Yeey yngel i karet!

Nå skjedde det =D er nybegynner hatt karet mitt i 6 uker. Mollyen min fikk yngel i morres. Kjøpte et nettygnelkar greie =P å fisket opp babyene der rundt 30-35stk.

Noe spesielt jeg må passe på? Moren døde etter fødselen =(. Men de små rakkerene ser ut til å ha det bra såååå kult å følge med på altså!
Grattis

Mollyyngel er ganske store ved fødselen, og foreldrene spiser dem som regel ikke. Med mindre du har andre fisker i karet som er større og mer glupske enn mollyene trenger du ikke å ha yngelen i yngelnett.

De spiser oppknust flakfor helt fra fødselen av, men for at de skal vokse litt raskere ville jeg kjøpt frysetørkede mygglarver og knust dem opp under vann 1-2 ganger i uka.
Spurte i dyrebutikken å han sa jeg skulle ha dem der hvertfall 1 1/2 uke. Molly er den største fisken jeg har i karet, den ene hvite mollyen så ut som den nappa etter de små.

Men lurte på en annen ting. Dagen de små ble født, skulle jeg egentlig bytte vann i karet. kan jeg fremdeles gjøre det med ynglene der eller blir det for stor overgang for dem å få så mye stress og styr med reint vann osv?
Nei, bytt i vei. Viktig med ekstra vannbytter når du har yngel, for de skiller ut et hormon som hindrer vekst.

Bare pass på at vannverdiene er noenlunde like (ingen store tempforskjeller osv)
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap