Platy-problemer

Platy-problemer

--------------------------------------------------------------------------------

Heisann.. Jeg har over lengre tid, dvs omtrent så lenge jeg har hatt akvariene mine hatt problemer med at platyer dør fra meg. De blir plutselig veldig asosiale og står mye for seg selv på bortgjemte plasser. I denne perioden ser de tilsynelatende friske ut. Så etterhvert får de problemer med å ta til seg mat. De prøver men tar liksom bare inn maten for så å spytte den ut igjen. Neste fase er at de rett og slett ikke klarer å spise. Da er de syltynne og får nærmest en slags pukkelrygg. Så dør de jo etterhvert. noen som har samme problem eller vært borti det? Vet ikke hvor mange platy som har dødd for meg. Er det bare for at rasen er så gjennom-avlet at den tåler lite eller er det noe jeg kan gjøre. Kan jo nevne at jeg har testet og behandle med esha 2000 så fort jeg har sett tegn uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig... meget forvirret og frustrert, for jeg har litt sansen for denne naive men morsomme fisken
prøv med å annen slags mat, eller så kan du jo smuldre flakene opp med fingrene, da blir det jo lettere for dem å spise?
Inaktiv bruker
Knus maten til støv, det gjør jeg til min platy, da spiser den opp alt og den er mye mer fornøyd. Men viss ikkje det går ann bare klager du i butikken du kjøpte dei i da.


Tror kanskje dere har misforstått problemet litt. Problemet med maten kommer først etter en stund. Dette kan dreie seg om måneder etter jeg har kjøpt de. Og de ha ikke problemer med å spise før denne "sykdommen" kommer.. Manglende matinntak er nok bare en følge av sykdommen. Og ikke langt man kommermed en klage til butikken når den eventuelt skjer etter 2-6 måneder..hehe
Ofte dårlige gener og for lite variert fôring som igjenn fører til spisevegring.

Husk at platy må ha mye vegetabilsk fôr, hvis dette kombineres med dafnier, cyclops, artemia og er form for fint granulert tørrfôr så funker det best.
har du kjøpt fisk fra zoobutikk eller fra oppdretter... problem kan bare være gamle fisk..?

vi fôrer platy med vanlig flakefôr, ofte de får røde mygglarver (kjempegodt), de liker også alle typer malletabletter.

Har kjøpt de på zoo butikk ja. Tviler vel på at de er så gamle, har vært ganske små når de er kjøpt. Og jeg tror som sagt ikke foret er problemet. Jeg trur det er en sykdom de får som gjør at de etterhvert ikke tar til seg næring..
Tror også det kan være at de kanskje ikke får nok vegetabilsk for. Der jeg handler fisk forteller de at platyene ( spesielt når de er gravide, og det er de jo ofte) må få variert kost. De kan ofte få en krum, bøy på kroppen dersom de ikke får dette.
Hmm.. Ja det stemmer jo godt med i alle fall noen av de som har dødd hos meg. Men hvor ofte bør de få vegetabilsk for da? Jeg har oppi vegtartabletter der i blant, men er jo ikke sikkert jeg har det ofte nok.. Er en gang i uken nok?
hos oss platyer får ikke "vege"mat i hele tatt... bare billigste flakefôr og mygglarver. sera wels chips de spiser også (pga maller som de bor sammen).

les dette:
Takk for linken. Trur ikke det er fiske TB. Jeg får teste rådet jeg fikk med å gi mer plantekost og håpe at det ordner seg
jeg pleier kjøpe inn litt forskjellig tørrfor, inkludert vegetabilske flak og blande det sammen. på den måten får fisken variert fòr hver dag og du trenger ikke tenke på hvor ofte eller hvor mye du bør gi dem.
Og så får de frossenfor innimellom når de ikke får flakfor.
Zulusilver
Hmm.. Ja det stemmer jo godt med i alle fall noen av de som har dødd hos meg. Men hvor ofte bør de få vegetabilsk for da? Jeg har oppi vegtartabletter der i blant, men er jo ikke sikkert jeg har det ofte nok.. Er en gang i uken nok?

Hei, ikke så lett å vite hvorfor dette skjer dine platyer,og foring er heller ikke alltid så lett å finne ut av, men tror man må prøve å variere en del
Mine platyer forer jeg slik :
Morgenen:liten mengde med Nutron Hi-fi flakfor,mallene får malletabletter( platyene spiser også litt av dem).
Kveld: Artemia( frossenfor)/ eller Nutron Green(grøntfor)
I helgene,når jeg har fri, hender det at de kan få litt snadder midt på dagen også, men husk,jeg forer lite av gangen,og heller oftere
du kan jo prøve litt forsiktig,og så finnes det garantert mye annet for du kan bruke. Ville bare si hva jeg forer med,da det ser ut til at de trives og har det bra. De eter jo sannelig på planter også( en glupsk fisk,rett og slett
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap