Hvorfor får guppier knekk i ryggen?

Det er nå noen år siden jeg hadde guppier, av den enkle grunn at de omtrent ALLTID fikk knekk i ryggen. Så svømte de rundt der da så godt de kunne med halen hengende under seg. Til de kreperte ....

Ingen på dyrebutikker kunne svare meg på hva dette var for noe, så jeg sluttet med dem ... Det var jo så dumt når de døde hele tiden.

Men jeg lurer fremdeles jeg - hva er det som gjør at dette hender med dem?

Jeg har nemlig lyst å starte opp ett levendefødende kar, og også prøve guppier.
Det skyldes innavl over generasjoner og er vanlig hos guppyer desverre.
Ååååå. Så da er det ikke noe man kan gjøre med det enn å kjøpe fra forskjellige butikker og private oppdrettere?

Jeg har lyst å prøve med rasen igjen, men føler at de er så sårbare. Og det er ikke morro når de blir syke og dør
Ikke bare innavl.
Sitat fra sykdomsartikkelen:
Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl). Parasitten henger ut fra tarmåpningen til smittede fisker, og er rødgrå. Vil trekke seg inn i tarmen igjen så snart fisken begynner å bevege seg. Smittede fisk er gjerne avmagret. Parasitten må ikke forsøkes fjernet med pinsett, da dette vil skade tarmen til fisken. I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes.

Har du først fått endetarmsorm i akvariet, bør du behandle all fisk. Denne parasitten smitter lett.
Parasitten innføres oftest med ny fisk, eller med for fra fiskeholdige vann\ tjern. Sank derfor levendeforet ditt i fiskeløse områder.


Ellers kan det være lurt å søke dersom man lurer på noe. Det finnes som oftest alltid noen som har lurt på det samme ;)

Enda et søk på ryggknekk.
Takk Aggi

Jeg kan ikke huske om de har hatt ormer hengende etter seg, det er noen år siden, husker bare de fikk knekk.

Foresten Aggie: du må fortsette å lage "snegleserier", de er bare SÅ morsomme
sessan
Takk Aggi :-) Jeg kan ikke huske om de har hatt ormer hengende etter seg, det er noen år siden, husker bare de fikk knekk. Foresten Aggie: du må fortsette å lage "snegleserier", de er bare SÅ morsomme :-)

Ok.
...Og takk for det med sneglene. Nå har jeg bare pestsnegler og killer-snegler, så nå er det mer sneglemassakrer som foregår i mine kar... Men kanskje det kan bli morsomt det også, etterhvert? ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap