Noen som vet hvor fort yngel vokser?

Snakker da om Seilfinnemolly-yngel, noen med erfaring? Akkurat nå gjemmer de seg under en stor rot med masse planter rundt. Men etter å ha lest litt skjønner jeg mollyer kan ty til kanibalisme. Lurer derfor hvor lenge de kan overleve under rota når de er så små.
Vel, vanskelig å si. Jeg har hatt mine platy-yngel i flere uker nå. Hadde jeg puttet dem oppi karet med foreldrene så hadde de fortsatt blitt spist opp tror jeg. Så det tar sin tid altså
Det tar nok litt tid ja, mine brukte flere måneder for å bli halvparten så stor som mor og far, nå er de ett år og ennå ikke fullvokst.
Men de var veldig flinke til å komme seg unna slik at de ikke ble spist så jeg bekymret meg egentlig ikke.

Jeg passet også på å la maten falle ned ved deres gjemmeplass slik at de enklere fikk i seg den næringen de trengte.

Det jeg snakker om her er sverddrager og jeg er så stolte av de
Hvor fort yngel vokser, avhenger helt og holdent av hva slags oppvekst man gir dem.

Dette består av:
hva man gir dem å spise (og hvor mye)
hvor god plass de har
hvor gode vannbytterutiner man har

Når man gir yngel i vekst mat, bør man tenke på at tørre flak fra boks ikke akkurat er det mest næringsrike og gode fòret for småtasser som skal vokse seg store og sterke. Det beste er å variere så mye som mulig, og inkludere ferske eller frosne ting i menyen. Avhengig av hvilken art fisk det er snakk om kan det f.eks. være squash, moste erter og agurk for grøntspisere, og frossentfôr til mange andre; artemia, mygglarver, krill og cyclops.
Takk for gode tips Yngelen svømmer nå rundt der fremdeles og vokser sakte men sikkert. De er for store til å bli spist nå så roten med alle gjemmestedene og plantene gjorde nytten sin. Nå har jeg en gravid guppy også så hvis dette fruktbare miljøet utvikler seg mer må jeg har større kar snart
Jeg vet ikke hvor fort yngel vokser, da mine ikke har rukket å bli store enda.. Men jeg har gjort noen små triks her for å sikre at yngelet får nok mat og gjemmesteder.

Jeg har delt en kokosnøtt i to, fjernet kokosen, og drillet den full av små hull som bare yngelet kommer gjennom. Nøtta ligger som et lokk i sanda. Den er plassert inne en "skog" av tette planter. Ca to ganger i uka slipper jeg ned en liten pellets inne i nøtta, slik at yngelet får spise ifred. Det funker fint her ihvertfall, og så langt jeg kan se er det fremdeles 8-9 stk som har overlevd fra et kull på 14 (kullet var nok større, men jeg tipper mange ble spist opp første natta)

Yngelet bruker faktisk nøtta som gjemmested og svømmer dit når de blir jaget av sultne Molly-er.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap