Sverdrager?

Jeg blir så i tvil, fikk to fisker av min stedatter for ganske så lenge siden, som at hun mente var sverdrager. Å etter å ha trålet fiskebasen til de grader kommer jeg frem til at dette i så fall må være hunner, finner en som er veldig lik bare at mine har skarpere farger...
Men poenget er at jeg tror den ene er full av yngel, hun har dessuten forandret seg veldig i buken, ser nesten ut til å skulle sprekke. Hun står for d meste å sturer oppe ved filtret alene.
Så vidt jeg vet har jeg ikke hanner av denne sorten, men platy og mollyhanner.(kan det ha skjedd en miks?)
Men skal d nå være at hun skal yngle, bør jeg kanskje flytte henne over i Cory karet? større sjanse for fred tenkte nå jeg på, og kanskje yngelen da har bedre sjanse? El skal jeg bare la ho være i fred, el putte ho i en egen bolle for ei stund?
Herami
Jeg blir så i tvil, fikk to fisker av min stedatter for ganske så lenge siden, som at hun mente var sverdrager. Å etter å ha trålet fiskebasen til de grader kommer jeg frem til at dette i så fall må være hunner, finner en som er veldig lik bare at mine har skarpere farger... Men poenget er at jeg tror den ene er full av yngel, hun har dessuten forandret seg veldig i buken, ser nesten ut til å skulle sprekke. Hun står for d meste å sturer oppe ved filtret alene. Så vidt jeg vet har jeg ikke hanner av denne sorten, men platy og mollyhanner.(kan det ha skjedd en miks?) Men skal d nå være at hun skal yngle, bør jeg kanskje flytte henne over i Cory karet? større sjanse for fred tenkte nå jeg på, og kanskje yngelen da har bedre sjanse? El skal jeg bare la ho være i fred, el putte ho i en egen bolle for ei stund?

Dette ser ut til å kan være en Xiphophorus hellerii, men min er skarpere i fargen enn bildet på fiskebasen, også mangler den den sorte stripa, eller flekken på sporen. ser at den kan mikse seg med andre, så da bærer ho vel sikkert yngel.
Platy og sverddrager kan blande seg, ja.

Ellers kan levendefødere spare på sperm i lang tid, og få flere kull med yngel selv etter at de er skilt fra hannen. Så det er nok at hun på et tidspunkt har vært i nærheten av en sverddragerhanne for å faktisk bære på yngel som har en sverddrager til far. Hva som er tilfelle her er jo ikke lett å si.

De kan forresten stå å sture slik om det nærmer seg fødsel, men det kan også være noe galt når de står slik. Ikke så lett å se forskjellen. Men oppfører alle andre fisk seg bra, ingen dødsfall og vannkvaliteten er bra er det mest sannsynlig fordi hun snart skal føde. Spesielt om det ser ut som om hun kommer til å sprekke snart (uten at skjellene hennes strutter).
Hm, ja d blir spennende å se hva dette kan bli for noen slags "bebiser", har aldri hatt noe yngel før så d hadde vært artig uansett
Jeg har jo lagt merke til at platy hannene alltid har vært mye mere opphengt i denne "dama" og seg selv, enn de noengang har brydd seg med platy hunnen.
Takk
Haha , ja da har vi jakta på sverddrager hoa i tur og orden, å vi kunne visst fanga alle de andre fiskene i tur og orden med bare nevene , men ikke pokker om vi får tak i den vi skal ha. Har vært å kjøpt et slikt fødekammer, men d kunne jeg visst spart meg))
Sikkert like greit

Slike fødebokser er fryktelig stressende for hunnen. Faktisk så stressende at hun kan finne på å holde tilbake fødselen... i verste fall dør hun av det.

Mye bedre å la damen få fred og ro og la henne føde der hun er. Du kan jo evt. fange ynglene etter at de er født og putte de i fødekassa en uke eller to så de vokser litt før de slippes ut igjen
Ja, det er sant noe annet er at ho vet d er henne jeg er ute etter.Ho skal få fred å så får de alle klare seg som best de kan. Noe annet er at jeg før eller siden skal kvitte meg med dette 6 kant akvariet, pent å se på men helt håpløst å ordne i- å skal man ha tak i en fisk så må han være død!
Må le litt opp i alt- var litt redd vi hadde tatt knekken på "fruen" i går og sressa henne fordervet etter at vi tok "dykkeknappen" i akvariet, men ho ser ut til å klare seg bra, er i et fandivoldsk humør i dag ser det ut til))
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap