Drektig platy

Hei.
er ny på dette forumet.
så mine spørsmål kan muligens virke litt dumme

har en Platy, som ser ut som det skal sprenges i vært øyeblikk..
så mest sannsynlig er den jo drektig. så har flyttet den over i en 10l bolle, med Pumpe/planter/etc.. har ikke gitt den mat på noen dager nå, da jeg har lest en plass at drektig fisker ikke skulle ha mat like før dem skulle føde..

så nå har det gått et par dager og ingen ting skjer.

Muligens den ikke er drektig allikevel? eller har den havnet i "feil" miljø, siden jeg har flyttet den alene over i bollen.. eller må jeg bare vente mer..?

Takker for alle svar
Platy yngel
Jeg fikk nettopp yngel på ene platyen min. kjøpte den drektig fra butikk da jeg bytta ut innholdet i 180 literen.

Jeg lot henne bare være i karet hele tiden, plutselig begynte jeg å se yngel som jeg fanga i en håv og la i yngelkaret.
Husk at dess mindre plass hun har, dess mer stressa blir hun og da kan en del yngel bli dødfødt i værste fall.

Denne fremgangsmåten funker kun hvis du har fisker som er så små at de ikke tar platy yngel, så tetra nivå o.l er størrelsen.

Du kan gi henne litt mat, det roer henne. men husk at det er bare 1 fisk der. så moderasjon er å anbefale =)

Lykke til med Ynglingen.

Mvh

Geir Inge Grødal
Oppdal
Plussmedlem
"Sprekkeferdig" er stort sett et godt tegn på at de skal føde, så det kan være det at hun ikke likte flyttingen og plassen hun ble flyttet til. Jeg ville også latt henne gå i det større karet og heller satset på å fiske opp yngelen, eventuelt latt de være hvis jeg følte at innredningen bød på nok gjemmesteder.
Hei! Er det bare "sprekkeferdig" som er tegnet på at en platy skal ha unger??
Har en som er litt stor, men er nybegynner så vet så lite om det der... Også finner jeg ingenting om det inne her... :/ Håper på svar...
Som du ser på bildet Nybegynnern har lagt ut, er hunnen kjemperund og magen nesten firkantet nederst, det er et godt tegn på at det er like før. Tror de holder tilbake yngelen hvis de blir stresset med flytting, det blir fort mange nok barn, så selv om jeg har "eksotiske" levendefødere lar jeg dem gå i selskapskaret. De smarteste, raskeste og heldigste overlever, og lager smarte, raske og heldige barn. Sørg for at det er mose eller annet buskas de små kan gjemme seg i, så går det nok bra med noen av dem. Lykke til :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap