Platy - kjønnsmodning

Hei

Jeg kjøpte tre platy-er for ca ett år siden. De fikk raskt flere kull yngel. Disse kullene vil jeg tippe er i alderen 6-9 månder og det er ni fisker som begynner å bli store og runde

Av alle disse ni ser jeg at det er ingen som har utviklet finna på den måten som hannene har. Jeg syns det er litt rart at det ikke er en eneste hann som har vokst opp. Er dette normalt?

En annen grunn kan være at de ikke har blitt kjønnsmodene enda. Hvor lang tid pleier det normalt å ta? Finnes det forhold som kan gjør at de blir senere kjønnsmodene enn normalt? For eksempel fòr og vannverdier.
Ut fra det jeg kan lese rundt på nettet så er de kjønnsmodne rundt 4 måneders alder.

Hos enkelte fiskearter blir kjønn bestemt av vannverdier, men om dette gjelder platy vet jeg ikke.
Så det finnes teorier om at enkelte vannverdier kan påvirke kjønnet til fiskene ? Det hadde vært interessant å visste noe mer om. Noen som vet noe eller har tips om hvor det står noe om det?
Står en del her om du leser engelsk greit, men som nevnt så har jeg ikke funnet noe om at dette også gjelder platy.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap