Død guppy, ukjent årsak.

Guppyen min hadde vært litt pjusk den siste uka, så jeg ventet egentlig på det, men nå når den er død så hadde det vært greit å vite hva den døde av. Det hele begynte for to uker siden da den begynte å få antydninger til blått i den kritthvite halen. Så, for en uke siden begynte den å henge bare i vannoverflaten. Hver gang den bevegde seg litt ned så bare "spratt" den tilbake som en kork like etterpå. Den så ellers livlig ut og spiste. Men så, for 3 dager siden bare spyttet den ut maten igjen når jeg fôret. Den ble hverken tynnere eller tjukkere. I går virket den veldig blek, og i dag fant jeg den klistret til pumpeinnsuget, død. Jeg er for følsom til å klare å dissikere fisken for å se om det er noe feil inni, så den har jeg kastet nå. Noen som har opplevd noe lignende og har noen formening om det? Jeg har en mistanke om at det kan være noe med svømmeblæren som kanskje gikk skeis, og at den døde av utmattelse siden jeg har ganske sterk sirkulasjon i overflaten. Det kan også være innvollsorm som den forrige guppyen døde av, men da burde den vel bli ganske mye tynnere som den forrige ble. Har ikke tid til å lese gjennom sykdomsbasen før i kveld, men jeg har lest den før og kan ikke sånn med en gang huske noe om dette.

Takker på forhånd for svar.
er ikke godt å si, hvis det er noe galt med svømmeblæren ser man det på måten fisken svømmer på.. den klarer f.eks ikke å dykke eller holde seg nede i lengre tid.. eller svømme rett o.l
Er det svømmeblæren, så er det ikke stort man får gjort med det. Iallefall ikke på så små fisk. Store fisker kan reddes ved å stikke ei lita nål i svømmeblæren får å få ut luften, men dette er SVÆRT vanskelig på små fisk. Treffer man ikke rett sted så er ikke det så bra for å si det mildt.
Som regel er ikke dissekrering noe alternativ. Vi klarer ikke med det blotte øye å se om noe er galt med en så liten fisk.
Lite tips for å sjekke om det er noe med vannet ditt så kan det lønne seg å kjøpe seg vanntester i dyrebutikken din.
Spesiellt nitrit og pH er viktige å følge med jevne mellomrom
Vannet tester jeg alltid med dråpetester, så det er ikke noe problem.

Det er jo veldig lenge siden fisken døde nå så det er ikke alt som ligger friskt ved minne, men var nok svømmeblæren det var noe med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap