Kampfisken min er skada, haster

Såg no i kveld at kampfisken min oppførte seg så rart.. Låg nedi plantene og nede ved bunnen heilt i ro.. Tok han opp i en bolle for å sjå nærmere på han, og han har et stort sår på eine sida + endel småsår ellers.. Ka gjer eg?? Skal eg ha han i karet sammen med dei andre fiskene (har no kun platy og neontetra der) eller skal eg ha han i ei fødekasse for seg sjølv i karet? Er så redd for å miste han, eg har det skikkelig vondt no... (
Isoler han en stund, du.
Dragen
Isoler han en stund, du.


Ja, har putta han i fødekassa slik at han skulle få litt ro. Er berre redd for at han blir stressa av å vere der.. Uff, eg håper berre han klarer seg! Merkelig kor glad ein blir i disse fiskane altså...
Har du ikke en rein, såpefri balje eller noe du kan ha ham i karantene i? Kan det være at de andre fiskene driver og mobber ham?

Kampfisker trives egentlig best aleine.
Dersom det ikke er mobbing som har gjort at han har sår, så er det mulig at det er bakteriell infeksjon eller Tub.

Bakterielle infeksjoner kan knekkes med en kur ehsa2000.

Dersom det er mobbe-sår så kan det holde å salte vannet i baljen.
En kampfisk tåler opp til to ts salt pr 10 liter vann ved sårbehandling. Ikke gi saltbehandlingen mens den er sammen med andre fisker. Det er nemlig forskjell på hva fisker tåler av salt.

Tilsett saltet gradvis ved hjelp av gjentatte vannbytter, sånn at fisken ikke får sjokk. Du bør bytte vann daglig, og bytt gjerne så mye som 50% eller mer. Bland ut saltvann dagen i forveien, sånn at du har klart ferdig temperert/saltet byttevann til hvert bytt.

Rør godt i vannet like før du heller det i karet til kampfisken, for saltet er tyngre enn vannet, og vil synke til bunns når det står lagret.
En luftpumpe med brusestein er nyttig å ha når man skal isolere syke fisker eller yngel. Lykke til.
Aggi
Har du ikke en rein, såpefri balje eller noe du kan ha ham i karantene i? Kan det være at de andre fiskene driver og mobber ham? Kampfisker trives egentlig best aleine. Dersom det ikke er mobbing som har gjort at han har sår, så er det mulig at det er bakteriell infeksjon eller Tub. Bakterielle infeksjoner kan knekkes med en kur ehsa2000. Dersom det er [I]mobbe-sår[/I] så kan det holde å salte vannet i baljen. En kampfisk tåler opp til to ts salt pr 10 liter vann ved sårbehandling. Ikke gi saltbehandlingen mens den er sammen med andre fisker. Det er nemlig forskjell på hva fisker tåler av salt. Tilsett saltet gradvis ved hjelp av gjentatte vannbytter, sånn at fisken ikke får sjokk. Du bør bytte vann daglig, og bytt gjerne så mye som 50% eller mer. Bland ut saltvann dagen i forveien, sånn at du har klart ferdig temperert/saltet byttevann til hvert bytt. Rør godt i vannet like før du heller det i karet til kampfisken, for saltet er tyngre enn vannet, og vil synke til bunns når det står lagret. En luftpumpe med brusestein er nyttig å ha når man skal isolere syke fisker eller yngel. Lykke til.


Eg trur nok det er mobbesår. Eg trur eg kanskje har hatt for masse fisk i mitt 48L kar. 10 neontetra, 5 platy, 7 guppy og 1 kampfisk. Kan det vere at dei har hatt for lite plass?? Såg at eine guppyhannen har blitt hakka på også, men det er berre i finnene. No har eg flytta alle guppyene til mitt nye 38L. Håper at det blir fredeligere.. Eg får flytte kampfisken i en egen bolle no og starte sårbehandling i morgen, håpe berre han overleve natta..
Går det greit med en vanlig glassbolle fra kjøkkenet..??
Ja, de har nok hatt for liten plass. En 60 liter ville vært passende til de fiskene du nevner. Men en enslig kampfisk vil ha det bra dersom den får 10 liter+ for seg selv. En stor bakebolle fra kjøkkenet i så tilfelle. Skyll den godt først. Pass på at den ikke blir for full, for da kan fisken hoppe over kanten. Minimum 5 cm fra vannet og opp til kanten, tenker jeg... Håper du har luftpumpe, for det er absolutt en fordel i situasjoner som dette.
Du må ha noe med lokk, fordi kampfisk har en tendens til å hoppe, og fordi varmen holdes lettere når den holdes inne av ett lokk.
Aggi
Ja, de har nok hatt for liten plass. En 60 liter ville vært passende til de fiskene du nevner. Men en enslig kampfisk vil ha det bra dersom den får 10 liter+ for seg selv. En [B]stor [/B]bakebolle fra kjøkkenet i så tilfelle. Skyll den godt først. Pass på at den ikke blir for full, for da kan fisken hoppe over kanten. Minimum 5 cm fra vannet og opp til kanten, tenker jeg... Håper du har luftpumpe, for det er absolutt en fordel i situasjoner som dette.


Har ikkje luftpumpe nei.. :-/ Får fikse i morgen! Pluss planter til guppyene mine som måtte bråflytte i kveld! Jaja, får krysse fingrane for at alt går bra til i morgen. Eg har hatt kampfisken i en glassbolle, men kanskje lurer å ta en bakebolle, dei er større. Og lokk ja. Då får eg gå og gjere alt klart for natta! Takk for svar, greit å slippe å vere aleine når en har sjuke fiskar som ein er så glad i
Dragen
Du må ha noe med lokk, fordi kampfisk har en tendens til å hoppe, og fordi varmen holdes lettere når den holdes inne av ett lokk.
Ville ikke lagt lokket for tett på.. Uten luftpumpe og sirkulasjon vil det fort bli tomt for oksygen. Bare tenk på hvor mye luft som er i posene til fiskene når de kjøpes.
Aggi
[QUOTE=Dragen]Du må ha noe med lokk, fordi kampfisk har en tendens til å hoppe, og fordi varmen holdes lettere når den holdes inne av ett lokk.
Ville ikke lagt lokket for tett på.. Uten luftpumpe og sirkulasjon vil det fort bli tomt for oksygen. Bare tenk på hvor mye luft som er i posene til fiskene når de kjøpes.

Har kjøpt tabletter som skal tilføre oksygen til vatnet. iHar også hatt litt stein og ei plante i bollen til han. Kampfisken virker mykje bedre i dag heldigvis, så eg får sjå etter noen dager om eg kan prøve å flytte han tilbake i karet.
Hva kostet de da? De blir jo oppbrukt, en skikkelig luftpumpe har du lenge. Se her. Kobler man dem til et luftdrevet filter, så får man biologisk filtrering i tillegg. Jeg ville vurdert å gi kampfisken en permanent bolig for seg selv dersom den klarer seg.
Aggi
Hva kostet de da? De blir jo oppbrukt, en skikkelig luftpumpe har du lenge. Se [URLBLOCK1]. :) Kobler man dem til et luftdrevet filter, så får man biologisk filtrering i tillegg. Jeg ville vurdert å gi kampfisken en permanent bolig for seg selv dersom den klarer seg. :)


89,- for 48 tabl. 1 tabl. i veka. Så det burde holde til eg skal prøve den tilbake i karet. Vis ikkje det går, må eg tenke alternativt ja, permanent for seg sjøl en plass.

Men angående luftpumpe, eg trudde dei var meir brukt til dekorasjon, med sånn brusestein. Treng eg det i mine andre kar (58L + 28L) når eg har filter? Eller er det meir brukt i mindre kar/boller uten filter?
krispy
Men angående luftpumpe, eg trudde dei var meir brukt til dekorasjon, med sånn brusestein. Treng eg det i mine andre kar (58L + 28L) når eg har filter? Eller er det meir brukt i mindre kar/boller uten filter?


Hvis du har et fungerende filter trenger du normalt ikke luftpumpe. Unntaket er hvis du f.eks medisinerer eller kjører varmekuren. Da trenger du økt lutfinntak i karet. Veldig ofte brukes luftpumper til å drive div "dekor" (skattekister, kanoner etc), så du har rett i at det ofte benyttes kun dekorativt. Men i gitte tilfeller har det definitivt en funksjon også
krispy
Men angående luftpumpe, eg trudde dei var meir brukt til dekorasjon, med sånn brusestein. Treng eg det i mine andre kar (58L + 28L) når eg har filter? Eller er det meir brukt i mindre kar/boller uten filter?

Har man et vanlig sirkulasjonsfilter, så er det vanligvis ikke bruk for luftpumpe. Unntaket er dersom man har valgt å ikke ha planter, men da kan man sette utblåset til sirkulasjonsfilteret i vannskorpa, og dermed vil oksygen mikse seg inn i vannet.
I ei bolle/lite kar uten vanlig filter er det vanlig å bruke bunnfilter som drives av ei luftpumpe. Dette er plassbesparende, metter vannet med oksygen, og gir en biologisk filtrering uten at kampfisken opplever ubehagelige strømninger i vannet. Det er altså ideelt til kampfisk. I tillegg kan et kraftig luftfilter forgrenes ved hjelp av en luftforgrener med kraner. Da kan du ha yngel/syke fisk i et plastkar, og sette en brusestein nedi til dem.
Bakdelen med et luftfilter er at det gir fra seg en dur som gjør det umulig å ha på et soverom eller et rom man har behov for å ha helt stille. Den jeg linket til skal være av de mer stillegående merkene. De mest bråkete er veldig bråkete. :S
Absolutt enig i alt som gis deg av råd, men det er veldig viktig med lokk! 5 cm er ingenting for en kampfisk, iallefall ikke hvis den er frisk (og det håper vi jo den blir..) Dessuten bør det ikke være for stor temp forskjell på lufta over vannflata fra den i vannet, samt det bør være god luftfuktighet rett over vannflata også, disse "puster" jo over vann også.. (labyrintorganet).
Ikke alt for store glipper heller... jeg har prøvd..

Lykke til!
tender
[QUOTE=krispy]Men angående luftpumpe, eg trudde dei var meir brukt til dekorasjon, med sånn brusestein. Treng eg det i mine andre kar (58L + 28L) når eg har filter? Eller er det meir brukt i mindre kar/boller uten filter?


Hvis du har et fungerende filter trenger du normalt ikke luftpumpe. Unntaket er hvis du f.eks medisinerer eller kjører varmekuren. Da trenger du økt lutfinntak i karet. Veldig ofte brukes luftpumper til å drive div "dekor" (skattekister, kanoner etc), så du har rett i at det ofte benyttes kun dekorativt. Men i gitte tilfeller har det definitivt en funksjon også

Det kan jo vere greit å ha ei luftpumpe liggende, eg har berre ikkje skjønt kva eg skal bruke slike til, hehe.. Sikkert fordi eg ikkje har medisinert eller kjørt varmekurer enda. Men som sagt, kan vere greit å ha i skapet i tilfelle rottefelle
Aggi
I ei bolle/lite kar uten vanlig filter er det vanlig å bruke bunnfilter som drives av ei luftpumpe. Dette er plassbesparende, metter vannet med oksygen, og gir en biologisk filtrering uten at kampfisken opplever ubehagelige strømninger i vannet. Det er altså ideelt til kampfisk. I tillegg kan et kraftig luftfilter forgrenes ved hjelp av en luftforgrener med kraner. Da kan du ha yngel/syke fisk i et plastkar, og sette en brusestein nedi til dem. Bakdelen med et luftfilter er at det gir fra seg en dur som gjør det umulig å ha på et soverom eller et rom man har behov for å ha helt stille. Den jeg linket til skal være av de mer stillegående merkene. De mest bråkete er [B]veldig [/B]bråkete. :S


Det skal eg absolutt vurdere om eg må flytte kampfisken i eget kar/bolle. Luftpumpe skal eg kjøpe meg uansett, kosta jo ikkje skjorta akkurat. Så kan eg kjøpe et bunnfilter om eg må ha kampfisken for seg sjøl. Det gjer ingenting om det dura litt, står i hallen så det er ikkje til sjenanse for noen, men vil likevel gå for et stillegående merke. Takk for tips
du må for all del ikke ha guppy og kampfisk i samme kar de har begger slør å de vil de slåss og en kampfisk mot 7 guppy går ikke!!!!!!!!!!!!!!!
Lill Kaja
Absolutt enig i alt som gis deg av råd, men det er veldig viktig med lokk! 5 cm er ingenting for en kampfisk, iallefall ikke hvis den er frisk (og det håper vi jo den blir..) Dessuten bør det ikke være for stor temp forskjell på lufta over vannflata fra den i vannet, samt det bør være god luftfuktighet rett over vannflata også, disse "puster" jo over vann også.. (labyrintorganet). Ikke alt for store glipper heller... jeg har prøvd..:( Lykke til!


Uff, marerittet må vere å finne den på gulvet om morgenen.. :-/ Har han foreløpig i en glassbolle med stein og ei plante i. Og et plastlokk over med hull i midten, sånn tupperwarelokk.. Kan han klare å hoppe ut av det hullet i midten..??
Murthag
du må for all del ikke ha guppy og kampfisk i samme kar de har begger slør å de vil de slåss og en kampfisk mot 7 guppy går ikke!!!!!!!!!!!!!!!


Eg har flytta guppyene i eget kar no. Så kampfisken skal eventuelt tilbake i karet sammen med platy og neontetra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap