Sende fisk

Hallo

Jeg har for mange Guppy unger og ønsker å gi bort til de som er int. Kan disse sendes f.eks i posten over større avstander?
Det går fint å sende guppy med posten, men er mye større risiko no om vinteren.
Sende fisk i posten
Vidar Alfei
Det går fint å sende guppy med posten, men er mye større risiko no om vinteren.


Det hørtes bra ut, men hva kreves, for pakning?, hvor stor og kraftig pose, evt andre forhold?
For å si det enkelt, så hadde jeg ikke sendt nå om vinteren.
Vidar Alfei
For å si det enkelt, så hadde jeg ikke sendt nå om vinteren.


Ok, tusen takk for tilbakemeldingen
champion
Hallo Jeg har for mange Guppy unger og ønsker å gi bort til de som er int. Kan disse sendes f.eks i posten over større avstander?


Jeg mener nei. Du kan sende dem som ekspress over natten, men dette koster fort mye penger. 500 -1500 kr.

Å sende fisk som vanlig postpakke, sommer som vinter, mener jeg ikke er forsvarlig utfra dyrevernmessige forhold.
Hva med kurer? Det kan da ikke koste mer enn 100 kr, men for gratis guppyer er det kanskje ikke verdt det...
Sier meg enig med Nils Vollstad. Her er en annen tråd om samme emnet.
husk at fisken ikke er utendørs men befinner seg mesteparten av tiden i bil og fly og postkontor.
eg fekk ein fisk sendt express over natten igår og det jekk fint, kjente på posen da den kom fram og var ikke spesielt kald.
ein fiskepose med avispapir rundt pakket i ein isoporkasse ble den sendt i.

koster alt fra 300kr og oppover, kommer an på vekkten på pakken og sted, eg betalte vel 400kr og noe i frakt selv da eg kjøpte ein snakehead privat i forgårs.

men må nesten vere fisker som er verdt det og som ikke er verdagskost i den lokale akvariebutikken, fisker til 20-30kr stykk er ikke verdt og få tilsendt, guppy er vel noe alle akvariebutikker har inne nesten..
Inaktiv bruker
Express over natt og vanlig post er to "helt forskjellige ting". Der kommer de seg fra Punkt a til punkt B iløpet av en natt. Med vanlig post kan det ta 3 dager, å utsette fisk for det kan fort bli for mye stress.

Gratis fisk er vel og fint det, men død gratis fisk er ikke noe stas.
Dyrevelferd...
Ville dere pakket inn en kattunge i en eske med luftehull og sendt den i posten? i en pakke som blir slengt hit og dit, ristet og rullet, og bli tømt ut av postsekker og postcontainere?

Temperaturen er en ting, måten pakker blir behandlet på noe helt annet.

Unner du fisker en slik stressende opplevelse?

Kan man forresten merke postpakker med "Levende dyr" og sørge for skånsom transport?
Inaktiv bruker
Min var merket med Levende Tropefisk eller noe i den dur.
Siden det ikke er lov å sende levende dyr posten så er det kanskje litt dumt å skrive det på pakken Det hjelper forresten ikke det døyt om det står "glass" eller "forsiktig" eller hva du nå velger. Pakken får den samme behandlingen uansett. Den må tåle å tømmes fra et par meters høyde og bli dekket av posten som ramler etter, og den må tåle å havne nederst i containere med all annen post oppå. I tillegg så er rundt 20 prosent forsinket og tar flere dager å komme frem. Det sier seg derfor selv at forsendelse pr post i beste fall er en risikosport for dyrene. Ingen som jobber i posten ville tatt sjansen ihvertfall :b

Ekspress over natt kjenner jeg ikke til forsendelsesmetoden, men de pakkene kommer, ihvertfall stort sett, frem neste dag. Det hender dessverre det glipper litt der også fra tid til annen.
cara79
Ville dere pakket inn en kattunge i en eske med luftehull og sendt den i posten? i en pakke som blir slengt hit og dit, ristet og rullet, og bli tømt ut av postsekker og postcontainere? Temperaturen er en ting, måten pakker blir behandlet på noe helt annet. Unner du fisker en slik stressende opplevelse? Kan man forresten merke postpakker med "Levende dyr" og sørge for skånsom transport?


Hvordan tror du dyrebutikkene får fisken sin?
dem knipser ikke med fingrene så er den der dem får det tilsendt dem også
Proxor
Hvordan tror du dyrebutikkene får fisken sin? dem knipser ikke med fingrene så er den der:) dem får det tilsendt dem også

... men ikke i posten. Da hadde nok fortjenesten vært liten er jeg redd.
Proxor
Hvordan tror du dyrebutikkene får fisken sin? dem knipser ikke med fingrene så er den der:) dem får det tilsendt dem også


Nei, det gjør de ikke... men måten fisken blir fraktet på fra grossist til dyrebutikk kan ikke sammenlignes med å sende fisk med posten!

Fiskene pakkes fra grossist i poser og i isoporkasser, stables på en lastebil og kjøres i samme bilen helt frem til dyrebutikken hvor de lastes av. Nesten som om du og jeg skulle tatt fisk i bilen vår (og enda er det en del dødsfall!).

Sender du med posten, kastes pakken hit og dit, oppi digre 1,80 (?) meter høye stålbur, som igjen tippes. Pakkene kastes rundt, og det tas ikke hensyn til om 20 pakker på 30 kilo hver havner oppå din pakke med noen stakkars fisk.

Mener du seriøst at dette kan sammenlignes?

Når en ser behandlingen pakker får på posten, er temperatur det siste problemet.
ok da, men kansje express over natten blir mer fint behandla sia det er i mindre antall en når dem har ein hel drøss som skal igjenom systeme..
har jobba ei lita stund på posten og vet pakkene som kom på sorteringsbandet ble bare kasta oppi stålburene som dem hørte til osv..og offte dem som sto forsikti på ble som regel kasta enda hardere..
men tror express over natten ikke går gjenom der, håper ikke det vertfall
Vi som driver med killi sender fisk i den varme årstiden,det er bare og holde de enkle reglene under

De 3 gyldne forsendelsesregler
1. En fisk pr. pose (kun en)
2. Lidt vand - meget luft (1/5 vand - 4/5 luft)
3. Intet foder de sidste 24 timer før pakning
Overholdes disse tre simple regler, kommer fiskene altid (næsten)levende
frem.
Overholdes de ikke er chancen for dødsfald MEGET stor.

Tror ikke flyfrakt er så skånsomt det heller,det vet alle som har reist med fly
Kofertene får jo bak så det holer.
Men fisk vil vi jo ha! Mulig litt dobbelt moral ute og går.

Inaktiv bruker
Tante Astrid
Siden det ikke er lov å sende levende dyr posten så er det kanskje litt dumt å skrive det på pakken ;)


Ved vanlig post så nytter det nok ikke en døyt, med express over natt så blir det en annen sak, siden de håndterer såkalt prioritert post. Det blir behandlet på en helt annen måte enn vanlig post som bare kastes hit og dit. Men så koster express over natt tilsvarende til servicen/behandlingen.

Å sende dyr og fisk i vanlig post er jeg ikke med på, da betaler jeg heller ekstra for å få de sendt med express eller enda bedre, buss.
Har dere noengang pakket ut fisk (eller sett på utpakkingen) som ankommer dyrebutikker fra Tyskland, Thailand, Sverige, Peru, Colombia eller Brazil? Ofte er det helt greit, men det er ikke sjelden at det er en illeluktende affære med utrolig mye død og halvdød fisk. Dette er ingen grunn til at alle bør begynne å poste fisk til hverandre, men det setter tingene litt i perspektiv. En forsvarlig pakket gruppe med småfisk er tryggere i vanlig postgang enn ved normal transport fra grossist. Det må selvfølgelig skje i den varme årstiden med heatpack om nødvendig og i poser/flasker i store eller små isoporkasser. Vanlige fiskearter er ikke verdt det postgangen koster. Posten ønsker ikke at det sendes fisk. Selv har jeg sluttet å sende fisk med Posten, men jeg hadde god erfaring med det før noen satte en effektiv stopper ved å klage til Posten ved tap av fisk pga. forsinkelser. Nå er det ikke tillatt lenger.

Hvis man har for mye av feks. vanlig guppy til at man greier å avsette det lokalt må man enten destruere fisken (ta livet av den) eller på et eller annet vis produsere mindre. Det er ikke galt å destruere fisk på ansvarlig vis. Hvis man synes dette er vanskelig eller vemmelig kan man få hjelp av venner eller familie til å gjøre det.

Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap