Platyhunn med merkelig oppførsel

For en ukes tid siden kjøpte jeg meg 2 ancistrus og 3 platyer (en hann og to hunner). Etter et par dager så ble den ene platy-hunnen ekstrem rar i oppførselen. Hun var mye mindre aktiv enn det hun hadde vært de første dagene. Hun la seg ned på bunnen og dette pågikk 1-2 dager før jeg la merke til at hun drev halvdød rundt i akvariet. Det virket ikke som hun orket å svømme lengre, hun bare sank til bunns og prøvde så godt hun kunne å komme seg opp igjen - uten hell. Hun døde kort tid etter.

Det ser desverre ut som dette er et utpreget problem hos platy-hunnene mine, for nå har den andre hunnen tilsynelatende også det samme problemet. Hun har ligget på bunnen av akvariet de to siste dagene og sett relativt lite pigg ut. Hun spiser ikke. Hun ligge bare stille på bunnen. Hun har de samme symptomene som den foregående hunnen hadde og jeg er veldig redd for at det skal gå like ille med denne hunnen også. Jeg kan legge til at i begge tilfellene har hunnene blitt veldig magre.

Hva kan være problemet? Hvorfor skjer dette bare med hunnene og ikke med hannen som stortrives?

Håper at noen av dere kan hjelpe meg her. Er veldig takknemlig for alle svar.

Mvh Gojira
Sjekket vannverdier? Lenge siden karet ble satt i drift?
Karet ble satt i drift for snaue tre uker siden.

Vannverdiene i følge av JBL EasyTest 5 in 1:

NO3 mg/l - 0
NO2 mg/l - 0

GH - ca.
Karet ble satt i drift for snaue tre uker siden.

Vannverdiene i følge av JBL EasyTest 5 in 1:

NO3 mg/l - 0
NO2 mg/l - 0

GH -"mindre enn" 3°d

KH - 3°d

PH - 6,6

Jeg legger merke til at både GH, KH og PH er for lave. Hvordan kan jeg få rettet opp i dette? Kan dette være problemet med platyhunnene?

PS. Sorry for at de to siste postene ble så rotete, men det viser seg at forumet ikke godtar noen tegn. Det er derfor det står "mindre enn" istedenfor tegnet.
Kanskje noen med mer peiling på vannverdier kan uttale seg her.

Jeg lurer på at du har satt i fisk for tidlig. Hvor mange satte du inn, og hvor stort er karet?
Jeg ventet 12-13 dager før jeg satt inn fisken. Mulig jeg ble litt overivrig, men mener å huske at det er ca. 2 uker du skal vente før du sette fisk oppi? Uansett, som sagt så satt jeg inn 2 små ancistrus albino(?) og 3 platyer. Karet er på 72l.

Det er jo mulig at jeg slapp nedi fiskene for tidlig, men hvorfor er det bare platyhunnene som ser ut til å ha et problem med vannverdiene?
Som du kan lese i sykdomsartikkelen så kan det at fisk blir magre være et tegn på innvollsorm.

Vil også anbefale deg å skaffe deg dråpetester for ihvertfall nitritt og kanskje ph også. Strips kan nemlig være så unøyaktige at det ikke er anbefalt å stole på de.

Kan ikke tenke meg at litt for lav ph/kh/gh alene er skyld i dødsfallene, men om verdiene ligger utenfor det anbefalte i lang tid så kan det nok svekke fiskene slik at de lettere blir syke. Før du begynner å tilsette noe for å endre de så bør du være sikker på at det verdiene du har er riktige. Da holder det ikke med strips dessverre.

Her og her kan du lese litt om hvorfor det anbefales å vente i 4-5 uker før det has fisker i et nytt akvarium.

Frem til du finner ut av hva som feiler fiskene og får målt nitritt med dråper så anbefaler jeg at du starter med daglige delvannsbytter på rundt 30%. Det kjøper deg litt tid til å finne ut av det.
I natt døde den syke platyhunnen min. Kan ikke se noe tegn til sykdom på platyhannen eller de to ancistrusene, så jeg velger å tro at de omkomne var de eneste som var smittet.

Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap