Hjelp, trenger forslag til fisk....

Nå nærmer det seg tiden for at min datter får sitt eget kar på rommet, og da flytter henes fisker fra stuekaret og inn til henne.
Hun får en 50-liter sylinder, og har svart neontetra og guppy(....grunnen til mitt rop om hjelp...)
Hun får da også en malle og et par eplesnegler som skal gå der.
Men, til saken, tenker med skrekk på hvor mange guppy det fort kan bli, så selv om det kanskje høres brytalt ut så vil jeg ha inn en fisk der som kan spise yngel så det suser ......
Noen som kan tenke seg en som vil trives i det karet og gjøre den jobben?
Istedet for å gjøre det slik, kan du ikke heller gå for kun hannguppyer?

Å ha bare hanner går greit, og disse har jo også finere farger, noe unger setter stor pris på, spesielt siden de kan se forskjell og da er det enklere å gi navn
Inaktiv bruker
ElinH
Istedet for å gjøre det slik, kan du ikke heller gå for kun hannguppyer? :) Å ha bare hanner går greit, og disse har jo også finere farger, noe unger setter stor pris på, spesielt siden de kan se forskjell og da er det enklere å gi navn :)


Genialt og enkelt.
Så slipper ungen å se den harde realiteten med avliving av fisk.
Ikke så moro for barn å avlive kjæledyra sine XD
Nei, det er litt brutalt det, ja.

Tror bare hanner vil være en vinn-vinn situasjon, jeg
Ja, hadde hun bare ikke allerede hatt en gutt og to jenter......
Men hun er klar over at yngelen blir i stor grad spist der de bor nå da, har kun for morro skyld reddet et par fra guramiene....og det har hun syns at har vært greit.
Men kanskje jeg skulle latt en platy følge med inn dit, de er jo temmelig harde på yngel de oxo....
jeg vil tro platy tar alt som heter guppyyngel
Jeg vet ikke helt, jeg...
Om dette er holdninger jeg vil lære ungene mine? Her i huset har de to eldste jentene fått akvarium på rommet sitt, der går det guppy og, jepp, de yngler. Jeg er realist og har nok avlivet mer fisk enn mange gjennom min jobb i fiskeoppdrettsbransjen. Jeg har ingen problemer med å at dyr må dø for menneskets skyld, det være seg for matauk eller fordi vi trenger kunnskap som krever dyreforsøk. Men:
Å holde kjæledyr/selskapsdyr er en ren egostisk handling. Det setter store krav til oss som velger å "forlyste" oss med slikt. Det betyr at vi i følge dyrevernloven skal unngå at dyra lider unødig. Noe som igjen betyr:
-at dyra skal holdes (mat og husrom/bur/kar) slik at de har et godt liv.
-skal avlives på en human måte når de ikke har et verdig liv (sykdom/skade e.a)
- ikke skal utsettes for unødig stress som frykt/redsel o.a.
Og: fisk omfattes av dyrevernloven, som er til revisjon nå og det er lite som tyder på at den nye utgaven vil ta lettere på de rettighetene som dyr har.

Hvordan tolker jeg dette og hvilke følger får det for mitt akvariehold:
-jeg velger fisk (art og antall) etter volum på akvariene mine.
-jeg velger fisk som går godt sammen uten at en art "overkjører" den andre.
-jeg passer på at vannkvalitet er god (ingen innkjøringsfisk!)
-jeg innreder akvariet slik at fisken har skjul oa som arten/kjønnet krever
-jeg fôrer ut fra fiskens behov (type mat og mengde mat)
-når fisken er syk og jeg ikke kan behandle den, er skadet eller på annen måte lider, så avliver jeg den på human måte, det vil for mine fisk si med overdose av bedøvelsesmiddel.

Om det med viten og vilje setter sammen fisk som spiser yngel så vil vel det si at du:
-påfører yngelen unødig stress?
-fôrer med levende fisk (som er ulovlig)?
og ikke minst:
Hva lærer du ungene dine? At dyr forbruker vi etter lyst og behov? (Artemia omfattes ikke av dyrevernsloven, ikke behov for å dra den paralellen her.)
Hos oss løser vi dette slik: Når det blir for mye yngel så får ungene selge de som blir til overs, gjennom AF, venner eller til butikk. Slik driver Mor litt undervisning i å ta vare på dyr uten at jentene skjønner at det finnes et alternativ. Og det faller dem heldigvis helt naturlig, de skjønner at en og annen yngel blir spist eller dør av annen grunn og slik vil det være, men å sette inn fisk som SKAL spise yngel, da hadde de nok tatt sin mor i skole, og takk for det.
Jeg håper at jeg en dag sender ut tre ansvarsbeviste mennesker i verden, det betyr at jeg må lære dem gode holdninger når de er små. Akvariehold er utmerket undervisningsmateriell.
Og om du ikke har tid/ork til å ta deg av yngel og ikke kan ha kun hanner: Tror ikke du skal undervurdere jenta di, om du forklarer at det vil bli mye yngel i karet skjønner hun sikkert at en annen art passer bedre.
Mener ikke å moralisere, bare stille spørsmål som vi alle børe tenke gjennom når vi tar på oss ansvaret med selskapsdyr.

Til slutt: dyrevernloven ligger på nettet, gå inn på lovdata.no så finner du den. Det viktigste som står i denne loven er: Ein skal fara vel med dyra, og: dyr skal ikke lide unødig. Følger vi dette kan vi være akvarister med rak rygg (på tross av mange tunge bøtter med vann...)

Lykke til med eget akvariet til jenta di og gratulerer med ny akvarist i huset til deg.

mvh

HeH
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap