett i mitt akvarium.Det må vel bli trangt for dem snart tenker jeg. Jeg burde vel kjøpe et lite akvarium som jeg kan ha de i.Må jeg ha pumpe i det?Hvilken i så fall? Sikkert varmekolbe også?Og hvilket lys?Jeg tenkte bare på et lite akvarium,ca 12 liter.
Fisk vokser bedre om de har litt plass. Nå sier du ikke hvilke type fisk du har yngel av, men jeg vil nok anbefale deg at du vurderer et noe større akvarium; f.eks. 28-liter. Jeg har to slike og er godt fornøyd med de. Fiskene kan ikke bli der veldig lenge heller, men et par måneder går stort sett greit. Det er liten prisforskjell på 12, 19 eller 28-liter, så jeg ville absolutt ha vurdert et noe større. Ynglene vokser veldig fort ut av en 12-liter...

Yngel bør mates ofte og er følsomme for forurensing. Da er det to muligheter; hyppige vannbytter eller filter. Med yngel i oppvekstfasen blir det mye mating, så uten filter bør du antakelig bytte vann 1-2 ganger daglig. Jeg har to forskjellige luftpumpedrevne filtre i mine to småkar; de funker fint de - men de må også kjøres inn som vanlige filtre. Filtrene må være yngelsikre.

Om du trenger varmekolbe kommer an på hvilke fisk du har, men har du vanlige tropiske fisk bør du nok ha vannet rundt 25 grader; og nå som det etterhvert drar seg mot høsten blir det kanskje litt kaldere inne og en varmekolbe er smart.

Lys trenger du for plantenes skyld. Fiskene bryr seg ikke om det. Skal du ha planter, bør du ha lys - skal du ha lite/ikke planter trenger du ikke det.
Takker for svar
Da blir det vel et på 28 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap