Platy og kampfisk - en dårlig kombinasjon

Hei,

Jeg har nettopp fått meg to hunn og en hann platy. De er hhv. brunaktig, svart og gul. Min rødbrune kampfisk jager spesiellt den brune, men også den svarte platyen. Kampfisken er VELDIG nærgående HELE TIDEN, og blåser seg opp og gjør seg hele tiden klar til kamp.

Kampfisken har nå i tre ukers tid vært sammen med to albinomaller, og det har gått helt fint. Men nå er den tydligvis ikke noe særlig snill og rolig. Fikk bedskjed at platy går fint sammen med kampfisk. Vil dette roe seg ned eller er det bare å levere platyene tilbake?

Vidar
Typisk anbefaler man at kampfisk hanner holdes borte fra annen fargerike fisk da det kan oppstå kamp, slik du erfarer.

Nå er det slik at kampfisker kommer med veldig ulik personlighet. Noen er rett og slett ganske fredelige av seg, mens andre hisser seg opp over alt og alle..De fleste er vel sånn ca. midt på treet.
Du får se ann hvordan utviklingen går, hvis kampfisken jager hele tiden er sjansen stor for utmattelse.
Hvor stort kar har du? Og har du mye planter? Det kan ofte lønne seg å ha mange flyteplanter og/eller planter som vokser seg store i øvre sjikt av karet slik at kampfisken og platyene har noe å gjemme seg i.
De blir da tryggere og sloss/hevder revir mindre (typisk).
FredG
Typisk anbefaler man at kampfisk hanner holdes borte fra annen fargerike fisk da det kan oppstå kamp, slik du erfarer. Nå er det slik at kampfisker kommer med veldig ulik personlighet. Noen er rett og slett ganske fredelige av seg, mens andre hisser seg opp over alt og alle..De fleste er vel sånn ca. midt på treet. Du får se ann hvordan utviklingen går, hvis kampfisken jager hele tiden er sjansen stor for utmattelse. Hvor stort kar har du? Og har du mye planter? Det kan ofte lønne seg å ha mange flyteplanter og/eller planter som vokser seg store i øvre sjikt av karet slik at kampfisken og platyene har noe å gjemme seg i. De blir da tryggere og sloss/hevder revir mindre (typisk).

Jeg har drøyt 40 liter, og en del planter. Ingen flyteplanter, men en hule som er laget av ei rot og steiner. Går det an å finne et vannliljeblad, eller er flyteplanter noe annet?

vidar
Ingen av mine kampfisk, hunner og hanner, har reagert på platy. Disse har vært fargesterke. Karene de har gått i er 60 liter pluss
Det anbefales som regel at kampfisken skal være den siste fisken som flytter inn. Hvis ikke oppretter den territoriet sitt og dermed blir alle nykommere inntrengere. Ofte roer det seg etter et par dager, hvis ikke kan du prøve å ommøblere karet, og hvis det ikke går burde de skilles.
Vidar Øierås
Jeg har drøyt 40 liter, og en del planter. Ingen flyteplanter, men en hule som er laget av ei rot og steiner. Går det an å finne et vannliljeblad, eller er flyteplanter noe annet? vidar


Akkurat hvilke planter og hva de heter kan jeg lite om.
Men jeg har plantet noe som likner på denne i alle mine kampfisk-kar, og de stortrives med å kunne slappe av og gjemme seg i den.
Planten blir rimelig dominerende i karet med tiden dersom man ikke "plukker av" stilker.
Fikk ved en anledning ynglet fram en hannkampfisk som lever i beste velgående den dag idag. Han fins ikke aggresiv mot noen, mens faren hveste mot alt og alle...
min kampfisk ser ut til og være forholdsvis rolig, jeg har et 26 liters kar hvor han går sammen med 2 frøkner, er faktisk veldig lite jaging oppi der..
Så jeg vil tro at kampfisk som ble sagt har veldig forskjellig personlighet!
Mvjnz
Det anbefales som regel at kampfisken skal være den siste fisken som flytter inn. Hvis ikke oppretter den territoriet sitt og dermed blir alle nykommere inntrengere. Ofte roer det seg etter et par dager, hvis ikke kan du prøve å ommøblere karet, og hvis det ikke går burde de skilles.
Går det an å skille dem ved å ha en bolle med vann eller lignende i karet, så kampfisken blir isolert fra de andre selv om den er i samme kar - et par dager?

Vidar
FredG
[QUOTE=Vidar Øierås] Jeg har drøyt 40 liter, og en del planter. Ingen flyteplanter, men en hule som er laget av ei rot og steiner. Går det an å finne et vannliljeblad, eller er flyteplanter noe annet? vidar


Akkurat hvilke planter og hva de heter kan jeg lite om.
Men jeg har plantet noe som likner på denne i alle mine kampfisk-kar, og de stortrives med å kunne slappe av og gjemme seg i den.
Planten blir rimelig dominerende i karet med tiden dersom man ikke "plukker av" stilker.
Fikk ved en anledning ynglet fram en hannkampfisk som lever i beste velgående den dag idag. Han fins ikke aggresiv mot noen, mens faren hveste mot alt og alle...Disse plantene har jeg en del av. De vokser fort gitt.

Vidar
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap