Fôring av guppy og sykdom

Jeg har hatt guppy i over to år nå, og har aldri hatt hverken "ryggknekk" eller avmagringssymptomer eller noen sykdom på dem før.
De har alltid vært holdt i akvarier sammen med andre arter fisk, fisk som jeg har gitt veldig mye røde mygglarver til. Da har naturligvis guppyene glefset i seg sin broderlige andel.

Men i våres flyttet jeg dem til et akvarium uten Corydoras eller annen fisk, og av en eller annen grunn gikk jeg da over til å gi mer tørrfôr. Som f.eks. Omega One grøntfôr (flak), og Hikari Fancy Guppy (smått granulat). Dette er jo tørrfôr som går for å være av god kvalitet.

Det tok ikke så lang tid egentlig, etter at de ikke fikk røde mygglarver hver dag lenger, før jeg så første guppy med symptomene avmagring, iblant sammenklemt halefinne og litt vinglete svømming. Nå har jeg guppy nummer tre eller fire med disse symptomene (de andre har dødd, eller jeg har avlivet dem).

Jeg begynte da å gruble på hva grunnen kunne være til dette. Den eneste forskjellen jeg kommer på, før og nå, er fôret. De får sjelden røde mygglarver nå, men i to år fikk jo guppykolonien min det nesten daglig eller annenhver dag. Jeg har aldri hatt en syk guppy før, så det som har skjedd nå i sommer er helt nytt for meg.

Kan det være noe i det kjøttbaserte insektfôret som guppyer trenger og er avhengige av for å holde seg friske?
Det er jo en veldig naturlig del av kostholdet deres. Mange plasser i verden er guppy utplassert i vann for å hjelpe til med å bekjempe myggplagen, siden de fortærer store mengder mygglarver. Munnen deres har også en form som viser at de er skapt til å spise insekter fra overflaten. Alt i alt, så er det vel ikke så ulogisk å anta at de kan bli syke dersom de ikke får jevnlig slik mat?

Er jeg helt på jordet, tro...?

PS!
Jeg har medisinert med antiparasittmedisinen Flubenol15 i dag, i håp om å få bukt med problemet. Men om det er noe i teorien min, vil jo bare problemet vende tilbake... dersom jeg ikke endrer fôringsrutinene igjen.
har selv hatt den samme sykdommen der du ser at fisken ble tynnere
og så fant du den plutselig død en dag.
kan med stor sansynlighet si at dette er invollsorm.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap