Hvor lenge går platyen før den yngler?

Fikk en Gravid platy, mente de- men for meg ser ho fryktelig gravid ut enda- eller kanskje ho skal være slik- men visst hun er gravid da, går de lenge da? og er "svangerskap" på de fleste levendefødende omtrent like lange?
Har dessuten en Seilfinnemolly, vakker hvit hunne- en stor black molly hanne + en liten(dverg, han blir aldri større?). Det jeg lurer på er om disse fiskene krysser seg? de har liksom aldri vist interesse for hverandre - kun hannene i grunn å uten at de på noen måte hakker på hverandre.
Jeg har hatt akvarie i noen år nå, men det har aldri ynglet der?!
De har d rent og pent og trivelig, synes nå jeg og får god variert mat.
Heller ingen unormal dødelighet, jeg "arvet" fiskene, og bortsett fra noen tetra som med tiden har falt fra så lever alle i beste velgående+ nye tilskudd jeg har kjøpt.
Har ikke platy selv, men informasjonen er lett å finne om du søker i forumet. Her i denne tråden for eksempel.

Kjenner ikke til mollyer heller, men utfra det som står her så er det ikke uvanlig at disse to artene kan krysse seg. Nå finnes det faktisk flere arter seilfinnemolly (sjekk fiskebasen) så jeg antar at det kan være forskjell fra art til art hvor villig de er til å krysse seg med andre molly-arter. Om det kommer levedyktig avkom etter slike kryssninger kan jeg heller ikke uttale meg om.

For at yngel skal kunne vokse opp så trengs det en hann og en hunn, stort nok kar og gode forhold, ingen utpregede rovvfisk som samboere og nok gjemmesteder til at yngel kan komme seg unna sine egne foreldres sultne munner. Her er en artikkel om guppy, men de fleste levendefødere har noenlunde samme krav når det gjelder yngel og yngelpleie.
Takk
jeg har sjekket fiskebasen mange ganger, men blir ikke klokere. Seilfinnemollyen jeg ser ut å kan ha , en kopi av hannen som d kun er 1 bilde av på fiskebasen.Dette er den typen som lever i salt, brakk og ferskvann?!
Jeg finner den ikke igjen på den andre, finner og spor ligner ikke i d hele.
Jeg blir litt fortvila, ser at dette er fisk som faktisk kan bli 15-20 cm, og som skal ha et langt, langt større akvarie.
Dette er en fisk som jeg bla arvet,med et akvarie på knapt 10-12 liter,og med tiden hos meg har den gått i mange år i knøtt-karet!
Kan tenke meg den er rundt 7cm nå, synes den har vokst mye siden den kom i 60 literen.
Tilbake til d andre, så viser ikke denne og den svarte mollyen noen intiresse for hverandre, så de krysser seg neppe.
Når d gjelder platy, å hva d står om den dit du henviste meg, så er neppe hoa mi full av noe yngel, da er den grodd fast.
De 2 nydelige små hannene jeg har viser overhode ingen intiresse for henne heller, de to er som siamesiske tvillinger,henger hele tiden sammen,d er som et usynlig bånd mellom dem.Jenter er tydelig ikke noe for dem
Så lenge fiskene ser ut til å trives og det ikke er et must for deg med yngel, så er det antagelig ingenting å bekymre seg for at de ikke er så opptatt av det motsatte kjønn

Fisk som går i for små kar kan få en type dvergvekst. Dessverre så vil innvendige organ likevel vokse og slikt vil skape problemer for fisken etterhvert. Om den skulle se ut til å begynne å ta igjen veksten nå som den kommer i et større kar, så kan du jo prøve å sette inn en annonse i rubrikk og se om det er noen som har plass og lyst til å overta den.

10-12 liter egner seg ikke for fisk i det hele tatt etter min mening. Dessverre så opplyser de færreste dyrebutikker om det når de selger slike akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap