Kryssende levendefødere?

hei! har et kar med levende fødere og lurer på hvilke levendefødere krysser seg. jeg har platy og guppy til nå, men i dag skal jeg kjøpe meg molly eller sånn som butikken kaller det "regnbuemolly". tenkte det kunne være nyttig med hvilke levendefødere ikke krysser seg!
Platy og sverdrager kan krysse seg

Mvh: PK
Mener å ha hørt at guppy og molly kan krysse seg, men avkommet er sterilt.
hva betyr sterilt? at det ikke kan parre seg?
En som er steril kan ikke forplante seg (altså få barn)
Guppy og endlers levendeføder kan krysse seg og få forplantningsdyktige avkom.
hvordan ser en endler+guppy ut?
Aner ikke. Egentlig tror jeg de fleste guppy i dag har endlers i seg, siden endlers og guppy ble betegnet som samme art før
Hva skjer med yngelet til Sverddrager og Platy? Forplantningsdyktige/sterile/Genetiske feil eller hva?
Jeg har platy, og kunne tenkt meg Sverddragere.. men er dette lurt? Har ikke planer om å videreføre noen kryss-yngel, altså selge/gi bort..så det er ikke no problem.
Da må vi skille litt her...
Endlers er en villtform av Guppy.
Det finnes mange varianter/former av guppy, alle disse kan krysses med hverandre. Det samme gjelder for sverddragere, molly, platy osv.
Men de kan ikke krysses utover det. f.eks. guppy og molly går ikke an.
Unntaket er for sverddrager og Platy, disse kan krysses siden disse er i nær slekt. Men det er ikke så veldig vanlig at dette skjer.
Avkommet av disse kan ofte være sterile, men ikke alltid.
Om du har noen av begge kjønn, hos begge arter, er det liten mulighet for at de vil prøve å krysse med andre enn sin egen art.
Har du et kar med f.eks. en sverddrager hann og noen platy hunner, er muligheten større.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap