Ensom platy?

jeg har et akvarie på 60 l hvor jeg har noen øksefisk, glassabbor, kuhlii ål og en ancistrus.

og en liten rød platy. så lurer jeg på; er den ensom, kanskje? jeg syns jeg har hørt litt forskjellige meninger om de skal være sammen med andre eller ikke. noen steder leser jeg at de liker seg alene og ikke er stimfisk, mens på fiskeprofilen til platy her på akvaforum står det at den er en stimfisk. jeg har spurt i flere dyrebutikker men svaret er like varierende som det jeg får når jeg søker på platy på google..

jeg spør fordi aller helst vil jeg ikke ha så mange fler fisker i akvariet mitt siden jeg allerede har noen stimer, så det hadde vært fint om den ikke trengte en kompis. men den må selvfølgelig få en kompis om den trenger det. den ser ikke ensom ut men who knows. noen som vet eller tror de vet??

eva
Har ikke hatt platy selv, men den er vel ganske lik de andre levendeføderne og det virker som de kan trives selv om de er relativt få i antall. Synes det er bedre at den lever alene enn at du får for mye fisk i karet.

Stimfisk som tetra og rasbora derimot viser tydelig at de mistrives når stimen blir for liten ved å bli sky og gjemme seg bort. Mine guppy, som ikke er så ulik platy i oppførsel vil jeg tro, endret ikke oppførsel selv når de ble gående alene.

Ville derfor ikke hatt så dårlig samvittighet for at fisken går alene.
Hei
Jeg er ganske ny i akvarieverdenen, men jeg har to platyer, og de leker seg utrolig mye sammen! Etter en liten stund fra hverandre ser jeg at de svømmer bort til hverandre og inviterer til lek. Så etter min mening burde du kanskje hatt en platy til? Men som sagt, jeg er en fersking på akvarier, så kan godt være platyen din klarer seg fint alene også.
Interspecie relationships
jeg syns jeg har observert noe litt merkelig i det siste, det ser ut som om platyen svømmer sammen med enkelte glassabbor jeg har. den er ikke sint, prøver ikke å bite eller noe, men bare svømmer etter/ ved siden av dem. noen ganger svømmer den rundt dem for å se dem i ansiktet (!?). den gjør ikke det med alle, bare noen få individer.

er det mulig at fisker kan ha glede av hverandre på tvers av raser? eller er jeg bare naiv?
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap