Guppy yngel.

Jeg ahr 5-6 ho guppyer som venter yngel, den ene har fått 4 stykker, kommer det ikke fler? alle har vert like store i kanskje 3-4 uker? kommer ikke alle ynglene samtidig fra en guppy? Noen som kan svare meg ?
Guppy.
Hei. Jeg skal prøve å svare på ditt spm. Har litt erfaring med guppy fra tidligere(derfor jeg skal ha det igjen). Min erfaring er at dem plopper ut alle ungene på engang, dette er gjerne en god del yngel. Gjerne noen døfødte og muligens noen uten svømmeblære. Det har jeg vært borti. Disse må du jo såklart fjerne, eller gi dem som føde til andre fisker, det gjorde vi. Et guppykull kan variere også etter hvor gammel mamma-guppyen er. Tror første kullet er en del mindre enn nr.2 osv. Jeg syns å huske at di guppy jeg hadde på den tid så "store" ut hele tiden. :P Så jeg vet ikke om du fikk noe fornuftig ut av svaret mitt, men jeg skal ha for forsøket!:P
Joda, litt hjelp kom det jo. den største guppy'en vi har, var ikke så alt for stor, men passe stor når vi kjøpt ho. syns bare det har gått så lang tia.
Så det at det går så lang tia kan ikke ha noe me vanne å gjøre? har skrudd opp tempraturn til 26 C også.. dem sier dette skal være med på å få "fødseln" i gang.
Guppy.
Det kan det nok ha ja. Har ikke vært så opptatt av vanntemp. Holdt min konstant på 25-26. Det viktigste er at du ikke stresser hu på noen måte. Ikke rot mye i akvariet og hold temp. stabil. Du må også huske å ha flere hunner enn hanner, men det vet du nok. Dem stresser damene og det er ikke helt bra. Jeg har eget akvarium til yngel. Tenkte å ha en slik ordning at jeg flyttet over gravide fisker for å la dem føde i fred, men etter 2 dager etter innkjøp av platy så var det bare å "fiske" etter yngel. Fiskene vet når dem skal føde og da endrer dem litt adferd den siste dagen før fødsel, noe du KAN legge merke til om du gjør deg veldig godt kjent med dine fisker vanlige adferd. Dem KAN også slutte å spise siste dagen før fødsel, noe som kan stresse oss som eier og tro noe er galt. Og husk, fisk føder som regel om natta, altså i mørket. Viktig å ha mye palnter og røtter slik at yngel kan gjemme seg, eller evt. eget akvarium eller fødekasse til dem. Men ikke la mora føde i fødekasse, det stresser dem.
Jeg har litt erfaring med guppy og kan prøve å forklare litt her. Hos meg så føde guppy hoen yngel over noen timer. Hoer vil ikke føde hvis de blir flyttet til fødekasse eller til annet akvarium/ bolle. De føder kun hvis de får ro og red der de er vant og være. Hvis de får gode gjemmesteder så hannene ikke finner de. Blir de stresset så stopper de å føde. Noen yngel kan også være død fødte. Et kull er på ca. 12 - 24 yngel, hvertfall mine har så mange.

Håper dette var en god forklaring.
den første hunnen min som fikk yngel fikk 7 stk. 5 overlevde, og en uke etter på fikk min 2.hunn et kull, der var det iallefall over 20 stk
Det er nok koselig å få så mange yngel. Skal bli gøy å se hvilke farger disse får som ungfisk.





anita89
den første hunnen min som fikk yngel fikk 7 stk. 5 overlevde, og en uke etter på fikk min 2.hunn et kull, der var det iallefall over 20 stk:)
jøss så flinke dere er til å følge med på fødsler, har altid trodd at de føder når lyset er av, hos mine viltfangede guppys finner jeg av og til yngel som jeg plukker ut og har sammen med rekene til de blir store nok til å være sammen med artsfrendene sine, har vel aldri funnet flere enn 4 stk yngel i gangen. platy yngelen er smartere de hjemmer seg ved bunnen blant plantene isteden for ved overflaten som guppy yngelen gjør.
Mine guppy føder på dagtid mens jeg ser på. De gjemmer seg under grusen og kan derfor trygt være i stor akvariet hele tiden. Trenger ikke flytte til annet akvarium. De sterkeste overlever. Så du trenger ikke flytte på ynglen. Har du masse planter, så gjemmer de seg under plantne og under javamosen. Du kan også ha masse flyteplanter så de kan gjemme seg mellom røttern i toppen av akvariet.
Hvilke tegn viser en guppy når den er fødeklar?
Hei..jeg er helt fersk når det guppy og når har jeg altså anskaffet meg 3 stk 1 hann og 2 hunner..Den ene av dem ser ut til å være gravid og da lurer jeg på hvor lang tid går de gravid og hvilke tegn viser de når det er like før de skal føde?
Beklager om jeg virker helt uvitend..det er jeg å..har lest litt,men det er greit å få litt råd og veiledning til hva jeg skal gjøre eller om det er noe jeg skal gjøre.

Jeg blir så misunnelig på dere som er så heldige og få unger på levendefødende. Det er lenge siden jeg fikk unger på både guppier og platyer. Jeg har masse planter de kan gjemme seg mellom, og steiner og diverse.

Men jeg lurer på en ting, kanskje grunnen er at jeg har sand i akvariene nå?
før så brukte jeg nemlig grus.

skulle så gjerne hatt yngel, det er så koselig
det med sanden kan ikke stemme.=) jeg har selv sand i mitt guppykar og ja...nå har jeg ikke tellingen på hvor mange guppy-kull jeg har hatt oppi der=) selv nå er det masse oppi=)
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap